گام آخر برای ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی

با حضور رئیس جمهور در گروه صنعتی «مپنا» موتور جت تولید شده توسط دانشمندان کشورمان با موفقیت آزمایش شد

گام آخر برای ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی

صبح دیروز موتور هواپیمای مسافربری که به دست نخبگان صنعتی کشورمان در گروه صنعتی مپنا ساخته شده است، با موفقیت آزمایش شد.


​​​​​​​رئیس‌جمهور کشورمان با حضور در این مراسم از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای صنعتی کشور قرار گرفت و از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه گروه مپنا در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، تعمیرات اساسی، موتورهای هوایی، برقی‌سازی‌خودرو، هوشمندسازی، صنایع انرژی‌بر، بهداشت، آب و همچنین مرکز پایش وضعیت نیروگاهی نیز بازدید کرد. با حضور دکتر رئیسی موتور هواپیمای مسافربری و نیز سامانه کنترل موتور هوایی که به روش مهندسی معکوس توسط متخصصان گروه صنعتی مپنا ساخته شده است، با موفقیت آزمایش شد. وی همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تأمین قطعات، در داخل کشور ساخته شده، بازدید کرد. رئیسی همچنین از لوکوموتیو «مپ۲۴» که محصول طراحی و ساخت متخصصان گروه مپناست بازدید کرد. به مناسبت آزمایش موفقیت‌آمیز موتورهواپیمای ساخت ایران در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت صنعت هوایی و توان رقبای عرصه ساخت موتور و هواپیماسازی در صنعت جهانی پرداخته‌ایم. 

صنعت هواپیمایی نیازمند اراده دولت و صنعتگران 
باوجود تردیدها درباره توان متخصصان داخلی برای تولید موتور هواپیمای ملی، رونمایی از آن در گروه صنعتی مپنا نویددهنده حضور ایران در باشگاه صنایع خاص است. براساس آمارهای بین‌المللی 19 کشور به غیر ایران در جهان هستند که در صنعت هواپیماسازی فعالیت دارند و ایرانیان می‌توانند به عنوان بیستمین صنعتگر هوایی به رقابت بپردازند. صنعت هوایی ایران پس از انقلاب اسلامی با پیشگامی رهبر معظم انقلاب و افرادی چون شهید ستاری قوت گرفت و اگرچه در ادوارگذشته پروژه ساخت هواپیمای مسافربری و ترابری ایرانی با مشکلاتی فنی، مهندسی و پشتیبانی روبه‌رو شده بود، اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و بازدید دکتر رئیسی از هواپیماسازی «هسا»، باردیگر دولت وصنعتگران دست به دست هم دادند تا صنعت هوایی ایران را به خودکفایی ملی برسانند و تلاش برای عملیاتی‌سازی هواپیمای ایران 140 و رونمایی از رادار بومی هواپیمایی در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد. صنعت هوایی عرصه سرمایه گذاری‌های کلان است و باید مسئله سرمایه گذاری در این محور با جدیت دنبال شود. 

 رقبای اصلی صنعت هواپیماسازی کدامند؟ 
روسیه با بیش از یک قرن سابقه در صنعت هواپیماسازی، به‌تازگی توانسته است برای پرواز هواپیمای مسافربری باریک پیکر ام سی – ۲۱ 
مجوز پرواز دریافت کند و چین هم اراده خود را بر توسعه صنعت هوایی‌اش گرفته تا آنجا که با ساخت هواپیمای کومک سی ۹۱۹ برای ورود به بازار بین المللی تلاش می‌کند. چین دارای یك طرح برای رسیدن به آمریكا به عنوان بزرگ‌ترین بازار هوانوردی تجاری در جهان تا سال 2030 است . 
شركت هواپیماسازی كوماك چین و «یو ‌ای سی» روسیه در یك همكاری مشترك و جدید، ساخت نخستین هواپیمای مسافربری پهن پیكر را آغاز كرده‎اند كه می‌تواند رقیبی جدی برای ایرباس و بوئینگ باشد. در این میان اما ایرباس و بوئینگ به عنوان تولیدکنندگان اصلی پرنده‌های مسافربری و قطعات هواپیما چشم به بازار دوخته‌اند. شرکت «بوئینگ» با 60 میلیارد دلار و «ایرباس» با درآمد غریب به 40 میلیارد دلار صدرنشین کسب سود از صنعت تولید هواپیما هستند. شرکت لاکهید مارتین با 95/21 میلیارد دلار، فناوری یونایتد  با 3/17 میلیارد دلار درآمد و ژنرال داینامیکس با73/14 میلیارد دلار درآمد سالیانه، از جمله فعالان و رقبای فعال در عرصه ساخت هواپیماهای مسافری و جنگی و همچنین دیگر صنایع این حوزه هستند. 

کدام شرکت‌ها موتور هواپیما می‌سازند؟ 
ساخت موتور هواپیما مستلزم تقویت سریع تجهیزات، آموزش مستمر نیروها و به روزرسانی علم ساخت موتور است. شرکت‌هایی نظیر رولزرویس، پرت اند ویتنی و جنرال الکترونیک که تجربه بسیار زیادی در ساخت انواع موتور هواپیما دارند و بخش بزرگی از بازار را در اختیار خود دارند. تحقق صنعت هوایی مدرن در جهان امروز جنبه چندملیتی به خود گرفته است و ساخت موتور هواپیمای ایرانی نویدبخش افق روشن ورود ما به صنایع خاص با اهمیت جهانی 
است. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه