خشت به خشت ارادت و عشق

سومین گنبد تاریخ حرم حسینی این روزها در ایران در حال تکمیل است

خشت به خشت ارادت و عشق

چند سالی است که در گوشه‌ای از استان پهناور کرمان، خاک و آهن و عشق، در هم آمیخته و کاری از جنس ارادت و اخلاص چشم‌ها را می‌نوازد. بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) در کربلای معلی پیش از این در سه دوره تاریخی دیلمی‌ها، صفویه و قاجاریه مورد بازسازی قرار گرفته است.


زمانی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی غربت حرم‌های مقدس در عراق را دید به فکر بازسازی آن‌ها به همت مردم ایران افتاد و ستاد بازسازی عتبات عالیات را با موافقت رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی کرد. در ابتدای فعالیت این ستاد، دولت وقت عراق با تردید کار را به ایرانی‌ها سپرد اما پس از گذشت مدتی و نشان دادن همت و تخصص ایرانیان و فعالیت‌های شکل گرفته، با اشتیاق بیشتری کار را به دست شیعیان و محبان ائمه اطهار(ع) در ایران واگذار کرد. یکی از این پروژه‌های عظیم، پروژه ترفیع گنبد حرم حسینی است.
کار مطالعات ترفیع گنبد امام حسین(ع) از سال ۹۱ آغاز شد و تولیت حرم حسینی درخواست داشت ارتفاع گنبد 7.5متر بلندتر و از نظر مقیاس 1.5برابر شود. تولیت بر ضرورت حفظ معماری گنبد، حفظ و لاغرسازی ستون‌های آجری اطراف ضریح مطهر سیدالشهدا(ع) و گسترش فضای اطراف ضریح تأکید داشت.
گفتنی است، ساخت سازه گنبد به پایان رسیده و نصب اولیه خشت‌ها در ایران انجام می‌شود و دوباره سازه باز شده و با ماشین به کربلا فرستاده و در کربلا نصب نهایی انجام می‌شود. تاریخ حرم امام حسین(ع) دارای سه گنبد بوده و قرار است به‌زودی آخرین گنبد به دست ایرانیان نصب شود.

افزایش 7 متری ارتفاع گنبد حرم سیدالشهدا(ع)
در همین راستا «فرود بهرآسمانی» جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص فعالیت‌های این ستاد می‌گوید: پروژه ترفیع گنبد امام حسین(ع) و ساخت گنبد جدید از سال۹۳ آغاز شده است.
برای لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های زیر گنبد نقشه‌هایی کشیده و قراردادهایی با دولت عراق و تولیت حرم حسینی منعقد شد.
وی با اشاره به تبحر مهندسان ایرانی ادامه داد: زمانی که کار را شروع کردند با بازدیدی که برخی مهندسان از انجام آن داشتند در نامه‌ای به مسئولان نوشتند کاری که کرمان می‌کند آبرو و حیثیت ایران را خواهد برد و این امر موجب ریختن سقف اطراف و گنبد حرم امام حسین(ع) خواهد شد. اما مهندسان ستاد بازسازی عتبات کرمان که تحصیلات تکمیلی خود را علاوه بر داخل، در کشورهای اروپایی و آمریکایی گذرانده‌اند تأیید کردند چنین اقدامی شکست نخواهد خورد و مقاوم‌سازی ستون‌های گنبد انجام می‌شود.
بهر آسمانی ادامه داد: ارتفاع گنبد فعلی 14/58 متر است و گنبد جدید 21/58متر می‌شود. قطر گنبد ۱۷متر است. پوشش کنونی آن مس است که در آینده روی آن طلا می‌آید و تعداد ۱۵هزار خشت گذاشته می‌شود. تعداد ستون‌های فولادی ۱۲ و غیر فولادی دو و سگمنت‌های بتن شده که رویشان خشت‌های مس نصب و طلا کاری می‌شود ۹۰ عدد است. ۱۲ پنجره دور گنبد می‌خورد و تعداد کتیبه‌های مسی که رویش نوشته و به عنوان کمربند نام‌گذاری می‌شود ۱۲۲ قطعه است. از این مقدارحاشیه‌هایش ۱۰۰ عدد و تعداد مقرنس‌ها ۹۸ عدد بوده و یک چلیپا به عنوان نگین گنبد در چهار گوشه نصب می‌شود.

تأمین ۵۰۰ کیلو طلا از سوی کشور عراق
بهر آسمانی در ادامه گفت: ما آماده نصب هستیم و دولت عراق باید اجازه نصب بدهد. دو سال است همه خشت‌ها به عراق فرستاده شده‌است. عراق با اعلام اینکه باید طلاکاری خشت‌ها کامل شده و پس از آن نصب صورت گیرد تاکنون اجازه نصب را به ما نداده، چرا که خشت‌های مسی هنوز به صورت کامل طلاکاری نشده است. 
بر همین اساس در حال حاضر همه علاقه‌مندان و شیفتگان آستان مقدس حسینی می‌توانند با خرید هر خشت، سهمی از گنبد و بارگاه سیدالشهدا(ع) داشته باشند. قیمت هر خشت ۳میلیون تومان است که افراد می‌توانند آن را خریداری کنند، در این صورت شناسه خشت برای آنان سند زده شده و سند مشارکت به فرد داده می‌شود. البته افراد می‌توانند نیم خشت به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع خشت به مبلغ ۷۵۰هزار تومان را خریداری کرده و به هر میزان که می‌توانند در این امر مشارکت کنند.
وی با تأکید بر اینکه طلای قبلی دست زده نمی‌شود و گنبد جدید روی گنبد فعلی نصب خواهد شد، افزود: ما کارگاه‌های طلاکاری را به عراق بردیم و در حال انجام طلاکاری خشت‌های مسی هستیم. طلاکاری را ما انجام می‌دهیم اما ۵۰۰کیلو طلا را خود عراق تأمین می‌کند. این پروژه حداقل هشت ماه تا یک‌سال طول خواهد کشید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه