شکست امپراتوری رسانه‌ای غرب در جنگ سوریه

در نشست مدیران رسانه‌های ایران با رهبران حزب بعث سوریه و رسانه‌های سوری مطرح شد 

شکست امپراتوری رسانه‌ای غرب در جنگ سوریه

روز گذشته نخستین «نشست هم‌اندیشی تحولات غرب آسیا» با حضور شماری از کارشناسان و صاحبنظران امور سیاسی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و سوریه  در دمشق برگزار شد. دکتر بسام ابوعبدالله از روشنفکران و اساتید دانشگاه دمشق و دکتر عبداللطیف عمران سردبیر روزنامه «البعث» از جمله سخنرانان در این نشست بودند.


دست‌های خارجی عامل جنگ سوریه  
به گزارش قدس در این نشست بسام ابوعبدالله تحلیلگر خبره سوری گفت: این مسئله قابل تأمل است که حوادث سوریه جنگ داخلی بود یا اقدامی در قالب انقلاب‌های رنگی که افرادی مانند جورج سوروس مشابه آن را در ایران راه انداختند، اما موفق نشدند. وی افزود: غرب از سال 2003 به دنبال کشیدن سوریه به پازل خود بود اما بشار اسد حاضر به ترک مقاومت و حمایت از ملت فلسطین و همچنین روابط با ایران نشد. این‌ها شروطی بود که کالین پاول فرستاده آمریکا پس از سقوط صدام در عراق به سوریه آورد و بشاراسد بسته پیشنهادی آن‌ها را با صراحت رد کرد. وی بیان کرد: پروژه بهار عربی گام اول تلاش برای ایجاد بحران در سوریه بود که از مصر و تونس آغاز شد و طرف غربی در تلاش بود آن را به سوریه بکشاند، اما این نیز موفق نبود؛ زیرا سوریه در آن زمان زیرساخت‌های نسبتاً مناسب‌تری به لحاظ حقوقی، صنعتی و کشاورزی در مقابل کشورهای عربی دیگر داشت و زمینه اعتراضات کم بود. براساس اسناد منتشر شده، آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند به دنبال تغییر رژیم‌های منطقه با پرچم اسلام سیاسی و دموکراسی بوده‌اند و در این بازی از اخوان‌المسلمین استفاده کردند. 

دموکراسی رمز جنگ در سوریه  
وی با اشاره به 6 ماه اول جنگ در سوریه گفت: ابتدا به دنبال این بودند که در پوشش شعار آزادی سیاسی و دموکراسی جنگ داخلی به راه بیندارند و امپراتوری رسانه‌ای غرب شامل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی عربی نقش کلیدی داشتند. سپس با عملیات روانی گسترده به سراغ طایفه ای کردن اختلافات رفتند تا جنگ شیعه  و سنی راه بیندازند. وی با اشاره به نقش پررنگ پول‌پاشی دولت‌های عربی برای استمرار جنگ در سوریه گفت: دولت قطر برای چهار سال اول جنگ‌آفرینی در سوریه چیزی معادل 137 میلیارد دلار پول به مسلحان و معارضان تزریق  کرد که روزنامه القبس کویت آن را به صراحت افشا کرد. 

آزادی حلب نقطه عطف مبارزه 
وی تصریح کرد: وقتی اقدام غرب و متحدان منطقه‌ای برای راه‌اندازی ارتش آزاد سوریه به نتیجه نرسید، القاعده وارد بازی شد که بعدها در سال 2014 با پیوند با داعش عراق می‌خواستند منطقه مشترک دو کشور را نقطه حکمرانی خود قرار بدهند. اردن، مصر و کشورهای عربی هم‌مرز با سوریه مرز خود را بازگذاشتند و از 87 تابعیت، تکفیری‌ها وارد سوریه شدند. وی ادامه داد: اما با همت ائتلاف ایران و سوریه و تلاش ارتش این کشور پروژه شکست خورد و آمریکایی‌ها در شمال‌شرق سوریه اقدام به غارت نفت و مزارع کشاورزی کردند که تا امروز نیز حضور دارند. سردار سلیمانی نقش بی‌بدیلی در شکست داعش به‌خصوص آزادی حلب داشت. آزادی حلب در سال2016 نقطه عطف مبارزه و به معنای شکست طرح تجزیه سوریه به مناطق شمالی و جنوبی بود. وی تأکید کرد: اگر سوریه سقوط می‌کرد، آمریکا بر کل منطقه مسلط می‌شد و قطعاً امروز شاهد رسیدن روسیه به مدیترانه و قدرت منطقه‌ای ایران برای حفظ صلح نبودیم.  وانمود می‌شود جنگ سوریه علیه بشار اسد بوده است اما این جنگ برای تغییر نقشه منطقه دنبال می‌شد که به نتیجه نرسید.  

روند مدیریت سوریه متکامل است 
دکتر عبداللطیف عمران، سردبیر روزنامه «البعث» سوریه نیز روابط ایران، سوریه و لبنان را برآمده از یک عنصر تأثیرگذار تاریخی دانسته و روابط تهران دمشق را به ویژه دوستی دو کشور را برادرانه توصیف کرد که مقاومتی مثال‌زدنی خلق کرده است. وی در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به نقش جامع حزب بعث سوریه در تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور و تفاوت‌های ریشه‌ای آن باحزب بعث عراق گفت: سیر مدیریت سیاسی در جامعه سوریه فرایندی به‎کمال رسیده، است. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به تاریخچه این حزب گفت: در فرایند تشکیل حزب بعث دو جریان دمشق و لاذقیه حضور داشته‌اند که بیشترین سهم با جریان دمشق است که در مقابل استعمار فرانسه با استقبال مردم شکل گرفته است و در واقع چتری برای وحدت همه گروه‌های سیاسی این جامعه محسوب می‌شود. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه