احتمال جدایی سعودی و امارات در پرونده یمن

احتمال جدایی سعودی و امارات در پرونده یمن

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل


​​​​​​​آتش‌بس دو ماهه در یمن که از 13 فروردین ماه و به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان برقرار شده بود، با پایان این مهلت و پس از موافقت انصارالله بار دیگر تمدید شد، اما به نظر اقدامات ائتلاف متجاوز توافق را این روزها بیش از پیش در خطر فروپاشی قرار داده است. روز گذشته معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با انتشار توییتی ضمن اشاره به این نکته البته گرایی مهم در مورد آینده تحولات این کشور داد. «حسین العزی» با بیان اینکه۹۰ درصد از کشته‌شدگان در درگیری‌های آینده از مناطق جدایی‌طلب یمن خواهند بود، نوشت: به این موضوع راضی نیستیم اما از نظر راهبردی چیز بدی نیست؛ زیرا رویکردهای تجزیه‌طلبانه از بین می‌رود؛ گاهی اوقات حس می‌کنم ما و عربستان سعودی در این نقطه به هم نزدیک هستیم.
اشاره صریح العزی به نزدیکی مواضع انصارالله و ریاض در مخالفت با تقسیم یمن حائز اهمیت است. به نظر می رسد شرایط ایجاد شده در یمن و برقراری آتش بس نسبی فضایی را برای حکام آل سعود فراهم کرده تا به عاقبت اقدامات خود در قبال همسایه جنوبی کمی بیندیشند. آن‌ها وقتی به گذشته نگاه می‌کنند، می‌بینند با وجود هزینه 350 میلیارد دلاری در جنگ تحمیلی هشت ساله، هیچ دستاوردی نداشته‌اند. همین مسئله آن‌ها را در قبال آینده تحولات یمن و تصمیم‌گیری بر سر این موضوع کمی محتاط‌تر می‌کند. با وجود این، دسیسه‌چینی امارات در ماجرای یمن همچنان با قوت ادامه دارد. تجهیز شورای انتقالی جنوب (المجلس الانتقالی الجنوبی) که قصد تجزیه برخی مناطق یمن را دارد از سوی ابوظبی گامی در همین مسیر است که برای انصارالله و ریاض غیر قابل تحمل است. هدف ابوظبی در وحله نخست دور ساختن انصارالله از تنگه راهبردی باب المندب است؛ پس در توطئه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی، امارات با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی رویای تجزیه یمن را در سر می‌پروراند. 
گرچه با تشکیل شورای موسوم به «شورای ریاستی» انتظار می‌رفت اختلافات میان نواب امارات و عربستان در جنوب یمن کم شود، اما اوضاع کنونی، این را نشان نمی‌دهد. سعودی باوجود همه توطئه‌ها در حالت کلی با تجزیه یمن مخالف است. ریاض نگران است با جدایی جنوب یمن، امارات در این مناطق قدرت گرفته و این کشور را به چالش بکشد. از سوی دیگر وقوع چنین رخدادی می‌تواند بیش از پیش پای صهیونیست‌ها را به منازعات منطقه باز کند و مسلماً سعودی از این روند خشنود نخواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه