رایزنی‌ برجامی امیرعبداللهیان در مسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

رایزنی‌ برجامی امیرعبداللهیان در مسکو

آرش خلیل‌خانه

مذاکرات وین در مراحل پایانی خود با شرایط پیچیده‌ای روبه‌رو شده، با این‌حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید بن‌بستی نیست.

در نقطه اعلام توافق قرار نداریم
این مقام مسئول درباره آنچه سبب توقف موقت مذاکرات شده با تأکید بر اینکه نباید مسئله را به یک یا دو عامل محدود کرد، اظهار کرد: در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و البته باز باقیمانده باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود و به‌محض اتخاذ تصمیمات در واشنگتن می‌توانیم دور پایانی مذاکرات را برای انجام یک توافق خوب برگزار کنیم.
وی درحالی‌که در روزهای اخیر موضوع درخواست روسیه برای دادن تضمین معافیت‌های تحریمی در برجام توسط آمریکا به موضوعی چالشی در وین بدل شده و رد آن از سوی واشنگتن در کنار تعلل این کشور در پذیرش درخواست‌های 1+4 چشم‌انداز این مذاکرات را مبهم‌تر از گذشته ساخته به تماس وزرای خارجه عضو برجام اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه(امروز) برای رایزنی با مقامات روسیه و همتای خود عازم مسکو خواهد شد و درباره دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین و همچنین مسئله بحران اوکراین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد.
وی در خصوص تضمین‌های مورد درخواست روسیه با اشاره به اینکه مذاکرات جاری برای بازگشت قابل راستی‌آزمایی و متعهدانه آمریکا به برجام و انجام تعهداتش ذیل این موافقت‌نامه بین‌المللی است، اضافه کرد: بایدن در همان چند ماه اول می‌توانست با یک فرمان اجرایی همه کارهایی که ترامپ کرده بود را برگرداند اما رئیس‌جمهور آمریکا مسیر پیچیده و طولانی را انتخاب کرد تا میراث ترامپ را حفظ کند و هر روز یک کنشی از خودش نشان داد.
وی بابیان اینکه آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود کاملاً رسمی، علنی و شفاف توسط این کشور اعلام‌شده و ما هم آن را دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: این مسئله نیز باید مثل پیشنهادهای درست و غلط و خوب و بد دیگر اعضا در طول مذاکرات در کمیسیون مشترک بررسی شود.

توقف طولانی نخواهد بود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره زمان بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به وین نیز تصریح کرد: تاریخ بازگشت را هماهنگ‌کننده برجام اعلام خواهد کرد. آمادگی داریم همین امروز اگر پاسخ آمریکا به مباحث داده شود به وین برگردیم، ولی  برداشت من این است توقف طولانی نخواهد بود.
سعید خطیب‌زاده همچنین در مورد گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال و ادعای او در مورد امکان حذف روسیه و یک توافق بدون حضور مسکو در صورت پس نگرفتن درخواستش برای تضمین، خاطرنشان کرد: روایت یک‌طرف جنگ در مقابل یک طرف دیگر جنگ همان‌قدر بی‌ارزش و غیر معتبر است که ما بخواهیم وسط یک جنگ روایت پیروزی یا شکست را از یک ‌طرف بپذیریم. روایت وال‌استریت، روایت آمریکا علیه روسیه است که در جنگی در مقابل هم قرارگرفته‌اند. وی اضافه کرد: رویکرد روسیه و چین تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره‌کنندگان در کمیسیون مشترک در ۱۱ ماه گذشته نزدیک‌ترین و حمایت‌گونه‌ترین مواضع با ایران بوده است. اطمینان داریم این مسیر تا پایان ادامه می‌یابد. مقامات روس در گفت‌وگوهای خصوصی و در کمیسیون مشترک این را اشاره کردند که مانع هیچ توافق خوبی نمی‌شوند.

امیدواریم دولت عراق پیام ما را گرفته باشد
وی همچنین درباره خبر منتشر شده درمورد توقف یک‌طرفه مذاکرات با عربستان توسط رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه شورای مذکور رسانه‌ای ندارد، گفت: تاریخی برای گفت‌وگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان پیشنهاد شده بود که قطعی نبود و هر زمان دو طرف تاریخی را توافق کنند آن را اعلام خواهیم کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه اعدام و خشونت افسارگسیخته را راه‌حل بحران‌های خودساخته ندانست و تصریح کرد: دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوءاستفاده کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حمله موشکی سپاه به مقر نیروهای رژیم صهیونیستی در کردستان عراق هم با یادآوری اینکه دولت مرکزی بغداد مسئولیت قطعی دارد که جغرافیای این کشور محل تهدید و اقدام علیه امنیت ایران نباشد، اظهار کرد: تذکرات ما نادیده گرفته شد؛ درنتیجه یکی از مراکز خرابکاری در خاک عراق مورد هدف قرار گرفت. ما امیدواریم پیام ارسالی گرفته‌شده باشد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه