درآمد 80درصدی شهرداری از تخلف‌های ساختمانی و صدور پروانه

سرپرست دادسرای راه‌وشهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد

درآمد 80درصدی شهرداری از تخلف‌های ساختمانی و صدور پروانه

سرپرست دادسرای راه‌وشهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما دچار ساختاری هستیم که متأسفانه روزانه ساختمان‌های ناایمن را برای ما تولید می‌کند، عنوان کرد: نقشه‌های ملزم به صدور پروانه 100درصد صوری است؛ نقشه‌هایی که همه می‌دانند قرار نیست اجرا شود.


فرزاد بهشتی با بیان اینکه همه این مشکلات برمی‌گردد به کمیسیون ماده100 که به شهرداری‌ها اجازه شهرفروشی داده شده است، افزود: سازنده بنا هر تخلفی را که بخواهد انجام می‌دهد و می‌داند در کمیسیون ماده100 تخلف او تبدیل به جریمه می‌شود و بنای غیرمجاز تبدیل به یک سازه مجاز می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف شهرداری در بند14 ماده55 رفع خطر از بناهای خطرناک و حفظ شهر از خطر حریق، سیل و... است، تصریح کرد: ساخت بیشتر این بناهای متخلف در منطقه ثامن و منطقه 8 اتفاق افتاده است به گونه‌ای که اعلام شده این مناطق جزو مناطق پرخطر شهری قرار دارند.
وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از وسایل حوزه ایمنی در ساختمان‌های در حال ساخت استیجاری هستند؛ یعنی فرد زمانی که پایانکار بنا را می‌گیرد، تمام شیلنگ‌ها و کپسول‌های آتش‌نشانی و بسیاری از لوازم ایمنی بنا را جمع می‌کند، چون می‌داند هیچ زمانی دیگر این موضوع رصد نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مطالبه ما از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی این است که برای مهندسینی که قرار است نظارت‌های دوره‌ای ساختمان را داشته باشند مثل حوزه آسانسورها، پروانه اشتغال آن‌ها صادر شود، افزود: هرکدام از مالکان و هیئت مدیره در اماکن و ساختمان‌ها اگر بخواهند از حضور بازرسان نظام مهندسی و بازرسان آتش‌نشانی ممانعت کنند، دادستانی حتماً به اتهام تمرد در برابر مأموران دولت، برای آن‌ها تشکیل پرونده خواهد داد.
وی عنوان کرد: استعلام آتش‌نشانی و تأیید ایمنی پس از اینکه از نظام مهندسی خارج شد و به حوزه شهرداری آمد، نخستین استعلام باید استعلام آتش‌نشانی باشد.
وی افزود: یکی دیگر از معضلاتی که وجود دارد این است که مقرری برای منع بهره‌برداری از ساختمان‌های بدون پایانکار وجود ندارد.
وی با گلایه از اینکه یک زمانی برای اینکه سرمایه‌گذاری تسهیل شود به اشتباه کارگروه مشترکی برای بحث نظارتی بر این پروژه‌ها تعریف کرده‌اند، عنوان کرد: در برخی از این پروژه‌ها شاهد هستیم که مهندس ناظر در کشور دیگری است، اما برای پروژه‌هایی که در کشور نظارت آن را قبول کرده در حال ارسال گزارش است که بسیاری از این گزارش‌ها صوری و بسیاری از موضوعاتی مثل امضافروشی ناشی از این موضوع است.
وی با بیان اینکه 2هزارو401 مورد ساختمان در سال1400 به مجموعه ساختمان‌های شهری مشهد اضافه شده است که پایانکار ندارند، اما از آن‌ها بهره‌برداری شده است، افزود: در سال1401 تنها در دو ماه 436 ساختمان در حال اضافه شدن به مجموع ساختمان‌های بدون پایانکار و بهره‌برداری از آن‌هاست.
وی با تأکید بر اینکه ما انتظار داریم افرادی که در این خصوص دخیل هستند، مثل کارگروه امور زیربنایی، کمیسیون ماده5، آتش‌نشانی، نظام مهندسی و دادستانی واقع‌بینانه به موضوعات نگاه کنند، عنوان کرد: زمانی تمامی مشکلات مربوط به ساختمان‌های ناایمن مرتفع خواهد شد که کمیسیون ماده100 برداشته و یا اصلاح شود و اجازه صدور رأی به جریمه که یکی از راه‌های درآمدی این کمیسیون است را نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش کمیسیون تفریغ 80درصد درآمد‌های شهرداری مشهد در سال1400 از محل تخلف‌های ساختمانی و پروانه‌هایی بوده که صادر شده است. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه