روستای «بَرغَمَد» زیبایی خاص در هر فصل سال

روستای «بَرغَمَد» زیبایی خاص در هر فصل سال

روستای برغمد یکی از زیباترین روستاهای چهار فصل از توابع پیراکوه شهرستان جوین است که علاوه بر طبیعت سرسبز و باغ‌های انبوه میوه، دارای قنات‌ها و چشمه‌سارهای متعددی است و یکی از مناطق هدف گردشگری طبیعت‌دوستان به‌شمار می‌آید.
طبیعت این روستا با درختان چنار، سپیدار، گردو، بادام و… در هر چهار فصل سال، زیبایی خاص خود را دارد. روستای برغمد علاوه بر چشمه‌های متعدد و آبشاری زیبا، تعداد زیادی قنات نیز دارد که به سرسبزی منطقه، شادابی باغ‌های روستا و پویایی کشاورزی و رونق آن کمک کرده و سبب مهاجرت معکوس شهرنشینان به این روستا شده است.
یکی از جاذبه‌های این روستا آبشار برغمد است که با توجه به طبیعت خشک منطقه به‌خصوص در تابستان؛ برای استراحت و فرار از گرمای شدید، زبانزد اهالی منطقه است. دره‌ای که به این آبشار منتهی می‌شود، از درختان انبوه گردو پوشیده شده و منظره زیبایی را خلق کرده است. همچنین دو رودخانه فصلی که به کال شور شهرت دارند، سبب حاصلخیزی دشت‌های منطقه شده‌اند.
«سر آو منده» در پایین روستا، «ازقند پایین»، آواژگاه(عیدگاه) در ابتدای جاده ورودی به برغمد و «سرآوقیتزآباد»، قنات‌های فعال روستای برغمد هستند. چند قنات دیگر هم در اطراف روستا وجود دارد که به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته به‌تدریج خشک شده و گفته می‌شود در صورت افزایش بارندگی‌ها دوباره احیا می‌شوند.
محصولات اصلی کشاورزان روستا، گردو، بادام و انگور است اما میوه‌های دیگری چون زردآلو، گوجه‌سبز، آلو قرمز، توت و شاتوت،‌ گلابی، سیب، انار، انجیر و دیگر درختان میوه نیز به فراوانی در باغ‌های برغمد یافت می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه