حل معمای نرخ جدید توقف در پارکینگ‌حاشیه‌ای هوشمند

نرخ الیت در مشهد چقدر افزایش داشت؛ 380 درصد یا 25 درصد؟

حل معمای نرخ جدید توقف در پارکینگ‌حاشیه‌ای هوشمند

در حالی که قرار بود هزینه خدمات شهرداری برای شهروندان مشهد در سال 1402 حداکثر 40 درصد( برابر با نرخ تورم کشور) افزایش داشته باشد؛ اما صبح شنبه 26 فروردین وقتی شهروندان مشهدی به خیابان آمدند، دیدند نرخ با افزایش 380 درصدی از ساعتی 950 تومان به 3هزار و 625 تومان افزایش یافته است!


از معاون عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد موضوع را پیگیری کردیم که ما را به سازمان الیت(تات) ارجاع داد و البته مدیر عامل سازمان هم پاسخگو نبود!
رئیس شورای شهر مشهد نیز در یک توضیح کلی گفت: قانون درآمدهای پایدار وقتی ابلاغ شد، یک سری اختیارات را از ما گرفته و می‌گوید باید خیلی از هزینه‌ها را بر اساس بهای تمام شده از شهروندان دریافت کنیم. سال گذشته ما بهای بلیت را 25 درصد افزایش دادیم؛ اما چون این قانون وجود نداشت، استانداری هم تأیید نکرد و اجرا نشد؛ اما امسال افزایش سال 1401 را هم اعمال کردیم.
نایب رئیس شورای شهر مشهد در این باره به خبرنگار ما گفت: من پیش از این هم اعلام کرده‌ام و در همین راستا روز 24 فروردین با شهردار هم مکاتبه کردم که حتماً نسبت به اصلاح بعضی موارد بهای خدمات اقدام شود.
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو گفت: افزایش نرخ بهای پارک حاشیه‌ای مصوب شورا در سال 1402 بوده است و چون سال گذشته افزایش بها نداشته‌ایم و بر اساس ابلاغ قانون درآمدهای پایدار مجبور شدیم آن را متوقف کنیم، در مجموع این افزایش بها برای تعرفه سال جدید انجام شد.
وی متذکر شد: این مصوبه مربوط به گذشته است؛ اما بر اساس شعار سال به دنبال مهار تورم و رشد تولید در مدیریت شهری هستیم که مصداق بارز آن مصوبه شورا برای کاهش 20 درصدی بهای خدمات اتوبوس و مترو بود. امیدوارم این برای عوارض و بهای خدمات دیگر هم رقم بخورد و بر این اساس اصلاحاتی در بودجه 1402 داشته باشیم.
سخنگوی شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه قانون به ما اجازه افزایش نرخ بهای خدمات بیشتر از 40 درصد را برای سال 1402 نداده است، متذکر شد: اما از آنجا که ما برای سال 1401 افزایشی در نرخ پارک حاشیه‌ای نداشتیم، کمیته انطباق تأیید کرده است.
در نهایت موضوع را از فرمانداری مشهد به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان مشهد و تأییدکننده مصوبات شورا پیگیری کردیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد گفت: اگر چه شورای شهر اصرار زیادی به افزایش 90 تا 150 درصدی بهای خدمات پارک حاشیه‌ای داشت؛ اما چیزی که ما تصویب کردیم، افزایش حداکثر 40درصدی نرخ ابلاغ شده در سال 1401 بود.
مهدی برامکی گفت: نرخ برخی خدمات با وجودی که مصوب شد؛ اما در سال 1401 اعمال نشد.

نرخ جدید پارکینگ‌های حاشیه‌ای از اواخر هفته اعمال می‌شود
رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل و نقل شورای شهر مشهد سرانجام پس از چندین تماس، به خبرنگار قدس خراسان گفت: این تعرفه 950 تومان که برای خیابان‌های گروه الف محاسبه می‌شود، مربوط به سال 98 است. سال گذشته ما افزایشی را در نظر گرفتیم؛ اما چون آن زمان قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در حال ابلاغ بود، استانداری آن را تأیید نکرد. امسال نسبت به نرخ 1401 که در فرمانداری مصوب شده بود 25 درصد افزایش درنظر گرفتیم.
ایمان فرهمندی یادآور شد: قانون صراحتاً تأکید دارد مردم باید تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند.
او با بیان اینکه این نرخ‌های جدید از اواخر هفته جاری اعمال می‌شود، گفت: تا آن زمان باید اطلاع‌رسانی‌ها انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل و نقل شورای شهر مشهد متذکر شد: با اینکه طبق قانون، نیم ساعت اول توقف نباید رایگان باشد و ما مجاز به این کار نبودیم؛ اما با تخفیف 90 درصدی، فقط 10 درصد تعرفه را دریافت می‌کنیم.
به جدول اطلاعیه عناوین و نحوه محاسبه عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد مراجعه می‌کنم. بهای خدمات و جزئیات توقف در پارکینگ‌های حاشیه‌ای در شهر مشهد مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود.
تبصره یک این مصوبه: در صورتی که در زمان اعمال هزینه توقف، مانده و اعتبار پلاک مثبت باشد، هزینه با ضریب 65 درصد لحاظ می‌شود.
بر اساس تبصره 2 این مصوبه، دریافت هزینه پارک حاشیه‌ای در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی در اختیار شهرداری مشهد است.
همچنین در محاسبه حق توقف‌های بیش از یک ساعت تا چهار ساعت به تعرفه‌های فوق 15 درصد به ساعت قبل اضافه می‌شود و از ساعت پنجم به ازای هر ساعت، نرخ ساعت چهارم ملاک عمل قرار می‌گیرد.
البته نرخ بهای استفاده از پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد در روزهایی که هوا آلوده باشد، متفاوت است. مستند به تبصره 3 ماده 6 قانون درآمدهای پایدار و مصوبات شورای هماهنگی ترافیک استان و با هدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی در روزهای دارای آلودگی هوا با اعلام مراجع رسمی، نرخ توقف پارک حاشیه‌ای تا سقف 25 درصد قابل افزایش است و قرار است درآمد آن در حساب خاصی واریز تا برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های شهری اقدام شود.

​​​​​​​خبرنگار: معصـومـه مـؤمـنیـان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه