از عدالت در خدمات گردشگری تا دائمی‌شدن دبیرخانه ستاد سفر

در گفت‌وگو با عزت‌الله ضرغامی مطرح شد

از عدالت در خدمات گردشگری تا دائمی‌شدن دبیرخانه ستاد سفر

کرونا کمر برخی از مشاغل مثل هتل‌داری و بوم‌گردی را شکست به‌طوری که مسئولان حوزه گردشگری معتقدند فعالان این صنعت تا مدت‌ها نمی‌توانند زیان‌های این دوران را جبران کنند.


یاور عبیری، رئیس جامعه بوم‌گردی ایران می‌گوید: «در طول ایام نوروز ۱۴۰۲، حدود ۵۶درصد از کل ظرفیت اقامت در بوم‌گردی‌های کشور پر شد.
عبیری می‌گوید بر اساس آمار، اشغال بوم‌گردی‌ها بسیار پایین بوده است. این درحالی است که امسال مسافران نوروزی زیادی در کشور جابه‌جا شده بودند.
وی علت را در ارائه مجوز به مدرسه‌ها و خانه‌های غیرمجاز می‌داند و می‌گوید:  وزارت آموزش و پرورش در حوزه گردشگری وارد شده و درآمدزایی می‌کند. این ضعف وزارت میراث فرهنگی است که اقامتگاه‌های مجوزدارش بدون مسافر مانده‌اند و وزارتخانه دیگر با اسکان مسافران در مدرسه درآمدزایی می‌کند.
این داستان یکی دو ماه دیگر با آغاز تعطیلات تابستانی دوباره تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد از هم‌اینک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید راهی را برای کاهش دغدغه‌های اسکان مسافران از یک‌سو و صاحبان صنعت گردشگری از سوی دیگر بیابد. 

کارنامه وزارت آموزش و پرورش در گردشگری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با ما در پاسخ به اینکه ورود برخی وزارتخانه‌ها مثل وزارت آموزش و پرورش به حوزه گردشگری چقدر با هماهنگی این وزارتخانه صورت می‌گیرد و منطقی است، اظهار می‌کند: ما ورود دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر به موضوع گردشگری به‌ویژه در ایام خاص که با پیک مسافران و سفرهای گردشگری یا زیارتی مواجهیم را با نگاه و دید همکاری می‌دانیم.عزت‌الله ضرغامی اضافه می‌کند: همکاری دستگاه‌های مختلف در موضوع گردشگری به‌ویژه در حوزه اقامت کار بسیار پسندیده و درستی است که جزو راهبردهای ما قرار دارد؛ به‌خصوص وزارت آموزش و پرورش که کارنامه بسیار خوبی در این زمینه دارد.وی در عین حال تأکید می‌کند: اما محیط‌های مختلف از نظر شرایط و امکانات و نوع برنامه‌ریزی تفاوت دارند. ممکن است در یک استان مراکز اقامتی، هتل‌های متنوع با قیمت‌های مختلف و مناسب گردشگران با هر توان و بنیه مالی یا خانه‌های مسافر و محل‌های رسمی اقامت وضعیت خوبی داشته باشد و بتوانند به نیاز گردشگران پاسخ دهند و ما مشکل خاصی در این خصوص نداشته باشیم. اما در بعضی نقاط به‌خصوص محل‌های زیارتی مثل مشهد مقدس و بعضی شهرها که مردم در مقاطع خاص به آن‌ها سفر می‌کنند دستگاه‌های مختلف باید برای اسکان آن‌ها کمک کنند و قطعاً آموزش و پرورش در رأس این دستگاه‌هاست و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

عدالت در خدمات گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه می‌گوید: در این خصوص جلسات هماهنگی در سطح وزارت داشته‌ایم و همچنان نیز این جلسات را داریم که خود من در آن شرکت کرده و می‌کنم و اکنون همکاری ما کاملاً روی روال افتاده و امکانات آموزش و پرورش در این خصوص بسیج شده، البته در بعضی موارد به کمک‌ها، تجهیزات و امکاناتی نیاز دارند که خود ما در تأمین آن‌ها کمک می‌کنیم. برای مثال برای اسکان در مدرسه‌ای به موکت نیاز دارند که ما حتی خودمان از بودجه وزارت میراث آن‌ها را می‌خریم و برای استفاده مردم، مدرسه‌ها را فرش می‌کنیم.ضرغامی اضافه می‌کند: با توجه به مشکلات معیشتی امروز مردم، ممکن است وسعشان برای محل‌های اقامت رسمی کفایت نکند و از محل‌های اسکان غیررسمی و اضطراری استفاده کنند که این دو تعریف خاص دارند. من در جلسه هفته گذشته دولت در گزارش عملکرد و آمار سفرهای نوروزی به دولت و آقای رئیس جمهور به این موارد اشاره کردم و تعریف آن‌ها را ارائه دادم، این اماکن با قیمت‌های خیلی پایین‌تر و بسیاری از نقاط و اماکن کاملاً رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
این امکانات به‌خصوص برای طبقه با درآمد کمتر که دوست دارند گردشگری کنند تدارک دیده شده تا عدالت در خدمات گردشگری و تفریح مردم برقرار شود.اتفاقاً یکی از مسئولان سیاسی اعلام کرد مردم نان شب ندارند و شما به فکر گردشگری و سفر آن‌ها هستید! ما معتقدیم مردم با هر درجه و توان معیشتی می‌توانند به سفر بروند و گردشگری کنند. از گردشگری شهری و تورهای شهری تا سفر به شهرهای نزدیک با وسایل نقلیه عمومی تا سفرهای طولانی‌تر به نقاط مختلف کشور با خودرو شخصی یا اتوبوس و قطار و هواپیما.
افزایش 15درصدی سفرهای نوروزی امسال و آمار 57میلیون سفر از 25اسفند تا آخر فروردین در حالی است که ما در ماه رمضان هم قرار داشتیم و هنوز سفرهای تعطیلات عید فطر را هم در این آمار لحاظ نکرده‌ایم.چند ماه دیگر تعطیلات تابستانی شروع و باز هم مشکلات سفر و اقامت مسافران تکرار می‌شود. آیا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌ای برای مدیریت بهتر سفرهای تابستانی و کیفیت بخشیدن به سفرها دارد و برای سفر ارزان مردم برنامه‌ای را پیش‌بینی کرده است؟
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ما دو اقدام در این زمینه انجام داده‌ایم؛ نخست اینکه تعداد اعضای ستاد سفرهای نوروزی که در دولت سیزدهم بسیار هماهنگ، قوی و پر تلاش تشکیل شده از 18 به 27 دستگاه افزایش پیدا کرده است.
اقدام دوم این بوده برخلاف گذشته که این ستاد فقط در ایام نوروز تشکیل می‌شد، با تدابیر اندیشیده شده، در این دوره به صورت دائمی و در طول سال فعالیت می‌کند و برایش دبیرخانه ثابت تشکیل شده است.یک تدبیر خوب دیگر هم این بوده دستگاه‌ها در سطح معاونت‌هایشان با این ستاد مرتبط شده‌اند و همکاری بسیار خوبی دارند و چون این ستاد شبانه‌روزی فعال است در هر مقطع گردشگری برنامه‌ریزی می‌کند و درحد توان دولت، مدیریت می‌کند.در مورد سفرهای ارزان‌قیمت به عنوان یکی از راهبردهای ما تمام نکاتی که سبب ارزانی سفر یا متقابلاً موجب سفری گران می‌شود آنالیز، تحلیل و استخراج شده‌اند.  بخش‌های مختلفی از معاونت گردشگری مسئول این کار شده‌اند و روی متغیرهایی که بر هزینه و کیفیت سفرهای مردم اثر دارند کار می‌کنند که آرام آرام گزارش آن در حال تهیه است و به‌زودی به دولت ارائه خواهد شد.

​​​​​​​خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه