نشاط از پارک شادی یزد رخت بربست

نشاط از پارک شادی یزد رخت بربست

یزد  

شهربازی و یا پارک‌های شادی، یکی از مکان‌هایی است که کودکان در تابستان فرصت می‌کنند شادی و نشاط را پس از پایان درس تجربه کنند.


پارک شادی یزد یکی از اماکن شاخص تفریحی و سرگرمی مرکز استان، سال‌های سال است شادی کودکان این دیار را به خود ندیده است.
این پارک که تقریباً جزو نخستین پارک‌های شادی در استان یزد است، به انواع وسایل بازی برقی مجهز شد و بسیاری از کودکان قدیم و میانسالان امروز یزد خاطراتی شیرین از آن دارند؛ ولی کهنه شدن تجهیزات و بی‌توجهی به به‌روزرسانی وسایل بازی این پارک، آن را در سال‌های دهه ۸۰ کمی بی‌رونق و در سال‌های اخیر به پارکی متروکه تبدیل کرده است.
مجموعه‌ پارک شادی یزد که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر تاریخی است، در زمینی به وسعت 3 هکتار در سال ۱۳۶۰ در بافت جدید بولوار دانشجوی این شهر ایجاد شد. 
این پارک یکی از مهم‌ترین و نوستالژی‌ترین پارک‌ها و فضاهای تفریحی شهر یزد به حساب می‌آید و بیشتر کودکان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و حتی ۸۰ از آن خاطرات شیرین فراوانی در ذهن خود دارند. این روزها پارک شادی به گورستان خاطرات این نسل‌ها تبدیل شده و در بی‌تدبیری مسئولان خاک می‎خورد.
رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری یزد در واکنش به تعطیلی این پارک به ایسنا گفته بود: تسریع در فرایند بازپیرایی پارک شادی شهر یزد و بازگشایی آن، ایجاد مجموعه شهر بازی‌های جدید و همچنین تجهیز سایر فضاهای تفریحی شهر به وسایل بازی خلاقانه و جذاب بایستی در رأس توجه و پیگیری مسئولان امر باشد تا خلئی که در بحث تفریح و آموزش همراه با سرگرمی وجود دارد و به طور خاص در شرایط کرونا نیز حادتر شده، تا حدودی جبران شود.
اهمیت فضاهای بازی و تفریحی شهر به اندازه‌ای مهم است که ورای سخنان حسین ابوطالبی؛ مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری و رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری یزد، حتی در ارزیابی‌های بین‌المللی برای انتخاب شهرهای دوستدار کودک نیز یکی از پرامتیازترین شاخص‌های مورد بررسی است و زمانی که این فضاها با وسایل بازی تعاملی و پرهیجان، تجهیز شده باشند منجر به رشد خلاقیت و تخلیه هیجانات کودکان خواهند شد.

وعده بازگشایی
آبان ماه سال گذشته بود که به دنبال تعطیلی چند ساله و متروکه شدن این پارک، گزارش‌های خبری مبنی بر تعطیلی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پارک بازی مکانیزه کودکان در شهر یزد در این خبرگزاری منتشر و پس از بازنشر فراوان آن در فضای مجازی، مسئولان شهرداری را مجاب کرد بازگشایی این مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۰ را در وعده‌های خود بگنجانند؛ ولی این وعده‌ها هرگز محقق نشد و تنها بخش‌هایی از فضای سبز پارک از آن تفکیک و تبدیل به مبلمان شهری و پیادرو شد. اقدامی که شهردار بعدها آن را با افتخار طرحی ادامه‌دار برای ایجاد فضاهای شهری بیشتر برای استفاده شهروندان در آینده خواند.
به هر حال فروردین ماه امسال محمدعلی سلمانی ندوشن؛ معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار در برنامه‌ رادیویی صدای شهر از بهره‌برداری فاز دوم و بازپیرایی این مجموعه تفریحی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خبر داد؛ وعده‌ای که پس از گذشت دو ماه از موعد مقرر هنوز هم تحقق نیافته است.
البته گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد که مسئولان شهرداری یزد برای بازگشایی این مجموعه کمر همت بسته‌اند و مؤید این مطلب، خبرهای منتشر شده‌ چند روز پیش در صفحه اینستاگرامی شهرداری یزد مبنی بر بازدیدهای شبانه مسئولان از این پارک است.
با این حال دیگر مسئولان شهرداری حاضر به گفت‌وگو در مورد اینکه چه زمانی درهای این پارک به روی مردم شهر گشوده خواهد شد، نیستند و به نظر همچنان وسایل بازی این پارک خاطره‌ها باید زیر سایه وعده‌های مسئولان شهر یزد که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم داشتن مکان‌های تفریحی و سرگرمی است، خاک و آفتاب بخورد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه