خانه اربابی شهر الوند خاک می‌خورد

در سایه نبود نظارت میراث فرهنگی قزوین

خانه اربابی شهر الوند خاک می‌خورد

قزوین  

خانه اربابی شهر الوند به مکانی امن برای معتادان تبدیل شده و همین موضوع نارضایتی همسایگان این خانه تاریخی را فراهم آورده است‌.


 عمارت اربابی در شهرستان البرز استان قزوین واقع شده و از آثار تاریخی شهر الوند است. این بنا که از آثار به جا مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است، منزل مسکونی ارباب منطقه الوند بوده و مالکیت آن متعلق به موقوفات خاندان شیخ الاسلام است. 
این بنای تاریخی در دو طبقه شامل همكف و شاه‌نشين بوده که فضای طبقه اول شامل رواق‌های تو در تو با طاق قوسی و پوشش آجری ساده است.
عمارت اربابی که در نزدیکی تپه تاریخی الوند قرار گرفته در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است.
سال‌هاست که خانه اربابی شهر الوند با مصوبه کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است؛ ولی اکنون این خانه به مکانی امن برای معتادان تبدیل شده و همین موضوع نارضایتی همسایگان این خانه تاریخی را فراهم آورده است‌.
نابسامانی در این ملک تاریخی به حدی رسیده است که حتی شهروندان و ساکنان این منطقه با انتشار فیلم و تصاویر از وضعیت خانه اربابی در فضای مجازی، معترض به این وضعیت‌اند و خواستار رسیدگی به آن شدند.
برای پیگیری موضوع به سراغ میراث فرهنگی استان قزوین رفتیم.

خانه اربابی را فروختند
احسان نورانی؛ معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با صبح قزوین با اشاره وضعیت ناخوشایند خانه اربابی شهر الوند اظهار کرد: اداره اوقاف، مالک این خانه است و طبق قانون مجلس شورای اسلامی، مالک وظیفه حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی واگذار شده را برعهده دارد.
وی با تأکید بر اینکه اداره میراث فرهنگی وظیفه نظارت بر اجرای کار را دارد، افزود: اکنون نامه‌نگاری‌هایی برای ساماندهی وضعیت خانه اربابی انجام شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متأسفانه زمین‌هایی که در عرصه این خانه قرار دارند سالیان پیش توسط شوراهای پیشین شهر الوند فروخته شده و وضعیت این خانه را پیچیده کرده است.
نورانی ابراز کرد: با وجود اینکه طبق آخرین اخبار، اداره اوقاف قصد دارد در بودجه سال جاری برای رسیدگی به خانه اربابی الوند سرمایه‌گذار مشخص کند؛ اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

پیمانکاران حاضر به فعالیت نیستند
این مسئول تصریح کرد: اکنون در حالی که اداره اوقاف دنبال سرمایه‌گذار برای واگذاری خانه اربابی به بخش خصوصی است؛ اما به دلایل مختلف هیچ پیمانکاری حاضر به فعالیت در آن مکان نیست.
وی با بیان اینکه در قزوین مکان‌های تاریخی زیادی همچون خانه اربابی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بازار وزیر، مسجد شهید ثالث، مسجد حاج ابراهیمی و امامزاده حسین(ع) که ساماندهی شده‌اند، از آن دسته مکان‌هایی هستند که نیاز به نظارت و رسیدگی دارند.
نورانی در پایان گفت: اعتیاد و حضور معتادان در بعضی از مکان‌های تاریخی یک معضل اجتماعی است که با بستن آن مکان، حل نشده و فقط به محل دیگری انتقال داده می‌شود. بنابراین باید هرچه لازم است برای حل این مسئله انجام دهیم تا همسایگان خانه‌های تاریخی نیز در آرامش باشند.
بافت تاریخی و آثار باستانی استان قزوین حال خوشی ندارند و گویا از دایره نظارت و رسیدگی میراث فرهنگی قزوین دور مانده‌اند تا جایی که پیش از این لطف الله سیاهکلی؛ نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد به زودی وزیر میراث فرهنگی برای حل و فصل مشکلات میراث فرهنگی استان قزوین به این استان سفر خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه