اگر بخواهیم می‌توانیم

توصیه امام خمینی(ره) برای مقابله با جنگ ترکیبی اقتصادی‌روانی دشمن

اگر بخواهیم می‌توانیم

امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خویش هم به جنگ روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده و هم باطل السحری برای مقابله با آن ارائه کرده‌اند.


توجه به جنگ روانی دشمن در القای ناکارآمدی نظام
امام خمینی(ره) یکی از مصادیق جنگ روانی دشمن را این القای دشمن به مردم می‌دانند که جمهوری اسلامی كاری برای مردم انجام نداد و بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداكاری كردند كه از رژیم ظالمانه طاغوت رهایی یابند، اما گرفتار یك رژیم بدتر شدند! و از همین قماش توطئه‌ها و شایعه‌ها که از سوی برخی افراد القا می‌شود این است که مردم در رنج و زحمت و گرانی سرسام‌آور غوطه می‌خورند و سردمداران دارند این رژیم را به رژیمی كمونیستی هدایت می‌كنند! اموال مردم مصادره می‌شود و آزادی در هرچیز از ملت سلب شده است! 

ضرورت آگاه سازی مردم در خصوص وضع  کنونی و انقلاب‌های جهان
اما باطل‌السحر این شایعه‌ها و جنگ روانی دشمن در ناکارآمدی جمهوری اسلامی چیست؟ ایشان دلیل این القائات منفی را ناآگاهی افراد می‌دانند و اطلاع از وضع دنیا و انقلاب‌های جهان و حوادث پس از انقلاب و گرفتاری‌های عظیم اجتناب‌ناپذیر آن را راه‌حل اساسی برای مقابله با این جنگ روانی می‌دانند. ایشان در وصیت‌نامه خویش افراد را به تفکر و تدبر در موارد زیر توصیه می‌کنند: آشنایی با وضعیت كشورها و ملت‌های در حال انقلاب و گرفتاری‌های کشور طاغوت‌زده ایران پیش از انقلاب از ناحیه رضاخان و بدتر از آن محمدرضا، از وابستگی‌های عظیم خانمان‌سوز، تا اوضاع وزارتخانه‌ها و ادارات و اقتصاد و ارتش و مراكز عیاشی و مغازه‌های مسكرات ‌فروشی و ایجاد بی‌بندوباری در تمام شئون زندگی و اوضاع تعلیم و تربیت و اوضاع دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و اوضاع سینماها و عشرتكده ها و... و كیفیت عملكرد متصدیان و رسیدگی به مال سرمایه‌داران و زمین‌خواران بزرگ و محتكران و گران‌فروشان و رسیدگی به دادگستری‌ها و دادگاه‌ای انقلاب و مقایسه با وضع سابق دادگستری و رسیدگی به عملكرد دولت و جهاد سازندگی در روستاهای محروم از همه مواهب و... .

بیگانگی، غرب‌زده و شرق‌زدگی و وابستگی ملت‌ها ازجمله نقشه‌های دشمن
امام خمینی(ره) از دیگر نقشه‌هایی که تأثیر بزرگی در کشور عزیزمان داشته است را  بیگانه نمودن كشورهای استعمارزده از خویش  و غرب‌زده و  شرق‌زده نمودن آنان می‌دانند، به طوری كه خود را و فرهنگ و قدرت خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله‌گاه عالم دانستند و وابستگی به یكی از دو قطب را از فرائض غیرقابل اجتناب معرفی کردند! از نظر ایشان یکی دیگر از ابزارهای استعمار برای عقب‌ماندگی و مصرفی بارآوردن کشورها، ترساندن  ملت‌ها از پیشرفت و قدرت‌های خود، جرئت پیدا نکردن کشور برای ابتکار و تسلیم شدن بی‌چون و چرا در  برابر خواسته‌های آنان است: «و غم‌انگیزتر اینكه آنان ملت‌های ستمدیده زیر سلطه را در همه چیز عقب نگه داشته و كشورهایی مصرفی بار آوردند و به قدری ما را از پیشرفت‌های خود و قدرت‌های شیطانی‌شان ترسانده‌اند كه جرئت دست زدن به هیچ ابتكاری نداریم و همه چیز خود را تسلیم آنان كرده و سرنوشت خود و كشورهای خود را به دست آنان سپرده و چشم و گوش بسته مطیع فرمان هستیم و این پوچی و تهی مغزی مصنوعی موجب شده كه در هیچ امری به فكر و دانش خود اتكا نكنیم وكوركورانه از شرق و غرب تقلید نماییم، بلكه از فرهنگ و ادب و صنعت و ابتكار اگر داشتیم، نویسندگان و گویندگان غرب و شرق‌زده بی‌فرهنگ، آن‌ها را به باد انتقاد و مسخره گرفته و فكر و قدرت بومی ما را سركوب و مأیوس نموده و می‌نمایند».

تفاخر به کالاهای خارجی و مظاهر تمدن غربی 
ایشان یکی از مصادیق ایجاد چنین روحیه مصرف‌گرایی را تفاخر به کالاهای خارجی و مظاهر تمدن غربی می‌دانند: «فی‌المثل، اگر در كتاب یا نوشته یا گفتاری چند واژه فرنگی باشد، بدون توجه به محتوای آن با اعجاب پذیرفته و از گهواره تا قبر به هرچه بنگریم اگر با واژه غربی و شرقی اسم‌گذاری شود مرغوب و مورد توجه و از مظاهر تمدن و پیشرفتگی محسوب و اگر واژه‌های بومی خودی به كار رود مطرود و كهنه و واپسزده خواهد بود...». از نظر ایشان دولتمردان خائن و دودمان پهلوی خصوصاً، و مراكز تبلیغاتی علیه دستاوردهای خودی و نیز خودكوچك دیدن‌ها و یا ناچیز دیدن‌ها، ما را از هر فعالیتی برای پیشرفت محروم كرد. 

اگر بخواهیم می‌توانیم
اما در نهایت وصیت امام(ره) برای مقابله با این روحیه خودباختگی چیست؟ ایشان در فرازی از وصیت‌نامه خویش می‌فرمایند:  «من وصیت دلسوزانه و خادمانه می‌كنم به ملت عزیز كه اكنون كه تاحدود بسیار چشمگیری از بسیاری از این دام‌ها نجات یافته و نسل محروم حاضر به فعالیت و ابتكار برخاسته و دیدیم كه بسیاری از كارخانه‌ها و وسایل پیشرفته مثل هواپیماها و دیگر چیزها كه گمان نمی‌رفت متخصصین ایران قادر به راه انداختن كارخانه‌ها و امثال آن باشند و همه دست‌ها را به سوی غرب یا شرق درازكرده بودیم كه متخصصین آنان این‌ها را به راه اندازند، در اثر محاصره اقتصادی و جنگ تحمیلی، خود جوانان عزیز ما قطعات محل احتیاج را ساخته و با قیمت‌های ارزان‌تر عرضه كرده و رفع احتیاج نمودند و ثابت كردند كه اگر بخواهیم می‌توانیم». بنابراین ایشان  تأکید می‌کنند: «بدانید كه نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و آمریكا و شوروی كم ندارد و اگر خودی خود را بیابد و یأس را از خود دور كند و چشمداشت به غیر خود نداشته باشد، در درازمدت قدرت همه كار و ساختن همه چیز را دارد. و آنچه انسان‌های شبیه به اینان به آن رسیده‌اند شما هم خواهید رسید به شرط اتكال به خداوند تعالی و اتكا به نفس و قطع وابستگی به دیگران و تحمل سختی‌ها برای رسیدن به زندگی شرافتمندانه و خارج شدن از تحت سلطه اجانب . بر دولت‌ها و دست‌اندركاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده كه از متخصصین خود قدردانی كنند و آنان را با كمک‌های مادی و معنوی تشویق به كار نمایند و از ورود كالاهای مصرف‌ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند».

​​​​​​​خبرنگار: سعید سیدحسین زاده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه