«شهرکرد» شهر بدون شهردار

«شهرکرد» شهر بدون شهردار

چهارمحال و بختیاری   

مشکلات شهری در نبود تشکیلات منسجم و در رأس آن شهردار در شهرداری شهرکرد روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و لازم است هر چه سریع‌تر این مهم تعیین تکلیف شود.


یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر بر اساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است؛ وظیفه‌ای که شورای شهر ششم در شهرکرد بعد از گذشت یک سال از روی کار آمدن هنوز نتوانسته به درستی آن را محقق کند.
شهرکرد به عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری همچنان بلاتکلیف است و شهرداری با سرپرست اداره می‌شود؛ مسئله‌ای که موجب اعتراضات گسترده در این شهر شده است.
با توجه به گفته مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری چهارمحال و بختیاری، اختیارات سرپرست به اندازه شهردار نیست و همین مسئله سبب شده امروز در شهرکرد حتی زباله‌ها بر زمین بمانند، خیابان‌ها جولانگاه سگ‌های ولگرد باشند، خودروهای سنگین هر زمان و مکانی که دوست دارند، پارک کنند 
و... مشکلات شهری در نبود تشکیلات منسجم و در رأس آن شهردار در شهرداری شهرکرد روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و لازم است هر چه سریع‌تر این مهم تعیین تکلیف شود.
از همین رو با توجه به اظهارات مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری چهارمحال و بختیاری و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که زمان ورود دستگاه‌های بالادستی در امر تعیین تکلیف شهردار شهرکرد فرارسیده است.

مشکلات انتخاب شهردار
بهادر عبدالغنی؛ مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری چهارمحال و بختیاری 
در خصوص مشکلات انتخاب شهردار شهرکرد اظهار کرد: در فرایند انتخاب شهردار شهرکرد، شورای شهر ششم تاکنون چهار نفر را به عنوان سرپرست و شهردار انتخاب کرده است.
 وی با اشاره به اینکه سه ماه پیش نامه‌ای درخصوص شهردار شهرکرد با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری به شورای اسلامی شهر شهرکرد ارسال شد، افزود: شهردار سابق (محمدتقی جاپلقی) با یک حمایت تمام قد با هفت رأی انتخاب شد؛ اما با وجود این اتفاق، شاهد رویکرد دوگانه‌ای از سوی شورای شهر بودیم.
 مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در نهایت محمدتقی جاپلقی با ابلاغ وزارت کشور، شهردار شهرکرد شد. این موضوع تنها چهار ماه طول کشید و سکونت نداشتن وی در شهرکرد، بهانه‌ای برای برکناری‌اش شد؛ اما دلیل اصلی این اتفاق، مباحث داخلی بود که بین شورا و شهردار گذشت و سرانجام شهردار وقت برکنار شد.
 عبدالغنی عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری شهرکرد دوباره وارد فرایند سرپرستی شده و تقریباً دو ماه است که شهرداری توسط سرپرست اداره می‌شود. نامه‌نگاری‌ها در این زمینه انجام شده و حتی حساسیت موضوع تعیین تکلیف شهردار شهرکرد به وزارت کشور هم ابلاغ شده است.
 وی با بیان اینکه دوباره در انتخاب شهردار جدید با شرایط احراز مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: قبول داریم این اتفاقات در خصوص انتخاب شهردار شهرکرد منجر به نبود خدمت‌رسانی صحیح و مناسب به شهروندان می‌شود و همواره در مباحث مختلف آن در فرایند قانونی نامه‌نگاری‌ها انجام شده است.
 مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها استانداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به نظر می‌رسد با شرایطی که وجود دارد، طبعیتاً سرپرست، اختیارات کامل شهردار را ندارد و نمی‌تواند کارکرد مدنظر در ارائه خدمات شهری در شهرکرد را ارئه دهد.
 عبدالغنی با تأکید بر اینکه تخلفات اعضای شورای اسلامی در هیئت حل اختلاف مطرح می‌شود که دبیرخانه این هیئت در حوزه معاونت امور عمرانی و دفتر امور شهری و شوراها استانداری است، بیان کرد: فرجه زمانی یک ماهه برای انتخاب شهردار همواره مطرح است.
 وی تأکید کرد: مد نظر است تا گزارش عملکرد یک ساله شورای شهر شهرکرد با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری، فرماندار شهرکرد و دفتر امور شهری و شوراها استانداری استان ارائه شود و در نهایت اگر تخلفی ازجمله 
ترک فعل، کم کاری و... برابر با قانون تشکیلات و وظایف شوراها محرز شود، قطعاً برابر با قانون برخورد از سوی هیئت حل اختلاف انجام خواهد شد.

شهردار بدون جایگزین 
علی حیدری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: زمانی که شهردار پیشین شهرکرد برکنار شد، هم به صورت کتبی و هم شفاهی اعلام کردم نباید با عجله این اقدام انجام می‌شد. باید گزینه جایگزین برای شهردار انتخاب و بعد شهردار برکنار می‌شد.
 وی افزود: همان زمان رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد قول داد ظرف یک ماه برای انتخاب شهردار به نتیجه برسند. این قول مربوط به اسفند ماه است. یک ماه شد سه ماه و خرداد ماه سرپرست شهرداری شهرکرد انتخاب شد.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بعد از اینکه شهردار انتخاب می‌شود افرادی که با آن مخالف‌اند، به مرکز مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما با این انتخاب مخالف هستیم. همچنین طومارنویسی‌هایی می‌شود که به شدت اشتباه است.
 حیدری عنوان کرد: متأسفانه وجود برخی دودستگی‌ها در شورای شهر شهرکرد کار انتخاب شهرداری را به این مرحله رسانده است. به لحاظ قانونی حدود 45 روز از خرداد ماه گذشته و شورا در انتخاب شهردار هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.
 وی خاطرنشان کرد: وظیفه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری است که در تعیین تکلیف انتخاب شهردار در چارچوب وظایف ورود کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه