ضعف کارهای استودیویی به ساختار مداحی آسیب می‌زند

نیم نگاه

ضعف کارهای استودیویی به ساختار مداحی آسیب می‌زند

حسین هوشیار گفت: مداحی و ذاکری یعنی خواندن و بیان مناقب و مصائب اهل‌بیت(ع) در مقابل مخاطبان هیئت. آنچه در استودیو رخ می‌دهد در این چارچوب نمی‌گنجد. برهمین اساس این نوع اجرا در استودیوها به عنوان خوانندگی مذهبی تعریف می‌شود.
به گزارش فارس، قسمت هشتم از فصل چهارم برنامه «روایت هیئت» جمعه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۲۰ با موضوع «خوانندگی مذهبی یا مداحی استودیویی؟» روی آنتن شبکه افق رفت.
در این برنامه حسین هوشیار، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) گفت: اگر از مداحی سخن می‌گوییم منظور مداحی‌ای است که در چارچوب هیئت اجرا می‌شود؛ با این تعریف مداحی و ذاکری یعنی خواندن و بیان مناقب و مصائب اهل‌بیت(ع) در مقابل مخاطبان هیئت. آنچه در استودیو رخ می‌دهد در این چارچوب نمی‌گنجد. برهمین اساس این نوع اجرا در استودیوها به عنوان خوانندگی مذهبی تعریف می‌شود. خوانندگی مذهبی می‌تواند توسط یک مداح انجام شود و این ایرادی ندارد اما برخی از آقایان مداح به دنبال قید شرعی این کار بودند.
این مداح اهل بیت(ع) ابراز کرد: برخی از مداحان در استودیو به اجرای خوانندگی مذهبی می‌پردازند قطعاً این نوع خوانندگی با خوانندگی پاپ متفاوت است چرا که مخاطبان این نوع خوانندگی اهل هیئت و هیئتی‌هاست و تنظیم و تصنیف آن‌ها با تنظیم و ملودی‌های موسیقی‌ پاپ متفاوت است. در این میان برخی با عجله وارد کارهای مداحی یا خوانندگی‌های استودیویی شدند که به علت ضعف در کار موجب شد به ساختار مداحی آسیب وارد شود، گرچه در این میان مداحی‌های استودیویی فاخر نیز تولید شد اما شاهد برخی از کارهای ضعیف هم بوده و هستیم.
این ذاکر اهل بیت(ع) تأکید کرد: ‌همان‌طور که می‌دانید عرصه هیئت‌داری و مداحی، میراث بزرگی است که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده و ما وظیفه و مسئولیت داریم این میراث ارزشمند را به آیندگان بسپاریم. گرچه در این میان برخی عقیده دارند فناوری و سرعت تغییرات آن موجب شده براساس قاعده هر کس باید فرزند زمان خود باشد، باید طبق اقتضائات روز مداحی کرد.
وی ادامه داد: اگرچه این سخن اشتباه نیست اما استدلالی برای ادعای ما محسوب نمی‌شود، چون ما بر این عقیده هستیم مسائل فطری و قدسی غیرقابل تغییر است، بنابراین نمی‌توانیم به بهانه آنکه فرزند زمان خود باشیم از اصول و عقاید دست برداریم؛ در هیئت، ساحت قدسی اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد که نمی‌توانیم این ارزش بزرگ و لایتناهی را کوچک به مخاطب عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شخصی الماس گرانبهایی را به فروش بگذارد و مخاطبان و مشتریان توان خرید آن را نداشته باشند آیا آن الماس ارزشمند را قطعه قطعه کرده و به آن‌ها عرضه می‌کند یا آنکه قدرت خرید مشتریان را افزایش داده و سطح توقع آن‌ها را ارتقا می‌دهد؟ برخی از دوستان بدون قید و محدودیتی مداحی استودیویی را به بهانه جذابیت بیشتر به مخاطب عرضه می‌کنند اما متوجه نیستند ناخودآگاه شأن اهل بیت(ع) را تنزل می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد فناوری‌ها و تغییر ذائقه مخاطبان، نیازمند ارائه فرم جدیدی از محتوا در هیئت‌های مذهبی هستیم. ما مخالف تولید این نوع محتوا و مداحی نیستیم اما خطر و تهدید آنجاست که هوس آوردن این نوع خواندن‌ها را به هیئت داشته باشیم. بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «هیئت باید هیئت بماند».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه