واکسن جدید ایرانی انحصار آمریکا را می‌شکند

کارآزمایی نخستین فناوری دارویی ایرانی ضد گسترش ویروس‌های همه‌گیر

واکسن جدید ایرانی انحصار آمریکا را می‌شکند

روز گذشته نخستین مرحله کارآزمایی بالینی و تزریق واکسن مبتنی بر فناوری «ام ‌آر ‌اِن ‌اِی»در مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) انجام شد و این واکسن به‌روی یک داوطلب مرد آزمایش شد.


به گزارش تسنیم، مهم‌ترین مزیت واکسن‌های «ام ‌آر ‌اِن ‌اِی»نسبت به سایر واکسن‌ها، توانایی القای همزمان پاسخ ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون کمک گرفتن از مواد اضافی در فرمولاسیون واکسن است، همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، سبب می‌شود در شرایط همه‌گیری بتوان به‌سرعت نسبت به ساخت واکسن‌های جدید اقدام و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری کرد. 
واکسن کاملاً ایرانی «رناپ» نیز بر مبنای همین فناوری و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تولید و پس از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله مطالعات کارآزمایی بالینی فاز یک شده بود و  امروز برای نخستین بار به‌روی یک داوطلب مرد آزمایش شد.
به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رناپ» امروزه این سکو در اختیار دو شرکت دارویی مدرنا و فایزر است که نخستین محصول خود را مبتنی بر این سکوی دارویی در ارتباط با بیماری کرونا تولید کردند. 
پس از این، در سرتاسر دنیا تلاش شد این سکوی دارویی ساخته شود، اما هنوز مجوز بالینی و ورود تجاری برای شرکت‌های دیگر صادر نشده است. 
ما در ایران توانستیم تمام زیرساخت‌های لازم برای تولید 
«ام ‌آر ‌اِن ‌اِی»  از جمله دستگاه‌های تخصصی تولید و فرمولاسیون و مواد اولیه تخصصی بیولوژیک و شیمیایی مورد نیاز آن را داخلی‌سازی کنیم و کیفیتی همپای کیفیت شرکت‌های مطرح دنیا ارائه دهیم. 
خدامی ادامه داد: برای اینکه یک فناوری دارویی شکل بگیرد به زیرساخت متناسب چه در زمینه دستگاهی و چه در زمینه تولید مواد اولیه نیاز است؛ به عنوان مثال برای تولید یک واکسن مبتنی بر «ام ‌آر ‌اِن ‌اِی» دست‌کم باید چهار آنزیم تخصصی داشته باشیم. 
این آنزیم‌ها را در داخل شرکت تولید کردیم تا زنجیره تأمین مطمئن و ارزان برای این فناوری راهبردی در کشور پایه‌گذاری کرده باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه