مبارزه با فساد رمز افزایش مشارکت مردم

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در گفت‌وگو با قدس تأکید کرد

مبارزه با فساد رمز افزایش مشارکت مردم

کشور در حال تدارک برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بازار گمانه‌زنی‌ها رو به داغی نهاده و برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند.


البته این خاصیت رقابت است. برخی از آرایش غلیظ انتخاباتی خبر می‌دهند و آن یکی از پس پرده، خالص‌سازی را بهانه کرده و بند را به آب می‌دهد که همچنان در سیاست دستی برآتش دارد. با این اوصاف اما مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار مهم قلمداد شده است و  احمد وحیدی وزیر کشور نیز به‌تازگی و در جمع نمایندگان ولی فقیه سراسر کشور برضرورت تلاش همگانی برای افزایش مشارکت در انتخابات آتی تأکید کرد. اما و اگرهای مشارکت در انتخابات 1402 موضوع گفت‌وگوی ما با احمد توکلی نماینده سابق مجلس است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ائمه اطهار(ع) تأکید داشتند با غیر از زبان خودتان مردم را دعوت به حضور کنید؛ بنابراین مردم صرفاً با گفتن صریح موضوعات اقناع نخواهند شد.

مردم از مسئولان خطا زیاد دیده‌اند 
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مردم از مسئولان خطا زیاد دیده اند؛ چراکه به فکر حزب و خانواده خودمان بودیم، می‌افزاید: در سال‌های گذشته تورم شدیدی را مردم تجربه کرده‌اند و در این راستا اگر فردی در کشور مسئولیتی را که بلد نیست، می‌پذیرد از خطای عمدی بدتر است.
رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت بیان می‌کند: کسانی که علم اقتصاد نمی‌دانند و برای مردم تصمیمات اقتصادی می‌گیرند، با ندانم کاری خود قیمت ارز را دچار نوسان می‌کنند که سبب شکستن کمر اقتصاد ملی می‌شود و این‌هاست که مردم را ناامید می‌کند.وی با اشاره به وضعیت اجاره‌بها و قیمت ارز  و گرانی کالا تصریح می‌کند: در پی آثار بد تورم شروع به واردات کردند و با وجود داشتن ارز هم راه حل اقتصادی‌ جواب نداد؛ زیرا واردات و گرانی ارز و بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها تولید ملی را فلج می‌کند. 

افزایش قیمت ارز، چالش تولید کننده‌ها 
رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت تشریح کرد: تولید کننده باید 40 درصد سرمایه در گردش داشته باشد  در غیر این صورت باید تولید را کاهش دهد. تولیدکننده‌ای که با قیمت گذشته ارز، مواد اولیه و کالای واسطه‌ای را تهیه می کرد، امروز نمی‌تواند با ارزی که چندین برابر افزایش قیمت یافته ادامه فعالیت دهد؛ بنابراین کالا گران می‌شود و با کاهش تولید، تورم و افزایش نقدینگی صورت می‌گیرد. وی بالا بودن نقدینگی را دارای اثرات بدی دانسته و ادامه می‌دهد: افزایش ارز از چندین طریق کالاها را گران می‌کند.

دولت به نظر کارشناسان اعتنا کند 
این نماینده سابق مجلس با اعلام اینکه راه حل‌ها و هشدارهای کارشناسان به دولت مورد توجه قرار نمی گیرد، خاطرنشان می‌کند: سیاست‌مداران باید اقدامات صحیح را در دستور کار قرار دهند و سبک زندگی اشرافی از جمله ازدواج و سفرها و زندگی غیرمردمی را کنار بگذارند؛ چراکه مردم نگاهشان به مسئولان است. بسیاری از جوانان برای تهیه مسکن دچار مشکلاتی هستند و نمی‌توانند مسکن مورد نیازشان را تهیه و اجاره کنند و این ما هستیم که با سیاست‌گذاری غلط، بسیاری از جمعیت ایران را دچار مشکل کردیم.

مسئولان به دنبال اقدامات کارشناسانه باشند 
توکلی ضمن تأکید بر این مطلب که مشکلات دارای راه حل است و باید امیدوار باشیم، می‌گوید: مسئولان باید جدای از شعار دادن در پی اقدامات کارشناسانه باشند و اقدام و عمل آن‌ها با صحبت‌های آنان تناقض نداشته باشد. وی افزود: از چندین سال گذشته تذکرات درباره فسادستیزی داده شده است و باوجود اینکه چندین بار رهبر معظم انقلاب در مورد فساد تذکر دادند، افرادی هستند که اعلام می‌کنند، نمی‌شود با فساد مبارزه کرد.

فساد را از هر طرف بخوانی همان است  
رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت اظهار می‌کند: بر اساس زندگی عقلی اگر بررسی کنیم،  فساد؛ ضد تولید، ضد رشد و ضدعدالت اجتماعی سالم و بهره وری است و اگر بر اساس زندگی تجربی نیز بررسی شود، تجارب دنیا می‌گوید فساد سبب کاهش تولید دنیا می‌شود از سویی دیگر بر اساس زیست دینی نیز درآمد ناشی از فساد زندگی دنیوی و اخروی را خراب می‌کند. فساد را از هر طرف بخوانی همان است.  

باید جلو فساد قانونی را بگیریم
وی با اشاره به اینکه برخی دست‌اندرکاران به تذکرات ضدفساد رهبر معظم انقلاب توجه نمی‌کنند، می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود فرمودند فساد قانونی در کشور وجود دارد.توکلی ادامه می‌دهد: این فساد قانونی مرحله‌ای است که مفسدان به صورت انتخابات و انتصابات به مراکز تصمیم‌گیری نفوذ می‌کنند و برای افراد فاسد تصمیم‌سازی می‌کنند و در مجلس رأی می‌گیرند و در این شرایط باید با فساد قانونی و برخی قوانین مبارزه کرد که این مبارزه خیلی سخت است.

روش و منش حکمرانی تغییر کند 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر این مطلب که باید روش و منش حکمرانی تغییر کند، تصریح می‌کند: نباید به مرحله «تسخیر نخبگان» یا دولت به واسطه فساد برسیم و ضروری است در مراحل پایین‌تر با فساد مبارزه کنیم. وی افزود: امید است رسانه‌ها صریح مباحث مبارزه با فساد را انعکاس دهند و در مبارزه با فساد شفاف باشند؛ چراکه نکته مهم مبارزه با فساد، شفافیت است.توکلی خاطرنشان می‌کند: برای امر به معروف به عنوان اوجب واجبات دینی باید این مبحث از مسئولان آغاز شود و در این راستا افراد فاسد مورد مؤاخذه قرار بگیرند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه