فروپاشی دولت سریلانکا

معترضان کاخ ریاست جمهوری را تسخیر کردند

فروپاشی دولت سریلانکا

با گسترش اعتراضات مردمی و پس از اشغال کاخ ریاست‌جمهوری و به آتش‌کشیدن دفتر نخست‌وزیری، «گوتابایا راجاپاسکا»، رئیس‌جمهور و همچنین «رانیل ویکرماسینگه»، نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کردند ۱۳جولای (۲۲ تیر) از سمت‌ خود کناره‌گیری می‌کنند.


​​​​​​​ این اتفاق پس از آن روی داد که وضعیت دشوار معیشتی در پی بحران‌ اقتصادی، ده‌ها هزار معترض خشمگین را به خیابان‌ها کشاند. تظاهرات در «کلمبو»، میلیونی توصیف شده است. معترضان شنبه ۱۹ تیر با عبور از سد امنیتی به مقر و همچنین دفتر ریاست‌جمهوری هجوم برده و خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند. گروهی دیگر نیز به اقامتگاه خصوصی نخست‌وزیر رفته و آنجا را به آتش کشیدند. 
رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به هنگام حمله مردم خشمگین در این مکان‌ها نبودند. حال آن‌ها هر دو اعلام کردند روز چهارشنبه از سمت‌ خود کناره‌گیری خواهند کرد. به گزارش دویچه‌وله، نیروهای امنیتی اندکی پیش از حمله مردم به اقامتگاه ریاست‌جمهوری، گوتابایا راجاپاسکا را به مکانی امن منتقل کردند. گفته شده او پس از فرار از محل اقامت خود به یک کشتی نیروی دریایی که به سمت آب‌های سرزمینی در جنوب سریلانکا در حرکت بوده، منتقل شده است. سریلانکا به لحاظ جغرافیایی در جنوب کشور هند و در یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان واقع شده است. این کشور جزیره‌ای از چندین ماه پیش شاهد راهپیمایی بوده که بعضی از آن‌ها نیز با خشونت همراه بوده و به نظر اکنون به نقطه جوش رسیده است. روز 19 اردیبهشت سال جاری مردم اطراف دفتر نخست وزیر تجمع کرده و پس از آن اعتراضات به سراسر کشور گسترش یافت. اعتراضات کماکان ادامه داشته و تاکنون 39 نفر از جمله معاون حزب حاکم و دو مأمور پلیس جان خود را از دست داده و حداقل 250 نفر زخمی شده‌اند. 
شرایط کنونی وخیم‌ترین وضعیت در ۷۳سال استقلال جزیره از زیر قیمومیت بریتانیاست. کاهش شدید ارزش پول ملی و گران ‌شدن مایحتاج روزمره موجب شده سریلانکا در بحبوحه سخت‌ترین بحران اقتصادی خود به‌سر ‌برد. مردم رئیس‌جمهور را به سوءمدیریت متهم می‌کنند. با این حال گوتابایا راجاپاسکا گفته است جنگ روسیه علیه اوکراین در تشدید وخامت اوضاع کشورش نقش دارد. رکود گردشگری به عنوان موتور مهم رشد اقتصادی، ناشی از همه‌گیری کرونا نیز ضربات اقتصادی سنگینی را به کشور وارد کرده. فساد سیاسی هم مشکلی دیگر است. هرچند دولت به مردم وعده اصلاحات داده بود، اما این وعده‌ها نیز نتوانست موجب فروکش کردن شعله‌های خشم معترضان شود. سریلانکا با ۲۲ میلیون تن جمعیت با کمبود شدید ارز خارجی روبه‌رو است و از جمله واردات سوخت، مواد غذایی و دارو را محدود کرده است. نرخ تورم سالانه در پایان ماه ژوئن در این کشور 6/54 درصد اعلام شد. در نتیجه سریلانکا کشوری است که به سمت ورشکستگی می‌رود و به سختی پولی برای واردات کالاهای اساسی دارد. مقامات این کشور به تازگی از صندوق بین‌المللی پول و چند کشور نظیر روسیه، هند و چین درخواست کمک کردند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه