پدر کتاب‌های «پروانه»

تجلیل از سیداحمد میرزاده؛ شاعر، نویسنده و پژوهشگر عرصه کودک و نوجوان

پدر کتاب‌های «پروانه»

در قالب دومین دوره ویژه‌برنامه «از تبار قلم» تجلیل از سیداحمد میرزاده؛ نویسنده، شاعر و پژوهشگر عرصه ادبیات کودکان و نوجوانان با حضور مسئولان، چهره‌های فرهنگی و علاقه‌مندان به ادبیات در مشهد برگزار شد.


 در این برنامه علاوه بر صحبت‌های شاعران و نویسندگان پیام محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) و مصطفی رحماندوست؛ شاعر سرشناس شعر کودک در قالب فیلم‌هایی چند دقیقه‌ای برای نکوداشت سیداحمد میرزاده پخش و مجموعه «در هفت آینه» نوشته سیداحمد میرزاده رونمایی شد. 
سیداحمد میرزاده در این اثر کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران را از هفت منظر بررسی کرده است. از آنجا که نویسنده چکیده اصلی‌ترین مباحث هر یک از کتاب‌های تئوریک شعر کودک را در این اثر آورده است خواننده از مراجعه به آثار پژوهشی دیگر بی‌نیاز می‌شود. علاوه بر این تحلیل‌های نموداری و آماری آن، دید دقیقی از وضعیت شعر کودک و نوجوان ارائه می‌کند.

در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در اسلام گفت: خداقوت به آقای میرزاده می‌گویم که در این سال‌ها همه تلاش ایشان این بوده است که برای مخاطب وفادار کودک و نوجوان به خلق آثار بپردازد که متأسفانه برای این مخاطب آن گونه که باید و شاید کار نشده است و اینکه سیداحمد میرزاده برای این مخاطب قلم می‌زند نشان از شناخت خوب و درست ایشان از این حوزه دارد. 

کار میرزاده در چند ساحت بوده است
محمدکاظم کاظمی، شاعر شناخته شده افغانستانی دیگر سخنران برنامه با اشاره به حوزه فعالیت‌های مختلف سیداحمد میرزاده گفت: چندساحتی بودن فعالیت‌های میرزاده یکی از امتیازات ایشان است اگر چه آن سخن مشهور را شنیده‌ایم که انسان بهتر است در یک حوزه تخصص داشته باشد و در حوزه‌های مختلف سرک نکشد. کاظمی در ادامه افزود: وقتی از این منظر به کار ایشان نگاه می‌کنیم توانشان را در همان حوزه ادبیات کودک و نوجوان گذاشته‌اند که علاقه بیشتری دارند منتها در ادبیات کودکان کار ایشان در چند ساحت بوده است و این ارزش دارد یعنی ایشان هم مدیریت تولید اثر در انتشارات به‌نشر را بر عهده داشته‌، هم کار پژوهشی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داده و هم شعر کودک و نوجوان سروده است. کاظمی خاطرنشان کرد: نگاه منتقدانه میرزاده و اینکه به پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان پرداخته است به او کمک می‌کند تا بهتر شعر بگوید و برای جماعت شاعر کارآمدتر باشد. کاظمی در پایان با اشاره به کتاب «در هفت آینه» سیداحمد میرزاده گفت: چون کتاب را پیش از چاپ برای ویراستاری خوانده‌ام، به جرئت می‌توانم بگویم یکی از کتاب‌های ارزشمند در این حوزه است.

یک شبه نمی‌توان به موفقیت رسید
عباسعلی سپاهی، شاعر کودک و نوجوان با اشاره به راهی که میرزاده پیموده تا به نقطه‌ای برسد که امروز در آن قرار گرفته است، گفت: شاید برخی از شاعران تازه‌کار تنها چاپ شدن و جایزه گرفتن کارهای میرزاده را ببینند اما این دوستان باید بدانند که میرزاده برای رسیدن به این نقطه تلاش فراوانی کرده است. وی در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به سه دهه دوستی با سیداحمد میرزاده افزود: متأسفانه در برخورد با بسیاری از شاعرانی که تازه در شروع راه هستند، این نکته را دیده‌ام که حاضر نیستند وقت لازم را برای پرورش استعداد خود بگذارند و تنها به دنبال این هستند که زودتر بتوانند به آنچه می‌خواهند برسند در حالی که تا پشت‌بام ادبیات را باید پله به پله طی کرد و این راهی نیست که آن را با آسانسور رفت و یک شبه به موفقیت رسید.

 ویژ‌گی‌های قلم میرزاده‌
 در این برنامه همچنین امیر سعادتی، سردبیر روزنامه قدس با اشاره به دوستی چندین ساله خود با میرزاده گفت: سیداحمد میرزاده از شاعرانی است که کار خودش را با چاپ شعر در دهه60 در نشریات کودک و نوجوان از جمله سوره نوجوان، سروش نوجوان، کیهان بچه‌ها، سلام بچه‌ها و... شروع کرد و از محضر نسلی از آدم‌های کاربلد حوزه ادبیات کودک و نوجوان همچون محمدرضا سرشار، زنده‌یادان قیصر امین‌پور و امیرحسین فردی و... استفاده کرد. وی در ادامه افزود: قلم میرزاده علاوه بر این تجربه تاریخی ویژگی‌های فردی و هنری خاص خود را در شعر و داستان دارد که توجه به دین و ولایت، انقلاب اسلامی، داستان‌گو بودن حتی در شعر، حماسی بودن و علاقه به طبیعت و حیوانات از جمله عناصر آن است.
سعادتی با اشاره به ویژگی‌های مدیریتی میرزاده در تولید ادبیات کودک و نوجوان گفت: در دو دهه اخیر و  در کتاب‌های «پروانه» انتشارات به‌نشر صدها اثر فاخر و مؤثر در حوزه کودک و نوجوان از جمله «آنک آن یتیم نظر کرده»، «قصه ما مثل شد»، «کوله پشتی‌ات کجاست؟»، «کبوترها و آهوها» و... زیر نظر سید احمد میرزاده منتشر شده است.

جمع ادب و ادبیات
جواد نعیمی، نویسنده پیشکسوت خراسانی دیگر سخنران این مراسم از روزگاری گفت که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نزدیک با کودکان و نوجوانان در ارتباط بود. نعیمی افزود: در آن سال‌ها نامه‌ای از نوجوانی به نام سیداحمد میرزاده به دستم رسید که اتفاقاً خط خوشی هم داشت و این، آدم را راغب می‌کرد که زودتر به نامه‌اش پاسخ بدهم و حق ایشان هم بود و این توفیقی شد که با این استعداد خوب آشنا بشویم و این دوستی تا امروز ادامه داشته است چون خوشبختانه ادب و ادبیات در وجود ایشان نهادینه شده است یعنی هم اهل ادب و هم اهل ادبیات هستند.

ادبیات کودک درمان دردهای فرهنگی است
پس از شنیدن صحبت‌های میهمانان نوبت به سیداحمد میرزاده رسید تا لحظاتی برای حاضران در برنامه سخن بگوید. او گفت: مسیری که پیموده‌ام به سادگی نبوده است و هر چه بوده ذوق و شوق یاد گرفتن بوده است و در این راه همه تلاشم این بود که مثلاً بتوانم در سفری به تهران خدمت قیصر امین‌پور، استاد رهگذر و دیگر استادان برسم و بتوانم از محضر آن‌ها چیزی یاد بگیرم. میرزاده در بخش دیگری از گفته‌هایش با اشاره به برخی مشکلات جامعه از جمله در حوزه حجاب و عفاف گفت: اگر می‌خواهیم کاری انجام بدهیم که ثمربخش باشد باید در قالب منظومه‌ای بلندمدت، فکری و فراگیر باشد که به همه جهان‌بینی کودک پاسخ زیبا بدهد چون کار ادبیات خلق زیبایی است و از این نکته نباید غفلت کرد.  وی تأکید کرد: اثرگذاری در کارهای فرهنگی را وقتی می‌توان توقع داشت که برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم و برای رسیدن به اثرگذاری لازم از متخصصان امر کمک بگیریم وگرنه کارهای ما محکوم به شکست خواهد بود. وی در پایان یادآوری کرد: متأسفانه به این نکته مهم نرسیده‌ایم که درمان همه دردهای فرهنگی را باید در ادبیات کودک جست‌وجو کرد و ای کاش هر چه زودتر متوجه این غفلت بشویم.

خبرنگار: لیلی خیامی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه