طغیان تب کریمه کنگو در کشور

طغیان تب کریمه کنگو در کشور

اصفهان

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به اینکه چرا امسال موارد ابتلا به تب کریمه کنگو زیاد شده است، گفت: امسال گرمای هوا به شدت افزایش یافته است. از طرفی سرمای جدی در زمستان نداشتیم که این شرایط در افزایش زاد و ولد کنه‌ها تأثیرگذار است. با سرمای زیاد در زمستان، جمعیت کنه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. 
شهرام موحدی درباره هشدارهای بسیار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو اظهار کرد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اصل یک بیماری دامی نیست؛ یعنی ویروس آن در دام ایجاد بیماری نمی‌کند و علایم خاصی در دام نمی‌بینیم به غیر از یک تب گذار و خفیف که قابل تشخیص نیست.
وی ادامه داد: اگر یک دام دچار این ویروس در بدنش شد، حدود ۱۰ روز این ویروس در بدنش است. در این مدت اگر کنه‌ای این دام را مورد گزش قرار دهد، ویروس وارد بدن کنه می‌شود و در صورتی که این کنه انسان را مورد گزش قرار دهد، می‌تواند ویروس را به انسان منتقل کند و بعد علائم بیماری در انسان بروز می‌کند.
وی توضیخ داد: خونریزی‌های زیرپوستی، استفراغ با خون، تب، درد عضلانی و درد گردن، مدفوع تیره رنگ و... که اگر درمان نشوند متأسفانه منجر به مرگ فرد خواهد شد.
وی گفت: به طور معمول اگر فرد در مجاورت دام باشد و قصابی و سلاخی کند و یا روستاییان و عشایر و یا افرادی که در فصل تابستان به طبیعت می‌روند و در شب اتراق می‌کنند، این کنه ممکن است آن‌ها را مورد گزش قرار دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه