اقدام متقابل مبتنی بر «ان پی تی»

قدس گام رو به جلو ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید را بررسی می‌کند

اقدام متقابل مبتنی بر «ان پی تی»

خبرهای منتشر شده، مبنی برآغاز برداشت اورانیوم با غنای 20 درصد از نیروگاه فردو و تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 5 درصد به آبشار 166 سانتریفیوژی 6- IR جدید، روز گذشته از سوی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تأیید شد.


 این خبر آب سردی بود بر پیکر گیج و مستأصل تصمیم گیران دستگاه دیپلماسی غرب و آمریکا. 
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی چندی پیش مدعی شده بود نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مانع مواجه شده و سه هفته پیش نیز از حرکت تهران برای پاسخ‌دهی به بدعهدی غرب اعلام اطلاع کرده بود. 
تعامل دولت سیزدهم و مجلس در پایان‌دهی به نظارت فراپادمانی آژانس اثبات کرده‌است باید با ادبیاتی مناسب حال غرب و آمریکا در مذاکرات حاضر شد. 
در همین رابطه مصطفی خوش چشم کارشناس دیپلماسی و مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه چرا جمهوری‌اسلامی به دیپلماسی 
فعال سازی ظرفیت‌های هسته‌ای روی آورده است، به خبرنگار قدس می‌گوید: با توجه به سرپیچی طرف آمریکایی از انجام تعهدات برجامی و اصرار آن‌ها به افزایش فشار برایران، اولاً جمهوری اسلامی  دلیلی نمی‌بیند فعالیت روزمره هسته‌ای خود را متوقف کند یا بر اساس حقوق مندرج در ان پی تی به تأخیر بیندازد. 
ثانیاً، طرف غربی با به‌کارگیری، حملات‌سایبری، صدورقطعنامه شورای حکام برای فشارسیاسی بر ایران، توقیف نفتکش ایرانی در یونان، راه انداختن جنگ ادراکی شناختی و روانی، ضمن اعمال تحریم جدید در طول هفته‌های اخیر نشان داده به دنبال فشار ترکیبی برای عقب راندن ایران در مذاکرات است. با این اوصاف ایران چاره ای جز اقدام متقابل جدی ندارد. جمهوری اسلامی حق دارد از مؤلفه‌های قدرت خودش استفاده کند. 
ایران باید با استفاده از اهرم فشار هسته‌ای مانع از زیاده‌خواهی هسته‌ای غرب و آمریکا شود.
جمهوری اسلامی ایران دلیلی برای عقب‌نشینی از حقوق راهبردی ملت در چارچوب قانون نمی‌بیند.  ایران باید بتواند از مزایای انرژی هسته‌ای 
صلح آمیز بهره مند بشود، به همین خاطر سازمان انرژی اتمی از سوی مجلس و دولت مکلف به اقدام متقابل قانونی برای حفظ دستاورد‌های ملی است.

​​​​​​​خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه