خوش‌خدمتی قاتلان خاشقچی

همزمان با سفر بایدن به ریاض، عربستان حریم هوایی‌اش را به‌روی تل‌آویو باز کرد

خوش‌خدمتی قاتلان خاشقچی

عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد در آستانه سفر جو بایدن به این پادشاهی، حریم هوایی خود را به‌روی همه خطوط هوایی از جمله اسرائیل باز می‌کند. این تصمیم بلافاصله مورد استقبال جو بایدن قرار گرفت.


اگرچه عربستان هنوز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سازمان هواپیمایی این کشور در بیانیه‌ای گفته است: این اقدام برای «تثبیت موقعیت پادشاهی به عنوان یک مرکز جهانی» انجام شده است.
جو بایدن روز گذشته به‌طور مستقیم از اسرائیل به ریاض پرواز کرد. بسیاری از محافل بین‌المللی در تلاش برای مهم خواندن این حرکت آن را اقدامی بی‌سابقه ارزیابی کرده‌اند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم تاریخی رهبران عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی همه شرکت‌های هواپیمایی غیرنظامی بدون تبعیض از جمله پروازها به و از اسرائیل استقبال می‌کند».
سالیوان این اقدام را نتیجه استقامت دیپلماتیک جو بایدن توصیف کرد. پیش از ورود بایدن به تل‌آویو، واشنگتن اشاره کرده بود کشورهای عربی بیشتری می‌توانند با اسرائیل رابطه برقرار کنند و به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه آیا عربستان گزینه بعدی است یا خیر را افزایش داد.
با این حال به گزارش یورونیوز، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بعید است ریاض در طول سفر بایدن یا حداقل در زمانی که ملک سلمان ۸۶ساله هنوز سلطنت می‌کند روابط رسمی با دولت اسرائیل را آغاز کند.
سفر بایدن به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که پرونده خاشقچی همچنان بلاتکلیف است. این سفر همچنین با مخالفت شدید محافل سیاسی و اجتماعی در جهان عرب روبه‌رو شد. در مصر بیش از 20حزب سیاسی و جمعیت مردمی علیه سفر بایدن به منطقه و تلاش‌های او برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تظاهرات کردند.
شهروندان فلسطینی نیز روز پنجشنبه سفر جو بایدن به اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کردند. به گزارش آناتولی «نصر ابوجیش» هماهنگ‌کننده گروه‌های فلسطینی، در یک سخنرانی در جریان این اعتراضات، سفر بایدن به فلسطین را محکوم کرد و گفت: از سفر بایدن به بیت لحم استقبال نمی‌شود؛ زیرا این سفر برای حمایت از اسرائیل در همه سطوح و علیه حقوق مردم فلسطین است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه