در عزای حسین(ع) خادم الرضاییم

نگاهی به فعالیت‌های خیریه امام صادق(ع) مشهد در دهه اول محرم

در عزای حسین(ع) خادم الرضاییم

خدمت به امام مهربانی‌ها، تخصص و مقام نیاز ندارد، تنها دلی عاشق می‌خواهد و نیت خدمت و جمع و محفلی که پای کار خیر باشند.

خیریه امام صادق(ع) مشهد از آن دسته محفل‌هایی است که اعضای آن هم همت بلندی در انجام کار خیرامام رضایی دارند و هم دل‌های بسیاری را نمک‌گیر سفره پرمحبت اهل بیت(ع) کرده‌اند. 

دستِ پنجره فولاد، دستی را گرفت
صادق عقیلی که پس از پدرش رسیدگی به امورات خیریه امام صادق(ع) را به عهده دارد، می‌گوید: وقتی مرحوم پدرم در سال 1350 در پشت پنجره فولاد به امام رضا(ع) قول داد تا در کمک به مردم و نیازمندان قدمی بردارد، شاید فکرش را نمی‌کرد که این خواسته قلبی‌اش سبب شود آد‌م‌های زیادی برای انجام کار خیر و دست‌گیری از نیازمندان دور هم جمع شوند و بی‌هیچ نام و نشانی لباس خدمت به امام رئوف(ع) را بپوشند.
 وی درباره نحوه اجرایی شدن برنامه‌هایشان در دهه اول محرم می‌گوید: برای اینکه بتوانیم به درستی نتیجه بگیریم یک تیم ارزیابی بین خودمان در داخل خیریه تشکیل دادیم که با حضور در هیئت‌های مذهبی و برآورد نیازشان به غذای نذری، هم خدمت‌رسانی بهتری داشته باشیم و هم از ظرفیت دانش‌آموزی و مدرسه‌های این مناطق برای انجام کار فرهنگی استفاده کنیم و در برخی محلات از فضای مدرسه‌ها برای برپایی هیئت‌ها استفاده کردیم. در دهه اول محرم بعضی از هیئت‌ها در روز و بعضی از آن‌ها در شب مراسم داشتند و ما هم با توجه به زمان برگزاری و جمعیت عزادار در هر هیئت هر روز حدود 7 تا 8هزار وعده غذا داخل آشپزخانه خیریه امام صادق(ع) می‌پختیم و برای توزیع به حاشیه شهر ارسال می‌کردیم.
 
جان و جانان ما امام رضاست
عقیلی با یاد کردن از برنامه اطعام زائران پاکستانی در طول دهه اول محرم می‌گوید: «همه ما خادم‌الرضا هستیم» و خدمت به زائران امام رضا(ع) از هر رنگ و قومی، خدمت به امام است. مطلع شدیم تعدادی از شیعیان پاکستانی به سختی خودشان را برای عزاداری امام حسین(ع) به مشهد رسانده‌اند و در صحن کوثر برای عزاداری حاضر می‌شوند. در کنار خدماتی که آستان قدس برای عزاداری به زبان و رسوم خودشان به این افراد ارائه می‌داد ما هم تصمیم گرفتیم اطعام این افراد را بر عهده بگیریم. برای پذیرایی بهتر با کمک خودشان و با توجه به ذائقه غذایی که داشتند برایشان غذا پختیم تا بتوانیم از میهمانان علی بن موسی الرضا(ع) و عزاداران حسینی که در کشور ما غریب بودند، به خوبی میهمان‌نوازی کنیم.
در روز تاسوعا و عاشورا هم برنامه ویژه پذیرایی از عزاداران حسینی داشتیم. در هر وعده بین 14 تا 15هزار غذا برای توزیع در آشپزخانه خیریه امام صادق(ع) آماده و به هیئت‌های شناسایی شده در محلات گلشهر، پنج‌تن، ردّه، شهید رجایی و... ارسال کردیم که تعداد غذاهای نذری آماده شده در هر وعده روز تاسوعا و عاشورا حدوداً دو برابر تعداد غذاهای روزهای اول تا هشتم محرم بود.
در دهه پایانی صفر هم بخشی از خدمات ما برپایی موکب اربعین در کربلا خواهد بود و بخش دیگر برپایی هیئت‌های عزاداری دانش‌آموزی در مدرسه‌های مناطق حاشیه شهر است که از این طریق بتوانیم کارهای فرهنگی برای دانش‌آموزان این مناطق انجام دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه