فضای مجازی بلای جان داوری ایران است

مسعود مرادی، ناظر داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفت‌وگو با قدس:

فضای مجازی بلای جان داوری ایران است

اعتراض به نحوه عملکرد داوران شاغل در لیگ بیست و دوم یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات این دوره بود، به شکلی که هر هفته برخی باشگاه‌ها اقدام به بیانیه نویسی علیه کمیته داوران می‌کردند تا شاید گوش شنوایی صدای اعتراض آن‌ها را بشنود. به همین بهانه پای صحبت‌های مسعود مرادی داور بازنشسته که در حال حاضر به عنوان ناظر رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت دارد، نشسته‌ایم.


 داوران در فوتبال ایران عملکرد قانع‌کننده‌ای داشتند؟
باید بپذیریم در لیگ بیست و دوم فشار بیش از اندازه به داوران وارد شد، اما فراز و نشیب هم در امر قضاوت بسیار زیاد بود. به اعتقاد من این ماجرا وقتی پررنگ تر شد که عدم حرفه‌ای‌گری از سوی برخی داوران برابر بخش قابل توجهی از اعضای کادرفنی تیم‌های حاضر در مسابقات آشکار شد.
 برخی نیمکت‌ها نیز به شکل غیرحرفه‌ای رفتار کردند.معتقدم داوری در ایران در لیگی که گذشت در حد متوسط ظاهر شده و این برای کشوری که ادعا دارد باید بهترین جایگاه در آسیا را داشته باشد، قابل قبول نیست.

علت این موضوع به تغییر نسل برنمی‌گردد‌؟
طبیعی است که باید بپذیریم نسل داوری در ایران تغییر یافته اما این به این معنا نیست که ما پسرفت کنیم، بلکه باید تجربیات موفق خودمان را به داوران جوان انتقال دهیم.

‌الان جایگزینی برای علیرضا فغانی نداریم؟
به هیچ وجه، متأسفانه فرقی بین داوران الیت ما و داوران که در لیگ برتر قضاوت می‌کنند وجود ندارد، ما در حال حاضر یک تعداد داور متوسط داریم که این یعنی آغاز یک بحران جدی و اگر به آن توجه نشود، روز به روز در این حوزه پسرفت می‌کنیم. حلقه گمشده داوری فوتبال ایران این است که ما مدیریت و آینده‌نگری نداریم.

قبول دارید برخی داوران در عملکرد خود این نقص را تشدید کردند؟
متأسفانه از روزی که پای داوران ما به فضای مجازی باز شد، مشکلات و بدبختی‌ها آغاز شد، از روزی که حرمت‌ها در داوری فوتبال ایران از بین رفت دیگر نمی‌توانیم ادعا کنیم در داوری آسیا حرف اول و آخر را ما می‌زنیم.
امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بلای جان داوران ما شدند. در دوره ما کجا مرسوم بود یک داور برای فلان مجری تلویزیونی ویس بفرستد، خیلی راحت حرف بزند و جواب انتقادها را بدهد، اما الان کار به جایی رسیده که داور جوان بدون کوچک‌ترین واهمه‌ای در استوری، پست و توییت خود مسائل داوری را آنالیز می‌کند و البته میزان انتقادپذیری به پایین‌ترین حد ممکن رسیده، همین عوامل دست به دست یکدیگر داده تا این‌گونه فضای داوری ایران متشنج 
شود.

آیا نظارت کافی از سوی کمیته داوران نمی‌توانست مانع از تشدید فضای کنونی شود.
عملکرد دوستان در دپارتمان و کمیته مسبب این وضعیت شده است، تعریف مقوله داوری در ایران با سایر کشورها تفاوت دارد، در دنیای امروز داور حق اظهارنظر، مصاحبه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را ندارد، اما در کشور ما داور بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای همه این رفتار را مرتکب می‌شود و تذکری هم نمی‌گیرد.

نکته عجیب اینجاست که با وجود ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های در نظر گرفته شده، کمیته و دپارتمان بدون مشکلی از کنار این موضوع عبور می‌کنند تا داوران به صلاحدید خود رفتار کنند؟
فدراسیون نتوانست داوران خود را به درستی کنترل کند؛ چون میزان و تعداد داوران در لیگ برتر و رقابت‌های دسته یک بیش از اندازه زیاد بود، وقتی تعداد داوران شاغل در لیگ برتر و لیگ یک افزایش پیدا می‌کنند، نمی‌توانید به درستی مدیریت کنید، پس هر کسی هر طور دلش بخواهد عمل می کند که خوشبختانه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، قوانین را اصلاح کرده و بناست از لیگ آتی چه در لیگ برتر چه لیگ یک تعداد داوران به شکل قابل توجهی کاهش 
یابد.

نظرتان در مورد رفتاری که کمک‌داور چهارم دیدار فینال جام حذفی انجام داد، چیست؟
این رفتار ابتدا این شائبه را به وجود می‌آورد که به واسطه علاقه به تیم قهرمان در مدل قضاوتت درست رفتار نکردید، از طرفی به هواداران تیم بازنده اجازه می‌دهید که هر مدل شائبه راست یا دروغ را به تیم داوری نسبت دهند، این سلسله اتفاقات سبب می‌شود جامعه داوری تضعیف شود. کجای دنیا دیده اید بازیکن ذخیره یک تیم جلو داور چهارم را  بگیرد.

 تصور می‌کنید وعده ورود سامانه کمک داور ویدئویی به لیگ ایران تحقق یابد؟
بعید می دانم به این زودی این اتفاق رخ دهد، اما با این حال معتقدم با ورود این سامانه نه اینکه مشکلات داوری به کلی از بین خواهد رفت، اما قطعاً شاهد کاهش مشکلات موجود در این عرصه خواهیم  بود.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه