مدارس امام رضا(ع) الگوی مدرسه تراز سند تحول

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی بزرگ بنیاد فرهنگی رضوی بیان کرد

مدارس امام رضا(ع) الگوی مدرسه تراز سند تحول

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مدارس امام رضا(ع) به عنوان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پیشنهادهایی برای کمک به راه‌اندازی و توسعه مدارس نهادی از مهدکودک تا هنرستان‌ و مجتمع امام رضا(ع) داد.


به گزارش آستان نیوز، دکتررضامراد صحرایی در گردهمایی بزرگ پنجشنبه شب گذشته گرامیداشت مقام معلم به همت بنیاد فرهنگی رضوی، ضمن شکر توفیق تشرف به محضر حضرت رضا(ع)، ابراز خشنودی از حضور در جمع معلمان امام رضایی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم گفت: در تکریم مقام معلم هر چه بکوشیم، به تقویت جامعه کمک کرده‎ایم. اگر معلم خوب باشد، همه امور به‌سامان خواهد شد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از گذشته با مدارس امام رضا(ع) آشنایی داشته است، افزود: با این دعوت علاقه‌مند شدم، آشنایی بیشتری با مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی پیدا کنم و از نزدیک در مدارس امام رضا(ع) حضور پیدا کنم. چون فکر می‎کنم مدارسی نظیر مدارس امام رضا(ع) می‌تواند یکی از الگوهای تحقق مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: خوب است الگوی فعالیت این قبیل مدارس را به سایر مدارس و مدیران آموزش و پرورش نشان داد که به صورت عملیاتی با مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند.

 هنر نظام تربیتی مدارس امام رضا(ع)
به گفته صحرایی، مدرسه خوب مدرسه‌ای است که مطابق سند تحول مثلث ارتباطی مدرسه، خانواده و مسجد شکل بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، بدون تردید نتیجه این پیوند، فرزندی امیدآفرین، دارای اعتماد به نفس، با هویت و توانمند خواهد بود.  وی با ابراز تأسف، بیان کرد: اِشکال نظام تربیتی فعلی این است که اجزای این نظام ارتباطی با هم ندارند. هر جا بین این سه رکن ارتباط برقرار کردیم، نتیجه ارتباط بسیار درخشان و امیدآفرین بود. هنر مدارس امام رضا(ع) در اتصال اضلاع این ارتباط به یکدیگر است. 

پیشنهاد راه‌اندازی مراکز جدید آموزشی از مهدکودک‌ تا هنرستان 
سرپرست آموزش و پرورش در بخش دیگری از این سخنرانی، ضمن تصریح بر نقش پررنگ و ستودنی مدارسی نظیر مدارس امام رضا(ع) در ساختن تمدن نوین اسلامی، در ادامه توصیه کرد: به تأسیس مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌های امام رضا(ع) اولویت دهید. 
مطالعات تعلیم و تربیت نشان می‎دهد سن‌ توسعه، پذیرش و یادگیری دوران پیش دبستانی است که متأسفانه ما از مهدکودک‌ها غفلت کرده بودیم و در این رابطه پراکنده کاری صورت می‌گرفت، امیدواریم با راه‌اندازی مرکز ملی تعلیم و تربیت در این حوزه اقدامات درستی صورت بگیرد. صحرایی با پیشنهاد توسعه هنرستان‌ها در قالب مدارس امام رضا(ع) گفت: به برکت وجود حضرت رضا(ع) و مجموعه‌های فعال آستان قدس رضوی از ظرفیت فوق العاده‌ای برای تأسیس هنرستان برخوردارید. توسعه هنرستان‌ها از سیاست‌های قطعی آموزش و پرورش خواهد بود و از هر کمکی برای توسعه این منظور کوتاهی نمی‌کنیم. به منظور حفظ زمان، می‌توانیم در همین اردیبهشت‌ماه جهت آماده‌سازی زمینه‌های تأسیس هنرستان امام رضا(ع) اقدام نماییم تا در مهرماه شروع به کار کنیم.

یک مجتمع امام رضا(ع) در هر استانداشته باشیم
وی با پیشنهاد اینکه فرهنگ امام رضایی و مدارس امام رضا(ع) را از محدوده مشهدالرضا(ع) به سایر نقاط کشور ببرید، اضافه کرد: ما برای تأسیس یک‌ مجتمع امام رضا(ع) شامل کودکستان، ابتدایی تا دبیرستان‌ها در هر استان کشورمان اعلام آمادگی می‎کنیم که این دو حسن دارد؛ اول تربیت یک جمعیت تراز برای کشور است که خود امیدآفرین خواهند بود و حسن بزرگ‌تر اینکه مدرسه الگوسازی و فرهنگ‌سازی می‌کند چون گاهی یک مدرسه می‌تواند شیوه مدیریتی یک منطقه را تغییر دهد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام آمادگی کرد: برگزاری برخی از مسابقات ملی را به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(ع) محول می‌کنیم تا از این طریق نیز الگویی برای سایر مدارس باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه