کنکاشی در رازهای «جاودانی»

گزارشی از رونمایی کتاب «چهارمین نفر» که براساس زندگی یک شهید مدافع حرم نوشته شده

کنکاشی در رازهای «جاودانی»

مهدیه قمری

مراسم رونمایی از کتاب «چهارمین نفر» در پردیس سینما هویزه مشهد برگزار شد.حجت‌الاسلام عباس مهدوی‌خواه، نویسنده کتاب چهارمین نفر که هم‌محله‌ای و یکی از دوستان شهید مدافع حرم محمد جاودانی است، ایده شکل‌گیری نگارش این کتاب را رفاقت و آشنایی‌اش با شهید می‌داند. دوستی مهدوی‌خواه با شهید جاودانی به دوران کودکی برمی‌گردد. این دو در دوران نوجوانی در برنامه‌های مسجد و هیئت‌های مذهبی شرکت می‌کردند. اما محمد ظهر تاسوعای سال ۹۶ در درگیری با داعش به شهادت می‌رسد. شهادت دوست دیرین موجب می‌شود، مهدوی‌خواه به فکر نوشتن زندگی محمد جاودانی بیفتد که پس از صحبت با نشر ستاره‌ها این مسئله محقق می‌شود. کتاب چهارمین نفر با حضور مادر شهید جاودانی، نویسنده کتاب، فرزند مرحوم تشکری و برادر شهید محمد روحانی رونمایی شد.نویسنده چهارمین نفر درباره انگیزه نوشتن این کتاب به خبرنگار ما می‌گوید: «من محمد را از سال 78 می‌شناختم، 18سال پیش از شهادتش؛ آن روزهایی که در سنین نوجوانی در مسجد عمار یاسر پای ثابت جلسه قرآن «آل‌یاسین» بودیم. سال‌ها در آن جلسه قرآن شرکت می‌کردیم و بارها و بارها با هم اردو رفته بودیم و همدیگر را خوب می‌شناختیم. هر چقدر آن روزها به خاطرم می‌آمد، تعجبم از سرنوشت او بیشتر می‌شد. با خود می‌گفتم: من و محمد با هم توی یک مسجد فعالیت می‌کردیم، توی یک مدرسه درس می‌خواندیم، توی یک هیئت عزاداری می‌کردیم، حتی توی یکی از برنامه‌ها با هم همکاری داشتیم، اما چه شد که اکنون من اینجا نشسته‌ام و او به خیل عاشوراییان پیوسته است؟ فاصله خودم و محمد را که تصور می‌کردم حالم دگرگون می‌شد».

پاسخ به یک پرسش
پرسش‌هایی که ذهن مهدوی‌خواه را درگیر کرده بود تمامی نداشت، از همین رو روزهای پرهیاهو و پرشور تشییع و تدفین محمد که تمام می‌شود، تصمیم می‌گیرد زندگی محمد را بیشتر واکاوی کند و کتاب خاطرات محمد را بنویسد. او می‌گوید: «برای رسیدن به پاسخ پرسش‌هایم با هر کسی که احساس کردم با محمد رابطه نزدیک و صمیمی داشته به گفت‌وگو نشستم به ویژه خانواده، دوستان نزدیک و همرزمانش در سوریه و عراق. بنابراین آنچه در کتاب از مقابل چشمان مخاطب می‌گذرد حاصل کنجکاوی فردی است که به دنبال رازهای سر به مهر زندگی دوستش در سال‌های نه چندان دور گشته است».
مهدوی‌خواه برای رسیدن به این پرسش که چرا جوانانی مانند شهید محمد جاودانی از زندگی معمولی خود گذشتند و به دفاع از حرم در مقابل جریان تکفیری داعش پرداختند، به قلم رومی‌آورد و زندگی دوستش را می‌نویسد. 

40 گفت‌وگو 
«چهارمین نفر» شامل ۴۰ گفت‌وگو با خانواده، آشنایان، رزمندگان و فرماندهانی است که با شهید محمد جاودانی آشنایی داشتند. به گفته نویسنده، نگارش این کتاب سه سال طول کشیده است. او درباره آنچه در مسیر نوشتن کتاب از سر گذرانده است، می‌گوید: «در یک سال اول جمع‌آوری خاطرات از شهید محمد جاودانی ۱۰درصد پیشرفت داشتیم، اما از سال دوم به نظرم این شهید بزرگوار عنایتی داشتند و ما توانستیم با افراد زیادی که شهید جاودانی را می‌شناختند گفت‌وگو کنیم البته بعضی فرماندهان که درباره شهید اطلاعات بیشتری داشتند به دلایل غیرقابل قبول با من همکاری نکردند و در مورد ایشان صحبت نکردند».  نویسنده این کتاب در خصوص عنوان کتاب چنین توضیح داد: «شهید محمد جاودانی با سه شهید مصطفی عارفی، محمد اسدی و جواد کوهساری رفاقت داشت که هر سه آن‌ها در دفاع از حرم به شهادت رسیدند و چون او چهارمین شهید بود، عنوان کتاب هم بر اساس این اتفاق انتخاب شد». مهدوی‌خواه با بیان اینکه ناشرانی مانند نشر ستاره بدون توجه به مشکلات این روزهای نشر و گرانی کاغذ، همکاری لازم را برای نوشتن چنین آثاری با نویسنده‌ها دارند از نویسندگان خواست به نوشتن درباره خاطرات شفاهی رزمندگان توجه بیشتری نشان دهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه