چوب حراج به ۱۴۰۰ تُن میوه شب عید!

مردم ایام نوروز میوه گران خریدند و عرضه‌ای صورت نگرفت

چوب حراج به ۱۴۰۰ تُن میوه شب عید!

۳۹۵ تن سیب و هزارو۳۸تن پرتقال تنظیم بازاری در سردخانه‌های خراسان رضوی باقی مانده که منتظر طی شدن فرایند مزایده و تحویل آن به خریداران است.


به گزارش قدس آنلاین، با گذشت یک ماه از نوروز، اخباری شگفت از میوه‌های تنظیم بازار به گوش رسید. سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی توزیع میوه تنظیم بازار، آگهی‌ای را منتشر کرد که براساس آن، بیش از ۱۲هزار و 500 تن میوه مازاد تنظیم بازاری به مزایده گذاشته شد. بر پایه اطلاعات موجود در این آگهی، فقط در خراسان رضوی ۳۹۵ تن سیب و هزارو۳۸ تن پرتقال تنظیم بازاری در سردخانه‌ها باقی مانده که منتظر طی شدن فرایند مزایده و تحویل آن به خریداران است.

طرح بی‌خاصیت!
محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره جزئیات تأمین این میوه‌ها می‌گوید: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئولیت تأمین و توزیع میوه در کل کشور را عهده‌دار شد و این سازمان این کار را به صورت متمرکز انجام داد به گونه‌ای که میوه به صورت متمرکز خریداری و براساس سهمیه بین استان‌ها توزیع شد. دلیل این تمرکز این موضوع عنوان شد که با خرید متمرکز، هزینه‌های خرید کاهش پیدا می‌کند. براساس آنچه به ما اعلام شد، قیمت خرید سیب از قرار هر کیلو ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید پرتقال نیز ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان بود. ما هم به این موضوع ورود پیدا نکردیم که این میوه از کجا خریداری شده است.
وی افزود: براساس عملکرد استان در سال‌های گذشته، حدود هزار و ۲۰۰ تن پرتقال و حدود ۶۰۰تن سیب به خراسان رضوی اختصاص داده شد و میوه‌ها برای ذخیره‌سازی به دو سردخانه در مشهد و یک سردخانه در نیشابور منتقل شد.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میوه تنظیم بازار که هر سال به بازار عرضه می‌شود، در دو مرحله به مردم خسارت وارد می‌کند. نخست در زمان خرید میوه که این کار موجب افزایش قیمت میوه می‌شود و دوم در اجرا و توزیع میوه که باز موجب افزایش قیمت می‌شود.
وی تأکید کرد: اصحاب رسانه باید بررسی کنند پشت پرده این تنظیم بازار چه کسانی سود می‌برند. اصلاً با این نحوه توزیع میوه می‌توان بازار را تنظیم کرد؟ ضمن اینکه مصرف میوه خانوار در ایام مختلف سال مشخص است. حتی اگر این میوه با اختلاف دو برابری از بازار تهیه شود، این خسارت به مردم وارد نمی‌شود. به لحاظ کارشناسی این طرح هیچ خاصیتی برای مردم ندارد. 
​​​​​​​
طفره رفتن تعاون روستایی از پاسخ‌گویی صریح
اما آرش آوان، مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی‌های مربوط به میوه‌های تنظیم بازار شب عید سال ۱۴۰۱، به صورت متمرکز توسط کارگروه راهبردی کشوری انجام گرفته و برای اجرا به همه استان‌ها ابلاغ شد.
وی افزود: از حدود هزار و ۲۰۰ تن پرتقال و ۶۰۰تن سیب تحویل داده شده به تعاون روستایی خراسان رضوی، ۲۰۰ تن پرتقال و ۲۰۱ تن سیب در استان توزیع شد و مابقی در سردخانه‌ها باقی‌ ماند. پس از پایان این طرح نیز باقیمانده میوه‌ها بر‌اساس قانون در همه استان‌های کشور ازجمله خراسان رضوی به مزایده گذاشته شد.
اما مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی از پاسخ صریح درباره اینکه چرا این میزان میوه در سردخانه باقی ماند و در بازار توزیع نشد، خودداری کرد و در نهایت به بهانه شرکت درجلسه و ضیق وقت، دیگر پاسخگوی تماس خبرنگار نبود.
اما آنچه مسلم است، دست‌کم در خراسان رضوی بیش از هزار و ۴۰۰ تن میوه شب عید در سردخانه باقی ماند و به دست مردم نرسید. این در حالی بود که مردم از قیمت میوه در بازار گلایه داشته و ضمن انتقاد به رها شدگی بازار میوه خواستار نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر بر ارائه میوه بودند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه