عربستان محدودیت‌های زیارت بقیع را کاهش داد

پس از گذشت دو سال از محدودیت‌های کرونایی

عربستان محدودیت‌های زیارت بقیع را کاهش داد

با توجه به افزایش درخواست‌ها برای زیارت بقیع، عربستان برخی محدودیت‌های زیارت بقیع را کاهش داد و‌ به این ترتیب علاوه بر افزایش زمان تشرف زائران به این مکان مقدس، نیروهای امنیتی از خواندن برخی اذکار در بقیع ممانعت نمی‌کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس، در آستانه هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع توسط وهابیون، عربستان برخی از محدودیت‌ها برای زیارت بقیع را کاهش داد؛ به طوری که ساعات تشرف به بقیع که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون محدود شده بود، تغییر کرد.
‌بر همین اساس، با توجه به افزایش زائران مدینه منوره و درخواست‌ها برای زیارت بقیع، زائران نه تنها حوالی طلوع آفتاب و ظهر، بلکه ساعاتی از بعدازظهر تا غروب نیز امکان تشرف به بقیع را داشته و می‌توانند با ورود به این مکان مقدس به زیارت بپردازند. البته همچنان ورود بانوان به بقیع و تجمع پشت درهای آن ممنوع است.
علاوه بر این، در روزهای اخیر تصاویری از مزار حضرت ام‌البنین(س) در بقیع منتشر شده که برخی آن را برداشته شدن نرده‌های اطراف مزار مادر سقای دشت کربلا عنوان کرده‌اند و حتی گفته می‌شود این اقدام با درخواست عراق از سعودی‌ها انجام شده است.
در دو سال گذشته محدودیت‌های زیارت بقیع افزایش یافته بود و ‌حتی در مدتی تشرف به بقیع ممنوع شد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دوباره درهای بقیع روی زائران بازگشایی و تشرف به بقیع ممکن شد.
اکنون نیز با توجه به پذیرش زائران خارجی در ماه‌های گذشته و تشرف بسیاری از شیعیان، دولت عربستان تا حدودی محدودیت‌های زیارت بقیع را کاهش داده که علاوه بر افزایش زمان تشرف به بقیع، بازگشایی برخی از مسیرها روی زائران از این تغییرات به شمار می‌رود.
همچنین به گفته یک‌منبع آگاه،‌ نیروهای امنیتی مستقر در بقیع،‌ به تشرف زائران و‌ ‌حتی خواندن برخی ذکرها حساسیت کمتری داشته و در روزهای گذشته برخی از شیعیان در بقیع به ذکر مصیبت هم پرداختند که البته این امر باید بدون اشک ریختن یا تضرع باشد.
بقیع‌محل دفن چهار امام شیعیان و خاندان اهل بیت(ع) است که دو بار توسط وهابیون تخریب شد و ‌همچنان نیز با وجود وعده سعودی‌ها برای ساخت بقیع، ائمه مدفون در این مکان بدون ضریح و بارگاه هستند. بر همین اساس، برخی از مخاطبان «فارس من» خواستار پیگیری ساخت بقیع شدند. در متن این مطالبه با عنوان « احیای حرمین بقیع مطالبه مسلمانان جهان» آمده است: در سال ۱۳۴۴ هجری قمری آل‌سعود بنا بر نظر یک فرقه‌ای تصمیم بر تخریب حرمین شریفین در بقیع گرفت و آن را تخریب کرد. تخریب حرمین در بقیع تضییع حقوق جامعه اسلامی به ویژه ایرانیان مسلمان است. امروزه زائران بقیع حق اشک ریختن برای آل‌الله را هم ندارند. احیای شعائر اسلامی و ساخت دوباره بقیع توسط آل‌سعود امروز یک مطالبه جدی مردم ایران از دستگاه وزارت امور خارجه است. خواهشاً وزارت امور خارجه دولت آیت‌الله رئیسی به این مطالبه چند دهه‌ای ایرانیان لبیک بگوید و جامه عمل بپوشاند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه