مشورت و نظرخواهی از دیگران نشانه عقلانیت و خردورزی است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه شورای اداری آستان قدس رضوی:

مشورت و نظرخواهی از دیگران نشانه عقلانیت و خردورزی است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت بالا و جایگاه ویژه‌ای که اسلام برای مشورت قائل است، مشورت و نظرخواهی از دیگران را نشانه عقلانیت و خردورزی دانست.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه شورای اداری آستان قدس رضوی که شامگاه دوشنبه (8 اسفندماه) با حضور رؤسا و مدیران معاونت‌ها، مؤسسه‌ها و بخش‌های مختلف این دستگاه قدسی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ بر اهمیت قدر دانستن توفیق خدمت در دستگاه ولی و حجت خدا تأکید و اظهار کرد: خدمت در دستگاه منتسب به حجت خدا امام علی بن موسی‌الرضا(ع) نعمت عظیم خداوندی بوده که شکر آن در گرو تلاش برای انجام وظیفه به بهترین نحو و استفاده از تمام لحظات و فرصت‌ها برای خدمت خالصانه است.
وی در ادامه بر ضرورت توجه به هدف واحد مجموعه تأکید و تصریح کرد: کارکنان آستان قدس رضوی در هر جایگاهی، برای حضرت رضا(ع) کار می‌کنند و هدف غایی همگی باید جلب رضایت آن حضرت باشد و اگر این گونه بود آن گاه هماهنگی، همکاری و همیاری ایجاد خواهد شد.

بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی به مثابه پیکری واحد
تولیت آستان قدس رضوی تمامی بخش‌های آستان قدس رضوی را به مثابه پیکری واحد خواند و اظهار کرد: با وجود اینکه ممکن است در ظاهر بخش‌های مختلف عناوینی مجزا و نامرتبط داشته باشند، اما در واقع همگی به مثابه مجموعه‌ و پیکره‌ای واحد هستند که اگر چنین نگاهی در مجموعه وجود داشته باشد، آن گاه هم‌افزایی ارتقا می‌یابد و بسیاری از موانع در امور برطرف خواهد شد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت جدی گرفتن مسئولیت و مغتنم شمردن فرصت خدمت، به ضرورت پویایی و پرهیز از خطر روزمرگی اشاره و تصریح کرد: امام موسی كاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند: «كسى كه دو روزش با هم برابر باشد، زيان‌كار است»، از این رو هر کس در هر مرتبه و موقعیتی که هست باید آن را مهم بداند و برای اوج‌بخشی به آن جایگاه تلاش کند؛ مهم دانستن «کار» رمز موفقیت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به این سخن رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «در هر کجا قرار گرفته‌اید، همان‌ جا را مرکز عالم بدانید» اشاره و توضیح داد: معنای این فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب این است که هر کاری انجام می‌دهید به آن اهمیت دهید و آن را مهم‌ترین و بهترین کار بدانید و همه تلاش خود را برای رشد آن معطوف کنید.
وی به مدیران آستان قدس رضوی توصیه کرد: از روزمرگی و یکنواختی به شدت پرهیز کنید و با تحول در برنامه‌ها و پروژه‌ها و استفاده از خلاقیت و نوآوری برای اعتلای کار بکوشید، زیرا زندگی محدود بوده و باید از این سرمایه و نعمت الهی به بهترین نحو برای خدمت بهره برد.

پایبندی به سیاست‌های کلان و ریزبرنامه‌های میان‌مدت
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به پایبندی به سیاست‌های کلان و ریزبرنامه‌های میان‌مدت تأکید کرد و با اشاره به اهمیت بالا و جایگاه ویژه‌ای که اسلام برای مشورت قائل است، گفت: باید از نظرات مختلف چه در درون و چه بیرون از دستگاه استفاده کرد و هیچ گاه خود را بی‌نیاز از دانش و تجربیات دیگران تصور نکرد؛ بر اساس متون اسلامی کسی که از مشورت دیگران استفاده می‌کند به همان میزان ظرفیت فکری خود را بالا می‌برد.
وی افزود: به هیچ عنوان مشورت‌خواهی و استفاده از نظرات و آرای دیگران نشانه ضعف و عدم اعتماد به نفس نیست، بلکه گویای عقلانیت و خردورزی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به اهمیت انجام پروژه‌های مشترک و ایجاد هم‌افزایی اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی و تعریف پروژه‌های مشترک بین بخش‌های مختلف موجب تسریع و سرعت‌بخشی در انجام امور می‌شود و به هیچ عنوان اقدام‌هایی همچون خنثی‌سازی کارهای یکدیگر در آستان قدس رضوی قابل پذیرش نیست. وی با اشاره به آیه شریفه «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» ابراز کرد: این آیه شریفه دلالت بر مورد محاسبه قرار گرفتن انسان در روز قیامت دارد؛ ما در آخرت باید پاسخگوی هر فعل و ترک فعلی باشیم که به آستان قدس رضوی هر چند کوچک آسیب وارد کرده باشد؛ سرمایه اجتماعی آستان قدس در گرو حسن انجام کار توسط مدیران و کارکنان این دستگاه مقدس است.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین نسبت به تهیه گزارش‌های مستند توسط بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: ارائه گزارش‌ها و مستندات عملکردها به صورت دقیق، کامل، محکم و حاوی توضیحات روشن و واقعی بسیار حائز اهمیت بوده و موجب موفقیت سازمان می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین بر ضرورت آمادگی کامل همه بخش‌های آستان قدس رضوی به ویژه بخش‌های فعال در حوزه حرم مطهر برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی تأکید کرد و گفت: تمام بخش‎های آستان قدس باید فعالانه برای میزبانی به بهترین وجه از میهمانان و زائران امام رضا(ع)، کمک و همیاری کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم لبخند رضایت حضرت را متوجه خود کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه