منفعت اقتصاد ملی در گرو منافع مناطق آزاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مشهد مطرح کرد

منفعت اقتصاد ملی در گرو منافع مناطق آزاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: جهش  تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی و برداشتن موانع حقوقی و اجرایی است.


سیداحسان خاندوزی پنجشنبه شب در همایش ملی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در مشهد افزود: میراثدار تصویر نه‌چندان واقع‌گرایی از این مناطق هستیم که زمانی در ذهن سیاست‌گذاران گذشته ایجاد شده است و تا زمانی که این تصویر اصلاح نشود دیگران نمی‌دانند منفعت اقتصاد ملی به منافع مناطق آزاد و ویژه گره خورده است.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌های بین‌المللی حکایت از کاهش تورم در سال ۱۴۰۳ دارد و این موضوع نوید این را می‌دهد که اقتصاد کلان ایران از چاله رکود مستمر سال‌های پایانی دهه۹۰ و تورم‌های بالای ۴۰درصد در حال گذار است و دوران جدیدی در حوزه تولید و رشد اقتصادی ایجاد شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این اتفاق در ابتدای سال۱۴۰۳ با فرمان «جهش تولید»، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و سیاست‌گذار عالی‌رتبه کشور این پیام را به مجموعه اقتصادی کشور منتقل کرده است که دلخوش به عبور از رشد اقتصادی صفر و منفی نباشید. نباید به این چیزها قناعت کنیم بلکه باید برای جهش بیشتر در حوزه تولید، خود را آماده کنیم، زیرا محقق شدن این موضوع جدید، نیازمند تدارک و لوازم متفاوتی است.
خاندوزی با اشاره به رشد اقتصادی طی چند سال گذشته در کشور ادامه داد: به لحاظ اقتصاد کلان، وقتی آمار رشد اقتصادی 4درصدی سال۱۴۰۰ منتشر شد، بسیاری آن را فقط ناشی از وضعیت کرونا و فعالیت‌های دولت سیزدهم در ماه‌های ابتدایی شروع کار در زمینه واکسیناسیون عمومی و رونق کسب‌وکار دانستند و این درحالی بود که در سال۱۴۰۱ دوباره رشد 4درصدی اقتصادی تکرار شد.
وی گفت: همچنین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، سال ۱۴۰۲ را سال «رشد تولید و مهار تورم» عنوان کردند، بسیاری در هر دو محور رشد و تورم، گمان می‌کردند تکرار دوباره رشد اقتصادی 4درصدی و کاهش تورم رخ ندهد و آن را دور از دسترس قلمداد می‌کردند که به همت فعالان اقتصادی کشور، شاهد این بودیم که نرخ رشد اقتصاد کشور در۱۴۰۲ بیش از سال‌های گذشته بود و تورم نیز نزولی شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: باید بتوان ظرفیت‌های بالقوه را محقق کرد. بنابراین نیازمند طرح‌های تحولی و رفع موانع حقوقی و اجرایی هستیم و البته این موضوع و این مانع‌زدایی، همت مدیریتی نیز نیاز دارد.
خاندوزی ادامه داد: اگر در ابتدای سال۱۴۰۳ چاره متفاوت و مجال پرواز جدیدی ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم از دستاوردهای متعارف پشت سر گذاشته عایدی بیشتری را شاهد باشیم. همواره رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند شعارهای سال، فرمان برای همان یک سال نیست، بلکه برای برجسته کردن مسائل راهبردی است. پس اگر می‌خواهیم خروجی و دستاورد متمایزی داشته باشیم که صرف واژه «جهش» داشته باشد باید مقدمات حرکت متمایزی را نیز فراهم کنیم و زمانی برای پرواز در ارتفاعات بالاتر زمینه لازم فراهم می‌شود که موانع را از پیش پای فعالان اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی برداریم.
وی افزود: تبلور اراده جمعی، امری است که خانواده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای دستیابی به ارتفاع پرواز بالاتر خود باید داشته باشند و این اراده و انرژی را به سازمان منطقه‌ای خود منتقل کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره شاخص‌های کیفی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: در این زمینه باید میزان در ارتقای فناوری، تولید محصولات کشور، بدست آوردن بازارهای جدید صادراتی، میزان ریل‌گذاری در افزایش سرمایه‌گذاری سال‌های آینده و زیرساخت‌ها مشخص شود و باید به زودی هدف‌گذاری‌های مناطق را به عنوان مطالبه و دستورکار دبیرخانه داشته باشیم و رصد کنیم.
خاندوزی ادامه داد: با فرض عدم تغییر قوانین و مقررات، اکنون اتفاق‌های خوبی در مناطق آزاد و ویژه رخ داده است اما اگر نگاه ما، نگاهی تحولی است باید در ریل‌گذاری نظام حقوقی کشور، اتفاق‌های جدیدی رخ دهد.
وی ادامه داد: تصویرسازی درست برای این مناطق با اطلاع‌رسانی به معنای روابط عمومی متعارف رخ نمی‌دهد، بلکه به مجموعه منسجمی از طراحی‌های کاملاً تخصصی و هماهنگ نیاز دارد تا جامعه بداند بهره‌مندی و رونق در مناطق آزاد به معنای واردات بی‌رویه، ضربه زدن به تولید و تجارت غیررسمی نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در دولت، مجلس و مجموعه کشور به جریانی از موج‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای سیاست‌گذاران و جامعه‌پذیر کردن مخاطبان خاص اقتصادی و مخاطبان عام محلی و دست‌اندرکاران در استان‌ها ازجمله استانداران، ائمه جمعه و مدیران مناطق نیازمند است. همچنین نظام حرکت جمعی اگر ساماندهی نشود نباید منتظر نتایج شگرف بود.
خاندوزی افزود: هر چند امروز مناطق آزاد و ویژه به خاطر شاخص‌های عملکردی و تولیدی، نظارت‌پذیری، سامانه‌مند شدن، مسئله مدیریت واردات و کاهش بسترهای رانت‌جویی در مناطق تغییر کرده‌اند، اما همچنان نیازمند طراحی متفاوتی هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه