یزد عطش دارد

یزد عطش دارد

یزد  

یزد هم مانند سایر استان‌های حاشیه کویر با کمبود و مشکل تأمین آب دست و پنجه نرم می‌کند تا آنجا که بنا بر اظهارات مسئولان، روزانه با 900 لیتر آب در ثانیه کسری مواجه است و البته در این میان دلش را به خط انتقال آب از خلیج فارس خوش کرده است.


متأسفانه این روزها شرایط اقلیمی بسیار نامطلوبی بر استان یزد حاکم است. کم بودن ارتفاع کلی منطقه و تابش خورشیدی شدید و دوری از منابع رطوبتی از عوامل نامطلوب جوی یزد است. از سوی دیگر سهم اندکی از بارندگی سیستم‌های جوی که از غرب کشور وارد می‌شوند و در مسیر خود تا رسیدن به فلات مرکزی، رطوبت خود را از دست می‌دهند به این استان خشک و کویری می‌رسد. طی ۱۵ سال گذشته استان یزد به غیر از یک یا دو سال، همیشه ۷۰ تا ۸۰ درصد بارندگی نرمال داشته و این موضوع اهمیت مدیریت مصرف آب و ضرورت حفظ و بازچرخانی آب در یزد نسبت به دیگر استان‌های کشور را نشان می‌دهد.

نمی‌گذاریم مردم تشنه بمانند
استاندار یزد با اشاره به اینکه یزد همواره با تنش آبی در تابستان‌ها مواجه است، اظهار کرد: نمی‌گذاریم مردم تشنه بمانند.
مهران فاطمی با تأکید بر اینکه استان یزد همواره به ویژه در فصل تابستان جزو استان‌هایی است که با تنش آبی شدید مواجه است، اظهار کرد: این استان در حال حاضر شدیدترین تنش‌های آبی را تجربه می‌کند. از این رو به همه مسئولان استان تأکید کرده‌ایم شرایط را طوری مدیریت کنند که مبادا مردم بدون آب بمانند و به آن‌ها سخت بگذرد.
وی افزود: تأکید بر این است که مبادا مردم بی‌آبی را تجربه کنند. از این رو شبکه‌های جدید تأمین آب شرب باید به سرعت اجرا شوند هر چند عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته وجود دارد؛ اما پروژه‌ها نباید روال عادی را طی کنند و باید به آن‌ها سرعت عمل بخشیده شود.
فاطمی بیان کرد: وضعیت آب شرب و بهداشت مردم باید به صورت لحظه‌ای هم در شهر و هم در روستاها رصد و گزارش شود. از این رو لازم است با مدیریت مدیر کل بحران استان، این اقدام صورت گیرد، موارد با فوریت مطرح، پیگیری و رفع شوند، مسئولان در روستاها حاضر شده و وضعیت آبی آن‌ها را روستا به روستا بازدید کنند.
استاندار یزد ادامه داد: برنامه‌های دولت در استان یزد در حوزه آب در دست پیگیری است و امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود. در کنار آن ساخت ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن و اجرای خط‌پدافندی، بخشی از نیاز استان را در اوج مصرف و در مواقع اضطراری حل خواهد کرد.

ساخت ۵۱ مجتمع آبرسانی 
توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)

وی ادامه داد: از طرفی از سوی قرارگاه امام‌حسن مجتبی(ع) در راستای آبرسانی به روستاها، ساخت ۵۱ مجتمع آبرسانی روستایی در دست اقدام است. به طور قطع اجرای آن‌ها زمان می‌برد و مدت زمان ساخت پروژه‌ها طولانی است؛ اما منابع تأمین شده و به جد پیگیر هستیم. مشخص است در حال حاضر مشکل داریم و در بسیاری از روستاها، آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.
فاطمی بیان کرد: تلاش است آب شرب و بهداشت مردم را بتوانیم در تابستان حل کنیم. به فرمانداران، دهیاران، بخشداران و به دستگاه‌های آبی استان گفته شده که روزانه روستا به روستا و بخش به بخش مسئله را دنبال کنند که اگر مشکلی وجود دارد، ورود و مسئله را حل کنند.
به گفته استاندار یزد، برای تأمین نیاز آب شرب و بهداشت مردم در تابستان در مناطق شهری و روستایی، چاه‌هایی حفر و به شبکه اضافه شده یا در حال اضافه شدن است تا منابع آبی جدید تولید و به شبکه تزریق شود تا مشکل آبی حل شود؛ اما لازم است در کنار تولید منابع آبی به حوزه مدیریت مصرف هم توجه شود.

ساخت کولرهایی با تکنولوژی جدید برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق
وی با اشاره به ابتکارات یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کولرهای آبی افزود: این شرکت توانسته است با تکنولوژی نو، کولری طراحی کند که مصرف برق و آب آن یک سوم و راندمانش به مراتب بالاتر و قیمت آن نیز نسبت به کولرهای آبی موجود در بازار پایین‌تر است.
فاطمی گفت: قرار شد مشوق‌هایی قرار داده شود تا مردم به سمت جایگزینی کولرهای آبی فعلی که مصرف آب و برق بالایی دارند، بروند.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات دستگاه‌های متولی در هر کولر آبی در شرایط فعلی روزانه بیش از ۸۵۰ لیتر در شبانه‌روز آب تبخیر می‌شود در حالی که در کولرهای ساخته شده با تکونولوژی روز مصرف آب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که اتفاق خوبی است.

تزریق منابع 

استاندار یزد گفت: در کنار همه این اتفاقات، اقدامات بلندمدتی نیز توسط دولت در حوزه تأمین آب پایدار برای استان دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها، اقدام برای تأمین اعتبار خطوط انتقال آب است که در هیئت دولت دنبال می‌شود. به این ترتیب که ۲ هزار میلیارد تومان از محل صنایع به حوزه پروژه‌های آبی تزریق می‌شود و به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود که با این کار سرعت فزاینده‌ای به پروژه‌ها می‌دهیم.
وی ادامه داد: همچنین اختصاص یک یا دو معدن به پروژه‌های آبی استان به ویژه پروژه‌های خطوط انتقال در آستانه نهایی شدن است که امیدواریم تا هفته دولت به سرانجام برسد و این پروژه‌های اساسی حوزه انتقال را در طول دولت سیزدهم به سامان برسانیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه