60درصد قنات‌های خراسان جنوبی نیازمند مرمت

60درصد قنات‌های خراسان جنوبی نیازمند مرمت

مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود 6هزار و ۲۵۲رشته قنات در این استان گفت: ۶۰درصد قنات‌های استان نیازمند بازسازی است.
اکبر محمدی افزود: در حال حاضر ۶۰درصد قنات‌های استان نیازمند بازسازی و ۳۰درصد آن‌ها با مشکل جدی مواجه است و نیازمند اعتبار هزارو۴۳۹ میلیاردی برای احیا و مرمت قنوات استان هستیم.
محمدی حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق را سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات دانست و مطرح کرد: طول قنوات استان در مجموع ۴هزار کیلومتر است که حدود ۳۰درصد آن‌ احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است.
وی با اعلام اینکه به‌صورت متوسط در هر کیلومتر مرمت قنات 2 لیتر بر ثانیه افزایش دبی آب را داریم، اعلام کرد: در مجموع حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنات‌های استان نیاز است.
قنات‌ها به‌عنوان سازه‌هایی مبتنی بر خلاقیت و هوش ایرانی این روزها یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تأمین آب و رفع مشکل کم‌آبی محسوب می‌شوند که احیای آن‌ها نیاز به توجه ویژه دارد، ازاین‌رو توجه به طرح‌های مطالعاتی و علمی، اختصاص اعتبار برای لایروبی و احیا و توسعه قنات‌ها می‌تواند راهکاری برای کمک به کاهش مشکل بی‌آبی در کشور باشد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه