شبِ قرآن و ولایت

مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت شب‌‌های قدر و چگونگی بهره‌مندی معنوی بیشتر از آن

شبِ قرآن و ولایت

«لیلةالقدر برای آن کسی از هزار ماه بهتر است که ساعات و دقایق آن شب را قدر بداند؛ از دقایق آن شب استفاده بکند». (1366/03/07) پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن شب‌های پربرکت قدر نکات مهم  رهبر معظم انقلاب برای بهره‌مندی بیشتر از فرصت معنوی این شب‌ها را بازخوانی کرده که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


اهمیت و جایگاه شب قدر
آغاز سال نو برای مؤمن
در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار، سال نو را آغاز می‌کند. در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته می‌شود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو می‌شود. در راهی به حرکت درمی‌آید، با ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقوا این راه را طی می‌کند.
 ( 1388/06/29)

شب ولایت
لیلةالقدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت(ع) است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است. (1375/10/19)

شب رحمت و فضل الهی و نزول ملائکه
لیلةالقدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً می‌فرماید: «لیلةالقدر خیرٌ مِن الف شهر»، یک شب بهتر است از هزار 30 روز - هزار ماه - بسیار مهم است. چرا این‌قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ «سلام هی حتّی مطلع‌الفجر»؛ از اول تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. «سلام قولا مِن ربّ رحیم». رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می‌شود. (1375/10/19)

بهتر از هزار ماه
شب‌های قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً می‌فرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلی ارزش دارد. شبی است که ملائکه نازل می‌شوند. شبی است که روح نازل می‌شود. شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیت الهی بر انسان‌هاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دل‌ها و جان‌ها و جسم‌ها و اجتماعات است. از لحاظ معنوی، چنین شبی است! (1376/10/26)

 فرصت بازگشت به خدا
فرصت استغفار، فرصت زندگی و حیات است که برای بازگشت به خدا در اختیار من و شماست و بهترین فرصت‌ها ایامی از سال است که از جمله آن‌ها ماه مبارک رمضان است و در میان ماه مبارک رمضان، شب قدر! (1376/10/26)

توصیه‌هایی برای بهره‌مندی معنوی از شب‌های قدر
با آمادگی وارد شب قدر شوید
در ماه رمضان هم - در همه روزها و شب‌ها – دل‌هایتان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانی‌تر کنید تا برای ورود در ساحت مقدس لیلةالقدر آماده شوید که شب قدر شب سِلم و سلامت معنوی، شب سلامت دل‌ها و جان‌ها، شب شفای بیماری‌های اخلاقی، بیماری‌های معنوی، بیماری‌های مادی و بیماری‌های اجتماعی است و سلامتی از همه این‌ها، در شب قدر ممکن و میسر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر شوید. (1376/09/05)

استفاده از فرصت قدر برای عروج معنوی
ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شب‌ها برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم، عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسان‌ها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. (1383/08/15)

با خدا حرف بزنید و از او بخواهید...
در شب‌های لیالی قدر با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاهای شب‌های قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمی‌داند، با زبان خودتان دعا کنید؛ بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را می‌شنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزه‌آسایی بر روی دل انسان دارد؛ دل‌های مرده را زنده می‌کند. (1387/06/29)

بهترین اعمال در این شب، دعاست
در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... احیا هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. (1384/07/29)

برای همه انسان‌ها دعا کنید
برای همه انسان‌ها دعا کنید. برای هدایت انسان‌ها، برای خودتان، برای زندگیتان، برای مسئولینتان، برای کشورتان، برای گذشتگانتان و برای آن چیزی که می‌خواهید خدای متعال به شما بدهد، دعا کنید. این ساعات و دقایق را قدر بدانید. بنده هم از همه شما برادران و خواهران عزیز، در شب‌های مبارک قدر، ملتمس دعا هستم. شب‌های قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید. (1376/10/26)

از خداوند طلب مغفرت کنید
شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم... اینجا که اجازه هست، اینجا که عذرخواهی برای شما درجه می‌آفریند، گناهان را می‌شوید و شما را پاک و نورانی می‌کند، از خدای متعال عذرخواهی کنید. (1376/10/26)

مشکلات را با خدا مطرح کنید
در شب قدر مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. (1371/01/07)

توجه به وجود مقدس ولی عصر(عج)
در شب قدر به ولی‌عصر ارواحنافداه توجه کنید؛ به مسجد بروید و به برکت امام زمان(عج) از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. (1371/01/07)

تفکر در آیات خلقت و سرنوشت انسان
شب قدر را به دعا و توجه و تفکر و تأمل در آیات خلقت و تأمل در سرنوشت انسان و آنچه خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادی و اینکه همه‌ این چیزهایی که می‌بینید، مقدمه‌ آن عالمی است که لحظه‌ جان دادن، دروازه‌ آن عالم است، بگذرانید. (1375/11/12)

دل‌هایمان را با مقام امیرالمؤمنین(ع) آشنا کنیم
شب قدر مناسبتی است برای اینکه دل‌هایمان را با مقام والای امیرمؤمنان و سرور متقیان عالم، قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظایف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین(علیه الصّلاة و السّلام) نمونه‌ کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است. (1387/06/29)

برچسب ها :
ارسال دیدگاه