توقف خط ریلی مشهد - چابهار در ایستگاه گناباد

توقف خط ریلی مشهد - چابهار در ایستگاه گناباد

ساخت خط آهن چابهار - مشهد به عنوان طولانی‌ترین خط آهن ایران، جزو مصوبات سفر اعضای هیئت دولت‌های نهم و دهم بود که در ۱۵ آذر ۱۳۸۹ در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، در آیینی عملیات ساخت قطعه چابهار به زاهدان آغاز شد و پس از آن اتصال آن تا مشهد در دستور کار قرار گرفت.
خط ریلی یونسی بجستان - گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد - زاهدان در سال ۱۳۹۶ با اعتبار نخستین ۵۷۰ میلیارد ریال آغاز شد و در مراحل بعدی اعتبار تخصیصی به آن به بیش از یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این خط ریلی در مجموع دارای ۳۸ ایستگاه است که دو ایستگاه آن در طول قطعه نخست در یونسی و گناباد قرار دارد.
با گذشت حدود پنج سال، این پروژه از سه ماه پیش به دلیل کمبود منابع اعتباری متوقف شد که پیگیری‌های مستمر مسئولان مربوط برای تکمیل اعتبار این خط ریلی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.
ابوذر خواجه رضا، مدیر طرح احداث خط ریلی یونسی به گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ولی از ابتدای امسال هیچ‌گونه اعتباری به آن اختصاص نیافته و کمبود اعتبار و نقدینگی، موجب توقف این طرح ریلی در جنوب استان خراسان رضوی شده است.
مهم‌ترین مشکل در اجرا و تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد علاوه بر کمبود اعتبار، ساخت پل تقاطع خط آهن با مسیر جاده‌ای گناباد - مشهد است که اجرای آن به طول ۲۴۰ متر نیازمند اعتبار زیادی است و تاکنون طرحی برای عملیات روسازی، ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه مسافری آن تعریف نشده و مناقصه‌ای نیز برای آن صورت نگرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه