کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

تازه‌های نشر

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

«مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد. به گزارش رواق به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، این اثر در پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در
 ۳۱۴ صفحه منتشر شد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها، اندیشه اصلی مهدویت را یکی از آموزه‌های اسلامی می‌شمارند و معتقدند باورداشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید می‌شود. پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار  و هدف آن «ارائه سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است. در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت، چالش‌ها و خلأهای موجود نیز شناسایی و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی شده است.
برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیه‌های سیاستی در محورهای سه‌گانه (رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاست‌گذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد. پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاست‌های عملی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزه‌های مهدویت (وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است. 
نویسنده در این کتاب، پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت، به تبیین نقش رسانه‌ها در ترویج مهدویت پرداخته و توصیه‌های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست‌های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه