«سد هراز » تشنه تأمین اعتبار

پس از گذشت 13 سال

«سد هراز » تشنه تأمین اعتبار

مازندران  

۱۳ سال از شروع ساخت هراز می‌گذرد و این سد که هنوز به اهداف آب و برقی نرسیده، چشم به نفت و دلارهای آن دوخته است. پرونده سد بزرگ مخزنی هراز با گذشت ۱۳ سال همچنان ناتمام و نیمه‌کار مانده و برای تکمیل به نفت و دلارهایش چشم دوخته شده است. مشکل تأمین مالی سبب شده تکمیل سد هراز که قرار بود پنج ساله باشد، بیش از یک دهه به درازا بکشد.
این طرح ملی همچنان درگیر تأمین اعتبارات مالی بوده و قرار است با اجرای آن ۹۷ هزار هکتار از شالیزارها آبیاری شود. تولید ۹۷ مگاوات برق از دیگر اهداف و برنامه‌هایی است که با تکمیل سد هراز محقق می‌شود. به گزارش بازار هر سال اعتباراتی برای اجرا و تکمیل سد هراز و جاده جایگزین تخصیص داده می‌شود؛ ولی با اعتبارات قطره‌چکانی، این سد بزرگ نه به آب می‌رسد و نه به برق و اهداف نیروگاهی. این سد به تنهایی قادر به مهار و مدیریت ۱۴ درصد از آب‌های سطحی مازندران است. زیاری‌نما؛ سرپرست نظارت سد مخزنی هراز با بیان اینکه این سد بزرگ‌ترین سد کشور و مازندران به شمار می‌رود، افزود: این سد برای اهداف کشاورزی، آب شرب و نیروگاهی در دست ساخت است.
وی تأمین آب شرب ۹۷ هزار هکتار از اراضی پایین دست را از جمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: تولید ۱۷۰ گیگاوات برق و تأمین آب ۹ شهر و ۴۴۰ روستا از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

محدودیت مالی

حیدر داودیان؛ معاون طرح و برنامه آب منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه قرار بود ساخت سد هراز ظرف پنج سال به پایان برسد، افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی نتوانستیم به برنامه‌های از پیش تعیین شده برسیم. وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافته است، افزود: خوشبختانه توان فنی و عملیاتی مجریان و پیمانکاران بالاست و پیش‌بینی می‌شود این طرح در سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.
داودیان با عنوان اینکه مشکل نقدینگی از جمله مسائل فرا روی است، اظهار امیدواری کرد مسائل و مشکلات موجود رفع شوند و گفت: سد مخزنی هراز در سال ۸۹ کلنگ زنی شد و مقرر بود در برنامه زمانی کوتاه مدت تکمیل شود. معاون طرح و برنامه آب منطقه‌ای مازندران با اظهار اینکه در ابتدای امر قرار بود تأمین مالی طرح از طریق فاینانس انجام شود، گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا با کشورهای مختلف فاینانس کنیم؛ ولی منابع مالی پروژه تأمین نشد.
وی با اظهار اینکه تأمین نشدن منابع مالی سبب شد تا مدت زمان اجرای پروژه طولانی شود، ادامه داد: در سفر هیئت دولت اعتباراتی برای سد تأمین و تزریق شد و پروژه بدنه سد حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۱۴۰۳ سد هراز تکمیل می‌شود
داودیان پیشرفت فیزیکی جاده جایگزین را حدود ۳۰ درصد بیان کرد و گفت: امسال نیز ۲۴۰میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده و در صورت تأمین اعتبارات، این پروژه سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود.
معاون آب منطقه‌ای مازندران دپوی زباله در محدوده و حاشیه سد را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: بیش از ۳۰ سال زباله در این منطقه دپو می‌شود و محل دپوی زباله سبب آلودگی رودخانه هراز می‌شود و آنچه نگران کننده است، نفوذ شیرابه‌ها به دریاچه سد است.
در حاشیه سد هراز جاده جایگزین به موازات سد در حال عملیات است و به دلیل آنکه بخشی از محور هراز در داخل مخزن قرار گرفته، عملیات انتقال و ساخت جاده جایگزین در دست اجراست. این جاده دسترسی ۱۱ کیلومتر طول را دارد و پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر ۳۰ درصد است.

نیاز به تأمین اعتبار
فرخ مسجدی؛ رئیس امور آب سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در حاشیه بازدید از سد مخزنی هراز با بیان اینکه سد بزرگ هراز تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، افزود: برای تکمیل این سد بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه تهاتر نفت، برنامه مهم این سازمان برای تأمین اعتبار پروژه‌ها از جمله سد هراز است، افزود: اعتبار سد هراز از محل تهاتر فروش نفت پیشنهاد شده است.
وی با عنوان اینکه سد هراز تا سه سال آینده تکمیل می‌شود، از این طرح به عنوان پروژه کلان و ملی یاد کرد و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته مشکلی برای تأمین اعتبار سد هراز وجود ندارد.
مسجدی یادآور شد: دولت تمام تلاش خود را برای تأمین بودجه سد هراز و تکمیل آن به کار خواهد گرفت.
به گزارش بازار، سد مخزنی هراز روی رودخانه‌ای با همین نام در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب آمل در مسیر جاده هراز در حال ساخت است. ساخت این سد که از سال ۱۳۸۹ شروع شده از نوع خاکی با هسته رسی است که با افتتاح آن علاوه بر تأمین آب شرب حدود یک میلیون مشترک و تولید ۲۵ مگاوات برق، آب مورد نیاز حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای ۶شهرستان مرکزی مازندران نیز تأمین خواهد شد.
علاوه بر این سد هراز به تنهایی ظرفیت مهار حدود ۱۴ درصد آب سطحی استان را دارد که از رودخانه هراز جریان می‌یابد و می‌تواند بخش کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار دهد. البته مشکلات دیگری هم در راه ساخت سد هراز وجود دارد. معضل عمارت زباله در بالادست این سد بر اثر انباشت چهار دهه‌ای زباله چندین شهرستان ایجاد شده و در سال‌های گذشته به یکی از موانع اصلی ساخت سد تبدیل شده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه