وعده اقدام متقابل داده بودیم!

کنعانی در پاسخ به خبرنگار قدس، توقیف کشتی آمریکایی را تأیید کرد

وعده اقدام متقابل داده بودیم!

ناصر کنعانی با تأیید ادعای رسانه‌های غربی در مورد توقیف محموله نفتی ایران توسط آمریکا و اقدام متقابل ایران در روزهای اخیر، گفت ایران ثابت کرده در مقابل تعرض و تهدید منافع ملی و حقوق خود دست بسته نیست و حداقل پاسخش اقدام متناسب است.


به گزارش قدس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای منابع رسانه‌ای غربی در خصوص توقیف یک محموله نفتی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر و این موضوع که توقیف نفتکش حامل محموله نفت آمریکا در دریای عمان پاسخ متقابل تهران به این اتفاق بوده است، گفت: ایران بارها تأکید و در عمل ثابت کرده هرکجا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و حقوق ملت مورد تعرض و تهدید قرار بگیرد دست بسته نیست و حداقل کاری که می‌کند اقدام متقابل و متناسب با آن عمل است.ناصر کنعانی افزود: ما در دفاع از حقوق ملت ایران هرجا مورد تعرض قرار گیرد، کوتاهی نکردیم و نمی‌کنیم و با تمام قدرت اقدام خواهیم کرد.

تهران آماده کمک به حل انسداد سیاسی در لبنان است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره سفر اخیر و مهم وزیر امور خارجه به لبنان و تحلیل منابع و مقامات لبنانی مبنی بر تأثیر بالای توافق تهران و ریاض برای بهبود روابط بر تحولات این کشور از جمله توافق سیاسی داخلی برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت و حل مشکلات اقتصادی از مسیر توسعه روابط تجاری با ایران، گفت: متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی سیاسی، در فضای سیاسی رسمی و عمومی لبنان از این تحول بسیار استقبال شد و مقامات و جریان‌های سیاسی لبنان منتظر بودند مطلع شوند این رویداد جدید در مناسبات لبنان از جمله انتخاب رئیس جمهور و رفع انسداد سیاسی چقدر می‌تواند گره‌گشا باشد و بستر جدیدی برای تشکیل دولت ملی و حل مسائل پیچیده اقتصادی این کشور را فراهم کند.
وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده در مسائل امور داخلی لبنان به ویژه انتخاب رئیس جمهور دخالت نمی‌کند، اظهار داشت: راه حل مشکلات داخلی لبنان باید توسط خود لبنانی‌ها پیدا شود، اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و نزدیک به ملت لبنان آمادگی دارد از توانمندی‌های خود و ارتباطات خوبش با طرف‌های مختلف لبنانی در راستای رفع انسداد سیاسی در این کشور استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد در این سفر ما طرف‌های لبنانی را تشویق کردیم در یک رویکرد داخلی و لبنانی برای تشکیل دولت به توافق برسند و اعلام آمادگی کردیم در حوزه اقتصادی به ویژه رفع مشکلات لبنان در زمینه برق و انرژی به کمک این کشور برویم و این موضوع جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

پیشنهاد کمک فنی ایران به طالبان در مورد حقابه هیرمند
وی درباره پیگیری حقابه هیرمند هم با تأکید بر اینکه این موضوع جزو موضوعات ثابت گفت‌وگوهای ما با طرف‌های افغانستانی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد را به عنوان مانع مطرح می‌کنند، ایران با توجه به اشراف و توانمندی در حوزه سدسازی و دانشی که در اختیار دارد، به طرف افغانستانی پیشنهاد داده مشکلات فنی را برطرف کند و در این مسیر هیئت فنی مشورتی ایران در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آن‌ها در حوزه فنی مطرح می‌کنند، اقدام لازم را انجام دهد.  

سیاست‌های اروپا مانع  روابط تجاری شده
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که دیپلماسی کشور را میان رابطه با شرق و اروپا نامتوازن خواند، با تأکید براینکه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور متوازن است، اما روابط با کشورها و حوزه‌های مختلف سطوح متفاوتی دارد، اظهار کرد: روابط دوجانبه یک مسیر دوطرفه است. ایران هیچ‌گاه در حوزه روابط خارجی خود را محدود به حوزه جغرافیای خاص نکرده است. دولت سیزدهم بر روابط خارجی متوازن تأکید می‌کند و توجه به همسایگان مرزی و شرق و آسیا را اولویت مهم خود می‌داند.وی با بیان اینکه در رابطه با اروپا تلاشمان این بود روابط را مبتنی بر احترام و منافع مشترک سازماندهی کنیم، ولی تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات خاصی بود و آن موضوعات به دلیل رویکردهای خاص طرف اروپایی به عنوان عوامل بازدارنده عمل کرد و آن‌ها با تبعیت از سیاست غلط دولت آمریکا در ارتباط با برجام مانع تحقق منافع و مصالح مشترک در حوزه اقتصادی و تجاری شدند. علاوه بر این در ارتباط با روند تحولات داخلی ایران در پاییز سال گذشته، اروپا با محاسبه‌ای غلط، سیاست نادرستی را در پیش گرفت که امیدوار هستیم در فرصت‌های پیش‌رو آن اشتباهات جبران شود و بتوانیم ریل‌گذاری درستی برای تقویت روابط دوجانبه انجام بدهیم.

هماهنگی خوب تهران و ریاض در احیای روابط
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان سفر رئیس جمهور به عربستان هم با اشاره به دعوت رسمی پادشاه عربستان و دعوت متقابل و ارسال پاسخ تهران، گفت: سفرهای رئیس جمهور و اطلاع‌رسانی آن‌ها تابع شیوه‌نامه‌های خاصی است اما ما در مرحله آغازین از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها هستیم و تیم ما در آنجا مستقر هستند و کارها در حال انجام است. خوشبین هستیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور باشیم.
وی تأکید کرد: سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به طور معمولی فعالیت خودشان را آغاز کرده‌اند و اتفاقاً در همین گام‌های آغازین فعالیت‌های دیپلماتیک ما شاهد هماهنگی خوب دو کشور در موضوع انسانی هم بودیم.

​​​​​​​خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه