اعطای وام با داشتن گردش مالی بالا، شگرد جدید پولشویی

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد

اعطای وام با داشتن گردش مالی بالا، شگرد جدید پولشویی

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی درحالی از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با شگرد واریز وجه برای دریافت امتیاز وام، از شهروندان کلاه‌برداری می‌کرد که در ادامه از شهروندان خواست مراقب این‌گونه اقدام‌ها باشند.


شکاتی که خود کوتاهی داشتند

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشريح خبر گفت: با وصول شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر کلاه‌برداری از آن‌ها با عنوان «دریافت امتیاز وام بدون بهره فقط با گردش مالی بالا»، رسیدگی به موضوع با توجه به اینکه احتمال افزایش تعداد شکات می‌رفت، در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: وقتی تمامی مالباخته‌ها به پلیس فتا دعوت شدند شیوه کلاه‌برداری از آن‌ها به دقت مورد تحقیق و کار کارشناسی قرار گرفت. مالباختگان در اظهارات خود عنوان کردند در سایت دیوار و برخی شبکه‌های اجتماعی با آگهی دریافت امتیاز وام با گردش مالی بالا مواجه شدند. آگهی‌دهنده در این گونه سایت‌های واسطه‌گر مدعی شده بود در ازای معرفی حساب بانکی با گردش مالی قابل قبول، موفق به دریافت وام کم‌بهره خواهند شد. این‌گونه بود که افراد مشخصات حساب بانکی و حتی میزان گردش مالی خود را با شیوه ارتباطی که وجود داشت برای فرد آگهی‌دهنده ارسال می‌کردند.
وقتی این اقدام صورت می‌گرفت عامل کلاه‌برداری که درج آگهی وام کم‌بهره و دیگر حواشی آن بهانه‌ای بود برای اجرای یک نقشه کلاه‌برداری، به شکات پرونده اعلام می‌کرد حساب بانکی آن‌ها خیلی پایین‌تر از حد مورد نیاز دریافت وام، گردش مالی دارد و پرداخت وام شامل حال آن‌ها نمی‌شود.
دراین مرحله اجرای آخرین پرده از نقشه فرد کلاهبردار نمایان می‌شود و او با این ترفند که افراد متقاضی افزایش گردش حساب بانکی می‌توانند با روشی که او اعلام می‌کند گردش مالی خود را بالا برده و وام کم‌بهره دریافت کنند؛ برهمین اساس واریز وجه و برداشت مبالغ با هدایت او به حساب‌ها را تنها راه ماجرا معرفی می‌کند.

بالابردن گردش مالی با پول‌های سرقتی!
سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: اما پس از آنکه به حساب افراد وجوهی واریز و انتقال داده می‌شود آن‌ها خبر نداشتند که دام پولشویی برای آن‌ها پهن شده و پول‌هایی که در کلاه‌برداری‌های تلفنی و... از دیگران به سرقت می‌رفت به حساب آن‌ها ریخته می‌شد و زمانی آن‌ها پی به ماجرا می‌بردند که مالباخته‌ها با طرح شکایت در مراجع قضایی درخواست مسدودی حساب‌ها را مطرح می‌کردند.
درنهایت افراد مالباخته نه تنها وام نگرفته بلکه بدهکار افرادی شده بودند که سرقت اینترنتی از حساب آن‌ها انجام شده و پولشان به حساب آن‌ها واریز شده بود. حالا آن‌ها مانده‌اند و چندین مالباخته از سراسر کشور و طرف حساب هم افرادی هستند که حساب بانکی خود را در ازای بالا بردن گردش مالی به افراد کلاهبردار سپرده بودند.
این مقام ارشد انتظامی افزود: کارشناسان پلیس فتا اقدام‌های فنی و پلیسی خود را ادامه داده و در پی تحقیقات صورت گرفته توانستند فرد کلاهبردار را مورد شناسایی قرار دهند. از همین رو با هماهنگی قضایی، متهم دستگیر و به مکان پلیس فتا انتقال داده شد.
رئیس پلیس فتا استان گفت: با دستگیری متهم مشخص شد این فرد با انگیزه کسب منفعت مالی به درج آگهی پرداخت وام در سایت دیوار و شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده و با پیشنهاد اعطای امتیاز وام به افرادی که در پی دریافت وام قرض‌الحسنه بودند، حتی مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت انجام مراحل وام دریافت می‌کرده و مدتی هم از حساب آن‌ها برای پولشویی بهره برده است. در نهایت پرونده متشکله به همراه مستندات جمع‌آوری شده و فرد کلاهبردار برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا منتقل شد.

سپردن نام کاربری و رمزعبور به دیگران ممنوع
این مقام انتظامی درخصوص دریافت هرگونه وام در فضای سایبری هشدار داد و بیان کرد: به کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود هرگز اطلاعات حساس و مهم خود را در اختیار افراد غیر نسپارند، زیرا سیستم‌های بانکی فعلی؛ دارنده نام کاربری و رمز عبور را مالک حساب می‌شناسند و در این زمینه حفظ اطلاعات حساب بانکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شهروندی است.
وی عنوان کرد: شهروندان باید دقت داشته باشند انتشار این‌گونه وعده‌ها که تطبیق آن با واقعیت جامعه همخوانی ندارد، نخستین موضوعی است که افراد باید به آن مشکوک شوند. از سوی دیگر افرادی که حساب بانکی خود را به کلاهبردار و یا کلاهبرداران این پرونده سپرده‌اند بی‌شک دچار خسارت مالی فراوانی خواهند شد چراکه باید برای جلب رضایت شکات پرونده اقدام کنند.سرهنگ جهانشیری از هموطنان خواست درصورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را در سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی ثبت كنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه