در یک قدمی قدس

آیت‌الله رئیسی با استقبال رسمی بشار اسد و جمع پرشوری از مردم دمشق وارد سوریه شد

در یک قدمی قدس

صبح دیروز دکتر سید ابراهیم رئیسی در صدر هیئتی عالی‌رتبه با استقبال رسمی بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد دمشق شد.


این نخستین سفر رئیس جمهور کشورمان از زمان آغاز جنگ سوریه در سال 2011 به این کشور به شمار می‌رود و در حالی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه در آستانه تغییرات اساسی قرار دارد. به گفته دکتر رئیسی سفر به دمشق در راستای روابط راهبردی دو کشور انجام شده است. این سفر پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط نماد دیگری از توفیقات جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای است. اخراج داعش از سوریه و عراق آن‌هم باحمایت محور مقاومت بیانگر شکست سیاست‌های‌ آمریکا و رویکردهای رژیم صهیونیستی در منطقه است. شرکت قریب‌الوقوع سوریه در اجلاس اتحادیه عرب به نوعی نشانگر بازگشت سوریه به جایگاه سنتی خود در منطقه و بین کشورهای عربی است. این مهم‌ بیانگر شکست توطئه‌های استکبار در منطقه و البته پیروزی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت ‌ است. یکی از نکاتی که درباره سفر رئیس جمهور به دمشق باید به آن توجه کرد، مسئله عبور سوریه از بحران‌های امنیتی و اولویت یافتن اقتصاد درسیاست‌های آن است. حضور رئیس جمهور کشورمان در سوریه همزمان شده است با اوج گیری اعتراضات در قدس اشغالی و لغو مکرر سخنرانی‌های نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامل پیام‌های متعددی است. پیام نخست اینکه بر خلاف خواست و اراده کشورهای غربی که خود اقرار کرده اند داعش محصول سیاست گذاری آن‌ها برای اعمال نفوذ در غرب آسیا بوده است.
حال پروژه داعش در سوریه و عراق رسماً شکست خورده است و کشورهای محور مقاومت در یک صف واحد مانع از هرگونه تغییر ژئوپلتیکی در منطقه شده اند. نکته دیگر ناظر به جشن مقاومت در نزدیکی مرزهای فلسطین و قدس اشغالی است که پیام شکست توطئه‌های ضد بشری آن‌ها در منطقه را روایت می‌کند.

استقبال پرشور مردم سوریه از هیئت ایرانی 
در بدو ورود هیئت ایرانی به پایتخت سوریه، جمعی از شهروندان‌ سوری‌ برای استقبال از رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه در محل فرودگاه بین‌‌المللی دمشق‌ حضور یافتند. استقبال‌‌کنندگان از رئیس جمهور کشورمان با در دست داشتن تصاویری از دکتر رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ‌، ابراز خرسندی کردند. حجت‎الاسلام والمسلمین رئیسی هم با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ داد. 

ثبات و پایداری، ویژگی روابط تهران-دمشق 
رؤسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تأکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر بگذارد. دکتر رئیسی در این دیدار تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به‌خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است. رئیس جمهور در ادامه متذکر شد: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگا‌ه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند این موضع، بحق و عادلانه بوده است. دکتر رئیسی با تأکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همان‌طور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند. «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

تأکید بشار اسد بر نقش منطقه‌ای ایران 
رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد. بشار اسد‌ تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است. در این دیدار، رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌‌‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» به منظور تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند.

امضای برنامه جامع راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری 
دکتر سید ابراهیم رئیسی و آقای بشار‌ اسد، در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور دکتر رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آن‌ها امضا شد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه