نخستین موقوفه ایران با موضوع فرزندآوری

در گفت‌و‌گو با واقف دغدغه‌مند مشهدی مطرح شد

نخستین موقوفه ایران با موضوع فرزندآوری

موضوع وقف در سال‌های گذشته به عنوان یک سنت حسنه در میان مردم رواج بیشتری پیدا کرده است. با گسترش مسائل و دغدغه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، موضوعات وقف نیز متنوع شده‌اند و در سال‌های اخیر موقوفه‌های متفاوتی را شاهد بودیم.


جلیل پارسا، بازنشسته مهندسی مکانیک، واقف خوش‌ذوق و دغدغه‌مند مشهدی است که می‌گوید همواره مسائل جمعیتی و فرزندآوری در ذهنش پررنگ بوده و پایه‌گذار نخستین موقوفه مشهد در این موضوعات است.

بنا بر دغدغه شخصی به سراغ موضوع فرزندآوری رفتم
متولی و واقف مؤسسه «کوثر فردا» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این موقوفه با نیت کمک به بحران جمعیت و فرزندآوری فعالیت می‌کند گفت: به خاطر دغدغه شخصی از سال‌ها پیش پیگیر مسائل جمعیتی ایران بودم و دغدغه آینده کشور و دین همیشه در ذهنم پررنگ بوده است.
وی توضیح داد: ابتدا قرار بود این ملک وقف موارد دیگری شود. معمولاً وقف درباره موضوعات درمانی و خیریه صورت می‌گیرد و کمتر کسی به سراغ موضوعات خانواده و فرزندآوری می‌رود اما بنا بر دغدغه‌های شخصی، این ملک را با نیت تقویت نهاد خانواده، تسهیل ازدواج، رشد جمعیت و فرزندآوری با تربیت نسل صالح وقف کردم.
پارسا در ادامه صحبت‌هایش با نقد تک‌فرزندی متذکر شد: مردم ما چندان نسبت به اثرات منفی تک‌فرزندی آگاه نیستند و نمی‌دانند بحران جمعیت در آینده می‌تواند چه چالش‌هایی به دنبال داشته باشد. ما سعی داریم با تهیه و تولید محتوای آموزشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این زمینه به مردم آگاهی بدهیم. 

«کوثر فردا» نخستین موقوفه با موضوع خانواده و فرزندآوری
این واقف مشهدی عنوان کرد: مؤسسه کوثر فردا در واقع نخستین موقوفه با موضوع جمعیت و فرزندآوری در ایران است که از بهمن سال 1400 شروع به کار کرده است.
وی با اشاره به پیشینه مشورتی این وقف یادآور شد: از یک سال پیش تحقیق و مشورت را شروع کردیم. این سرمایه را می‌توانستیم به موضوعات مختلفی اختصاص بدهیم اما با مشورت و تحقیق صورت گرفته تصمیم گرفتیم سراغ این موضوع برویم و دغدغه خود را در این زمینه اجرایی کنیم. 
پارسا می‌گوید برای شناسایی خانواده‌های نیازمندِ حمایت، هیئت امنایی با حضور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان رضوی و رئیس اداره اوقاف ناحیه ۴ تشکیل شد که موارد معرفی شده را به کارگروه کارشناسی ارجاع می‌دهد تا پس از دریافت مستندات و تحقیق، پرونده‌ها برای تصمیم نهایی به هیئت امنا باز‌گردانده شوند.

واقف‌ها لزوماً انسان‌های ثروتمندی نیستند
واقف مؤسسه کوثر فردا با اشاره به اینکه خیلی از افراد تصور می‌کنند واقف‌ها لزوماً بسیار ثروتمند هستند افزود: درست است برای وقف باید سرمایه‌ای در دست داشت، اما این سرمایه به این معنا نیست که فرد حتماً باید ثروتمند یا میلیاردر باشد، هر کس با یک سرمایه جزئی هم می‌تواند وقف کند. همین حالا هم در مشهد وقف‌های دسته‌جمعی سراغ دارم که افراد با یک سرمایه اندک در آن شریک هستند.

حمایت مالی از فیلم داستانی فرزندآوری
این واقف مشهدی که خودش مسئولیت مؤسسه فرهنگی وقف شده را برعهده دارد درخصوص فعالیت‌های آن گفت: عمده فعالیت‌های ما در زمینه فرهنگ‌سازی است. برای مثال در تولید یک فیلم داستانی با موضوع فرزندآوری حمایت مالی کامل انجام دادیم. در هشت ماه گذشته نیز توانستیم دو کتاب با این موضوع چاپ کنیم. پیش از عید نیز همایشی برای حمایت از مادران پرجمعیت موفق برگزار کردیم. در حمایت از مادران باردار نیز برای جلوگیری از سقط جنین به صورت ماهیانه حمایت‌های مادی و معنوی انجام دادیم. علاوه بر این‌ها، حمایت از گروه‌های جهادی که در زمینه فرزندآوری فعالیت می‌کنند در دستور کار ما قرار دارد.
وی افزود: همچنین تلاش می‌کنیم در زمینه اجاره مسکن، خرید جهیزیه و درمان ناباروری به زوج‌های جوان کمک کنیم تا باری از روی دوش آن‌ها برداریم و دغدغه مالی آن‌ها را برای تشکیل خانواده و فرزندآوری تا حد توان کاهش بدهیم. 

شعار ما گسترش موقوفه در سراسر کشور است
این واقف خوش‌ذوق مشهدی در پایان می‌گوید: شعار ما تکثیر و گسترش این موقوفه در سراسر کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم. گسترش موقوفه‌ها متناسب با نیاز روز جامعه به خصوص در زمینه موضوعات فرهنگی و اجتماعی و نیز فعالیت افراد دغدغه‌مند و خوش‌ذوق در این موضوعات می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات جامعه کمک کند. فرهنگ‌سازی در کشور با نگاه مردمی قابل تحقق است و افزایش فرهنگ وقف در این حوزه می‌تواند نگاه حاکمیتی را کمرنگ و به حضور مؤثر مردم بینجامد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه