تازه‌ترین خبرها از کنگره جهانی امام رضا(ع)

در پنجمین هم‌اندیشی، برگزاری هفت نشست جهانی تا سال 1415 پیش‌بینی شد

تازه‌ترین خبرها از کنگره جهانی امام رضا(ع)

به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم، جلسه هم‌اندیشی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) برگزار شد.

 به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در این نشست که با حضور علما، نخبگان، اندیشمندان و استادان حوزه علمیه قم در دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: کنگره جهانی حضرت رضا(ع) سابقه دیرینه داشته و تاکنون چهار دوره را پشت سر گذاشته است.
حجت‌الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی بیان کرد: در دهه کرامت سال 1400 طی دیداری با تولیت معزز آستان قدس رضوی دستور ادامه و برگزاری کنگره پس از 30سال توقف، ابلاغ شد.
وی ادامه داد: شهر قم به عنوان مرکز علمی و فرهنگی کشور به دلیل وجود مراکز و مؤسسات علمی، دارای ظرفیت‌های خوبی است که از حیث ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است؛ از همین رو با همفکری بیشتر با مراکزعلمی پژوهشی قم ذیل پرچم علی بن موسی‌الرضا(ع) کار بزرگی در این کنگره انجام خواهد شد.
حجت‌الاسلام عاملی تصریح کرد: در عناوینی که برای کنگره در نظر گرفته شده تلاش داریم به موضوعاتی که امروزه ملموس بوده و در سطح ملی و جهانی مسئله روز است توجه شود. عنوان کلی کنگره پنجم به نام «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» در شورای علمی و فرهنگی آستان نهایی شده و برای امتداد معارف رضوی در سطح جهانی مقرر شده تا سال 1415 یک سال در میان، هفت کنگره برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: کنگره ششم با عنوان «حکمرانی مشخصه‌های نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مکتب رضوی» پیشنهاد شده است. کنگره هفتم به «جهان‌گرایی؛ نگاه ملی و توجه به شهروندی حقوق فردی و اجتماعی» و کنگره هشتم نیز به «سیره و اخلاق فردی و اجتماعی حضرت رضا(ع)» اختصاص یافته است، در کنگره نهم موضوع «زن و خانواده و نظام تعلیم و تربیت» مدنظر قرار گرفته، در کنگره دهم موضوع «عبودیت، دعا و پیوند با خدا» مطرح است و کنگره یازدهم نیز به گروه‌های سنی کودکان، جوانان و میانسال‌ها توجه دارد که به غیر از کنگره پنجم بقیه نهایی نشده است.
دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) ادامه داد: پیش‌نشست‌های یک‌روزه در دانشگاه‌های تهران، شریف، پردیس فارابی قم، اردبیل، تبریز و دفتر تبلیغات قم، استرالیا، لبنان و انگلستان برگزار خواهد شد و همچنین مقرر شده سفارش مقالات به شخصیت‌های ویژه علمی با عقد قرارداد انجام شود.

شهر مشهد باید به عنوان منطقه آزاد زیارتی مطرح شود
دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: شهر مشهد باید به عنوان منطقه یا شهر آزاد زیارتی مطرح شود تا برای سفر به این شهر نیازی به ویزا نباشد. در نتیجه به غیر از زائران، تردد شخصیت‌های علمی نیز به سهولت اتفاق خواهد افتاد و ظرفیت‌های علمی بیشتری ایجاد خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی مهر ادامه داد: موضوع ارادت به امام رضا(ع) ظرفیتی است که بی‌شک از طرف شخصیت‌های مختلف علمی از ادیان مختلف به این کنگره کمک خواهد کرد.

میراث غنی رضوی نیاز به اقدامات اساسی دارد
استادیار مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: با فراز و نشیب‌های این کنگره تا حدودی آشنا هستیم؛ از ابتدای انقلاب افت و خیز و فراز و نشیبی داشته است. نخستین کنگره با خیزی بزرگ و موضوعات جذاب به‌روز و حضور شخصیت‌های خوبی آغاز شد اما پس از کنگره دوم افت کرد. امروز شاهد هستیم این کنگره در پنجمین مرحله، قصد دارد بازگشتی به آن خاستگاه اولیه داشته باشد.
حجت‌الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی ادامه داد: جایگاه امام رضا(ع) و موقعیت جهانی ایشان بین‌المذاهبی و بین‌الادیانی بوده و این میراث غنی و عمیق اقتضا می‌کند یک کار اساسی صورت پذیرد.  وی با طرح این پرسش که تلقی ما از کنگره چیست و آیا می‌توانیم به عنوان یک رویداد علمی و ترویجی به آن نگاه ‌کنیم، گفت: این کنگره هدف بزرگی را دنبال می‌کند؛ امام رضا(ع) به عنوان یک شخصیت برجسته علمی و معنوی شناخته می‌شود و جا دارد یک کنگره علمی یک سال درمیان این میراث را بازخوانی و روزآمد کند و هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان اندیشمندان را رقم بزند. همچنین ما به دنبال ایجاد مجموعه رویدادهایی هستیم که محور آن، کنگره جهانی است و این مهم نیازمند بررسی بیشتر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه