اِشراف360درجه از«پاوه» تا «غزه»

رونمایی سپاه پاسداران از موشک کروز پاوه و پهپاد غزه که ترکیب آن‌ها هر تهدیدی را خنثی می‌کند

اِشراف360درجه از«پاوه» تا «غزه»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تازه‌ترین سخنانش در برنامه صف‌اول از رونمایی موشک کروز پاوه خبر داده و جزئیاتی درباره موشک هایپرسونیک ایرانی ارائه و گفت دیگر هیچ موشک غیرنقطه‌زنی نمی‌سازیم.


​​​​​​​کاهش وزن موشک‌های دوربرد به یک‌چهارم، افزایش کارایی سرجنگی‌ها تا 10‌برابر، کاهش زمان آماده‌سازی آن به یک‌ششم نسبت به گذشته و اعلام رونمایی از موشک کروز با برد یک هزار و ۶۵۰ کیلومتر با نام «پاوه» در کنار تأکید بر اینکه اکنون با کروزها و پهپادها تهدید برای دشمن را ۳۶۰ درجه کردیم و از هر طرف قابلیت زدن اهداف را داریم، دیگر بخش‌های پراهمیت سخنان سردار حاجی‌زاده بود. توضیحات فرمانده هوافضای سپاه درباره موشک هایپرسونیک نیز با این نتیجه‌گیری همراه شد که نه می‌توان سامانه‌ای ضد آن ساخت و نه برترسازی آمریکا با وجود این موشک معنادار است. موشکی که به گفته سردار حاجی‌زاده در خارج از جو قادر به مانور است و در ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتری هدف روشن می‌شود و سرعتی بیش از ۱۲ تا ۱۳ ماخ (حداکثر سرعت صوت که هر واحد آن برابر با هزارو234 کیلومتر در ساعت است) دارد. سردار حاجی زاده، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را مسلط بر پایگاه‌های آمریکا در منطقه توصیف کرد و یادآور شد: هر زمان اراده کنیم آن‌ها را می‌زنیم و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه مانند گوشت زیر دندان ما هستند و بعد از حمله به پایگاه عین الاسد با ۴۰۰ موشک منتظر پاسخ آمریکایی‌ها بودیم. ما قادریم تا ۲هزار کیلومتر ناوهای آمریکایی را مورد هدف قرار دهیم که این فاصله هم به‌احترام اروپایی‌هاست که ان‌شاءالله احترام خود را نگه دارند. همزمان با رونمایی از موشک کروز پاوه، نخستین فیلم از پرواز پهپاد شاهد ۱۴۹ یا همان غزه که یکی از راهبردی‌ترین پرنده‌های بدون سرنشین ساخت ایران است و در کنار پهپاد کمان ۲۲ مأموریت‌های مهم و دوربرد نیروهای مسلح کشورمان را انجام خواهند داد به نمایش درآمد. به بهانه این دو رویداد خبرنگار ما با یک کارشناس مسائل دفاعی به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه بخشی از آن را می‌‌خوانیم.  

«پاوه» در یک‌قدمی رونمایی از هایپرسونیک 
مهدی بختیاری، کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی در گفت‌وگو با خبرنگارما رونمایی از موشک کروز بردبلند «پاوه» را یک قدم مانده به رونمایی از موشک‌های هایپرسونیک ویژه جمهوری اسلامی ایران و آن را جدیدترین موشک کروز بردبلند در تراز بین‌المللی دانست. این کارشناس دفاعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته صاحب فناوری ساخت، تولید و پردازش موشک‌های کروز در زمینه رزم دریایی و با بردهای تا 700 کیلومتر بوده‌ایم که علیه اهداف دریایی شلیک می‌شده اند، اما در سال‌های گذشته موشک‌های بردبلند زمینی وارد میادین رزم ایران شد. وی با بیان اینکه موشک‌های کروز قدیمی برای مسیرهای صاف و ارتفاع پایین از سطح، فراوری شده بودند، گفت: طراحی و ساخت موشک‌های کروز حرکت کننده در خشکی با توجه به عوارض طبیعی و تغییر ارتفاع پرواز از سطح زمین و دشت‌ها نیازمند فناوری پیشرفته روز بود که با رشادت جوانان ایرانی امروز شاهد به ثمر رسیدن زحمات و حرکت موشک پاوه در ارتفاع پنج متری از سطح زمین با توان هدایتگری مخصوص عبور از عوارض سرزمینی هستیم. 

کنایه روشن «پاوه» به اروپایی‌ها 
وی افزود: اضافه شدن موشک کروز پاوه به سبد موشک‌های زمین رو جمهوری اسلامی ایران تحول آفرین است؛ زیرا صاحب بردبلند نسبت به دستاوردهای قبلی و با طی کردن مسیر نزدیک به هزارو700 کیلومتر، رکورد تازه ای برای رزم موشکی در سطوح هوایی زمینی و دریایی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه رونمایی از موشک «پاوه» کنایه‌ای به کشورهای اروپایی است که وارد جنگ غیرسخت با ایران شده‌اند و به گفته سردار حاجی زاده «ارتقای موشک‌های ایرانی به برد 2هزار کیلومتر به احترام اروپایی‌ها انجام شده است» گفت: این یعنی هر زمانی احساس تهدید کنیم، توانمندی ایران به فراتر از 2هزار کیلومتر هم ارتقا خواهد یافت و پیام آن برای رژیم صهیونیستی هم شفاف است. فاصله ما تا رژیم غاصب صهیونیستی افزون بر هزارو100 کیلومتر است و با موشک «پاوه» به‌سادگی می‌توان کاخ ستم اشغالگران قدس را در هم کوبید. این کارشناس دفاعی  گفت:  رونمایی از پهپاد «غزه» یا همان شاهد 149 را گوشه‌ای از دستیابی ایران به پرنده‌های عملیاتی ویژه با توان رزمی بالا عنوان کرد و گفت: این پرنده جنگی  با حمل 9 بمب خاص می‌تواند دست بلند رزم هواپایه نیروهای مسلح ایران در برابر هرگونه تهدیدی باشد. در رونمایی از این پهپاد که مقارن با پیروزی انتفاضه جدید فلسطینیان بود، نام غزه برای این پهپاد جدید انتخاب شد تا یادگاری از پیروزی مقاومت بر دشمن باشد. این پهپاد تراز صنعتی و عملیاتی کشور را در عرصه پهپادی با چند پله صعود به مرز پهپادهایی با مداومت و ارتفاع پروازی بالا یا HALE و قطعاً بالاتر از پهپادهای ارتفاع متوسط و مداومت زیاد یا MALE ارتقا داد. پهپاد غزه دارای 21 متر دهانه بال و 3هزارو100 کیلوگرم جرم برخاست است. مداومت پروازی آن 35 ساعت، ارتفاع پروازی حدود 10هزارو668 متر معادل 35هزار پا و سرعت پروازی آن 350 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. میزان محموله قابل حمل توسط غزه نیز دست‌کم 500 کیلوگرم بیان شده. تا همین‌جا می‌توان میزان افزایش قابلیت‌ها را به خوبی نسبت به شاهد129 دریافت کرد. 44 درصد افزایش ارتفاع پروازی، 46 درصد افزایش مداومت پروازی، بیش از دو برابر شدن سرعت و بیش از دو برابر شدن محموله قابل حمل، تفاوت‌هایی است که به واسطه 40 درصد افزایش دهانه بال و حدود 2/5 برابر شدن وزن برخاست و البته استفاده از موتور توربوپراپ به جای پیستونی حاصل شده است.

خبرنگار: محمدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه