«روز قیامت» را راه می‌اندازیم!

دمیتری مدودف در برابر تهدید اوکراین علیه کریمه موضع گرفت

«روز قیامت» را راه می‌اندازیم!

جنگ در اوکراین اگرچه این‌روزها کمی آرام شده، اما طرفین درگیر در بیرون از میدان و در فضای دیپلماسی همچنان مشغول بگو‌مگو هستند.


​​​​​​​ دمیتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین روسیه که اتفاقاً در دسته‌بندی‌های سیاسی داخل این کشور جزو طیف غرب‌گرا محسوب می‌شود روز گذشته درباره تلاش اوکراین برای کشیدن دامنه درگیری به کریمه هشدار جدی داده است.
به‌گزارش یورونیوز، او گفته است: مسکو امتناع اوکراین و قدرت‌های غربی از به‌رسمیت شناختن شبه‌جزیره کریمه به‌عنوان بخشی از خاک روسیه را یک «تهدید سیستماتیک» برای خود می‌داند. دمیتری مدودف هشدار داده: هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه پاسخ قاطع و کوبنده مسکو را دربرخواهد داشت.
روز شنبه مقامات کی‌یف گزینه استفاده از موشک‌های آمریکایی «هیمارس» را برای بازپس‌گیری کریمه مطرح کرده بودند. این موشک‌ها به‌تازگی از سوی واشنگتن در اختیار اوکراین قرار گرفته است.
مدودف در ادامه موضع‌گیری‌اش اعلام کرده در صورت حمله به کریمه ،مسکو «روز قیامت» را به‌راه خواهد انداخت. منظور او از به‌کار بردن این عبارت علاوه بر نشان دادن حجم عظیم واکنش، وارد کردن اژدر زیردریایی معروف هسته‌ای «روز قیامت» به میدان مبارزه هم هست. به‌گزارش اسپوتنیک، این سلاح موجب ایجاد سونامی‌های رادیواکتیوی می‌شود که می‌تواند شهرهای کامل دشمن را غرق کند و آن‌ها را برای دهه‌ها خالی و غیرمسکونی سازد. یک نوع از این اژدر اتمی با برد 10هزار کیلومتر به‌راحتی به سواحل جنوبی آمریکا می‌‌رسد.
یورونیوز هم در گزارشی به همین مسئله اشاره کرده و می‌گوید: قدرت مخرب این سلاح در تغییر معادلات جنگی تا آنجاست که می‌تواند قدرت تخریب شهری به بزرگی نیویورک را داشته باشد. 
دمیتری مدودف که اکنون قائم مقام شورای امنیت ملی روسیه است در ادامه گفته: مسکو هیچ ابایی از به‌راه انداختن «روز قیامت» نخواهد داشت، «روز قیامت» خیلی سریع و با قدرت وارد عمل می‌شود و مخفی‌شدن از تیررس آن کار بسیار دشواری خواهد بود.
خبرگزاری اینترفاکس روسیه هم به‌نقل از مدودف در جریان دیدارش با کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم نوشته است: «اگر کشورهای دیگر، چه اوکراین چه کشورهای عضو ناتو بر این باور باشند که کریمه جزئی از روسیه نیست ما این را یک تهدید سیستماتیک علیه خود تلقی می‌کنیم، یک تهدید مستقیم و علنی».
شبه جزیره کریمه که در جنوب شرق اوکراین قرار دارد با موقعیت راهبردی خود اهمیت بسزایی برای مسکو دارد. مقر فرماندهی ناوگان روسیه در دریای سیاه در سواستوپول در جنوب غربی این شبه‌جزیره قرار دارد. کریمه پس از انقلاب رنگی طرفداران غرب در کی‌یف که به سقوط دولت قانونی اوکراین منجر شد، طی یک همه‌پرسی به روسیه ملحق شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه