طراحی بانک ایده‌های آموزشی کشور

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست بنیاد فرهنگی رضوی خبر داد

طراحی بانک ایده‌های آموزشی کشور

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست بنیاد فرهنگی رضوی از طراحی بانک ایده‌های آموزشی کشور خبر داد.


​​​​​​​علی پارسانیا در نشستی با حضور چند تن از معاونان بنیاد فرهنگی رضوی و مدیران مدارس امام رضا(ع) در خصوص تجربیات آموزشی این بنیاد در اجرایی‌سازی سند تحول به گفت‌وگو پرداخت.
به گزارش آستان‌نیوز، پارسانیا با بیان دو رویکرد محوری قرارگاه اجرایی شدن سند تحول ابراز کرد: در وهله نخست، الگوی مفهومی با 58 مؤلفه برای مدرسه تراز سند تحول آموزش و پرورش طراحی شده تا سبک مدیریتی، ویژگی فضا و کادر مدرسه، برنامه تربیتی، نقش معلم و دانش‌آموز و خانواده و خروجی عملکرد آن‌ها دقیقاً مشخص شود. در حال حاضر این الگو در مرحله اعتبارسنجی قرار دارد و به زودی به صورت عمومی منتشر می‌شود تا پیش از اجرا، همه دست اندرکاران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت، اعلام نقد و نظر کنند.
به گفته وی، گام بعدی این حرکت، تعیین شاخصه‌ها و استانداردهای اجرای سند تحول است و سپس نوبت به طراحی الگوی پیاده‌سازی آن می‌رسد. پس از آن، الگوی ارزیابی بایستی طراحی شود تا مدارس را با مدل و معیار مشخص مدارس تمام‌ساحتی مورد ارزیابی قرار داد.
وی با اشاره به محور دوم مورد توجه قرارگاه گفت: بانک ایده‌ها و تجربیات آموزش و پرورش کشور، نیاز امروز ماست تا هر معلمی با یک کلیک بداند آن سوی کشور چه روش و ایده خاصی در حال اجراست و با به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و ابتکارات، اجرای سند تحول شتاب گیرد. پارسانیا از آغاز سلسله نشست‌های استانی از اسفندماه برای جمع‌آوری ایده‌های سراسر کشور خبر داد و افزود: به علاوه در قالب جشنواره‌ای در اردیبهشت ‌ماه، رویدادهایی برای ارائه ایده‌ها و تجربیات تحولی مدارس بر اساس شاخصه‌های ذیل الگوی مفهومی سند تحول برگزار خواهد شد. مدارس امام رضا(ع) که از نظر ایده‌ها و تجربیات ابتکاری بسیار غنی هستند، می‌توانند کمک شایان توجهی به آماده‌سازی این بانک کنند. 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی هم در این نشست ضمن تأکید بر اینکه در تدوین هر برنامه آموزشی و پرورشی مدارس امام رضا(ع)، ارتباط آن با اسناد بالادستی مشخص می‌شود، اظهار کرد: عملکرد و طرح برنامه‌های مدارس امام رضا(ع) بیانگر حمیت مدیران بر اجرایی‌سازی سند تحول آموزش و پرورش و تحقق تربیت تمام‌ساحتی است.
سیدمحمدصادق علی‌پرست با اشاره به فعالیت‌های برخی از واحدهای مدارس امام رضا(ع) گفت: دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) تقریباً به صورت 24ساعته با برنامه‌ای مبتنی بر برنامه درس ملی در کنار فوق برنامه‌های متنوع پرورشی است که در کمتر مدرسه‌ای چنین امکانات و برنامه‌هایی برای تربیت دانش‌آموزان تدارک دیده می‌شود.
علی‌پرست ادامه داد: ابتدایی واحد 8 امام رضا(ع) در منطقه خواجه‌ربیع، مدرسه‌ای است که آموزش با عمل و کاربرد آن‌ها در زندگی ممزوج شده است. فضای مدرسه با وسایل خلاق کمک آموزشی دست‌ساخته کادر مدرسه و دانش‌آموزان آراسته شده و همیشه شاهد حضور و مشارکت فعال اولیای دانش‌آموزان در مدرسه هستیم.
به گفته وی، دبیرستان دخترانه واحد 7 امام رضا(ع) نیز در بسته برنامه‌های تدوین شده، هر برنامه را دقیقاً مبتنی بر یکی از اصول و زیربرنامه کلان سند تحول تطبیق داده است که به هیچ وجه گزارش‌گونه نبوده و تک‌تک برنامه‌های این واحد قابلیت مشاهده مستند دارد.
به علاوه، پژوهشسرای امام رضا(ع) به عنوان فضای گلخانه‌ای مدارس امام رضا(ع) با برخورداری از امکانات تخصصی نظیر آزمایشگاه‌ها، سالن اجتماعات و... به شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزی و نیز توانمندسازی معلمان اختصاص دارد. در راستای تربیت چندساحتی، این مجموعه با طرح‌ها و ویژه‌برنامه‌های تخصصی به سراغ حوزه‌های علمی مغفول مانده رفته و محتوای کارگاه‌های آموزشی به صورت محتواهای چندرسانه‌ای تولید و در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، هدف از تربیت تمام‌ساحتی را پاسخگویی به یک نیاز عنوان و ابراز کرد: نظام آموزشی کشورمان، کمتر به نیاز روز دانش‌آموزان در بستر حیات اجتماعی آن‌ها توجه دارد و بیشتر بر حافظه‌‌محوری تأکید می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: اثرات تعطیلی سه‌ساله مدارس در ایام کرونا نشان داد ارائه و انتقال صرف محتواهای آموزشی، مأموریت نظام آموزشی را که تربیت فرزندان ماست، تأمین نمی‌کند. ایام اغتشاش‌ها نشان داد دانش‌آموزان ما به خصوص بچه‌های دوره اول متوسطه که دوران بلوغ را طی می‌کنند، از رهگذر آموزش در فضای مجازی بسیار آسیب دیده‌ا‌‌ند و با انبوهی از مشکلات عاطفی و پرورشی وارد عرصه اجتماعی شده‌ا‌ند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه