از طریق عظمت امام رضا(ع) به نسل جدید هویت دهیم

تولیت آستان قدس رضوی در اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع): 

از طریق عظمت امام رضا(ع) به نسل جدید هویت دهیم

اختتامیه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شامگاه چهارشنبه مصادف با شام ولادت امام هشتم(ع) با حضور هنرمندان و مسئولان کشوری و استانی در مشهد برگزار شد.


تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم بیان کرد: اگر رضایت و خشنودی خداوند متعال را طالب هستیم باید رضایت و خشنودی امام رضا(ع) را تحصیل کنیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی ادامه داد: به عنوان خادم دستگاه قدسی حضرت ثامن‌الائمه(ع) از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مجموعه‌های دخیل که در این عرصه معرفتی، معنوی و هویت‌بخش قدم می‌گذارند و همه هنرمندانی که داشته‌های خوب خود را در خدمت حضرت رضا(ع) قرار می‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) ظرفیتی بی‌بدیل و بی‌نظیر است و همه مردم اعم از شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان به امام رضا(ع) عشق دارند، افزود: ما باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم. امروز دشمنان ما می‌خواهند از نسل جوان ما هویت‌زدایی کنند و هویت ایرانی، ملی، دینی و قرآنی را از او بگیرند. اگر ملتی سلب هویت شد، سلطه و استثمار او بسیار سهل خواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه با استفاده از فرهنگ، ادب و مکتب رضوی می‌توانیم به جهان هویت دهیم، گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مورد استقبال همه اقشار هنری و فرهنگی قرار گرفته است و این‌ها جز عشق به امام رضا(ع)، چیز دیگری نیست.
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی گفت: هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) این است که از طریق عظمت امام رضا(ع)، به نسل جدید هویت دهیم و اجازه ندهیم دشمنان، نوجوان عزیز ما را بربایند.
وی افزود: چه کرامتی بالاتر از اینکه در طول سال، حرم مطهر رضوی در شرایط مختلف هیچ وقت خلوت نیست و سالانه ۳۰میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند. اگر اینجا یک مغناطیس و جذبه معنوی وجود نداشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد. این کرامت و ظرفیت بزرگی است که باید از آن استفاده و هویت‌سازی کنید که اگر چنین کنید، کمترین هزینه را پرداخت و بیشترین بهره‌برداری را خواهید کرد.
وی با تأکید بر هویت‌بخشی به نوجوان و جوان ما به عنوان سرمایه بی‌نظیر و گرانبها، بیان کرد: ما در کشور خود، امام رضا(ع) را داریم که هم از این امام حاجت می‌گیرند و هم درس زندگی می‌آموزند. ما به واسطه امام رضا(ع) و مکتب رضوی می‌توانیم به جوانانمان هویت بدهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به هجرت تاریخ‌ساز امام رضا(ع) و نقش مهم آن در شکل‌گیری تاریخ تمدن اسلامی در کشور بیان کرد: خداوند متعال را به وجود ذوات مقدس ایام اطهار و ذریه نورانی شاکریم. فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) همگی منشأ خیر و برکت بودند و از زمانی که خاک ایران عزیز را متبرک به حضور کردند، برکت و خیر نازل شده است.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: از همکارانم در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و تمام نهادها و دستگاه‌های مختلف‌ آستان قدس رضوی و مجموعه‌های دینی و نهادها که در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این جشنواره همکاری کردند، صمیمانه تشکر می‌کنیم.
وی به فعالیت‌ها و اقدامات بی‌نظیر بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در دوره جدید اشاره کرد و گفت: امروز کار در اختیار جوانان خوش‌فکر و انقلابی ‌قرار گرفته است و آقای سعیدی‌زاده خوش درخشیدند و با اخلاص و ایمان عمیقی که داشتند در ۲۷ استان، ۲۱رویداد شکل گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ۱۲ قرن آثار بسیاری ایجاد شده و امام رئوف(ع) با عمق جان عاشقان در ارتباط است. این حجم گسترده از فعالیت‌ها که حول محور امام رضا(ع) شکل گرفته، ستودنی است؛ اما کافی نیست.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۵ میلیون زائر در حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنند، گفت: این گنج بزرگی است که در اختیار ما قرار دارد و اعداد و ارقام نشانه انس با امام رئوف(ع) است.
اسماعیلی ابراز کرد: اگر ذهن همه مشتاقان به امام رئوف(ع) را کندوکاو کنیم، آکنده از خاطرات شیرین وصل به ایشان و حزن و اندوه از هجرت و جدایی است. هنر امری ذوقی است نه دستوری. این میزان آثار بدیع هنری در حرم که شامل مجموعه‌ای از هنرهای بی‌نظیر بوده، قابل توجه است.
وی بیان کرد: هر هنرمندی قله کارهای فرهنگی و هنری‌اش در رابطه با امام رئوف(ع) شکل گرفته است؛ استاد فرشچیان ضریح را طراحی و گوهرشاد مسجدی را در حرم مطهر رضوی بنا می‌کند.
اسماعیلی گفت: خداوند افتخار میزبانی از این ذات عظیم و مقدس را به ما ایرانی‌ها و خراسانی‌ها داده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اهالی فرهنگ و ادب باید همت کرده و بیش از گذشته از این نعمت بزرگ استفاه کنند تا آثار جدید در تئاتر، سینما و هنرهای مختلف تجسمی خلق شود. در این میان وزارت فرهنگ باید تسهیل‌گیری و نظارتی ایجاد کند تا ذوق هنرمندان بجوشد و آثار بی‌نظیری خلق شود.
وی به آثار و نتایج این جشنواره اشاره کرد و گفت: از استان‌ها و گویش‌های مختلف در این جشنواره حضور داشتند. از ۱۸ کشور جهان خلق اثر شده و این جشنواره در استان و کشورهای عربی گسترش پیدا کرده است.
در این مراسم علاوه بر قدردانی از برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، معرفی و تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی در دو بخش ملی و بین‌الملل نیز انجام شد.
در پایان این مراسم نیز از تازه‌ترین اثر حسن‌ روح‌الامین؛ نقاش نام‌آشنای کشور به نام روح‌الرضا(ع) رونمایی شد. در این نقاشی صحنه‌ای از وداع امام رضا(ع) با امام جواد(ع) پیش از هجرتشان به مرو به تصویر کشیده شده است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه