همبستگی برای صلح و توسعه پایدار

رئیس مجلس شورای اسلامی سه ابتکار راهبردی برای تحقق جایگاه امت اسلامی مطرح کرد

همبستگی برای صلح و توسعه پایدار

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سخنرانی در اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی، پیشنهادی ابتکاری حاوی سه راهبرد با عنوان «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» ارائه و همچنین نسبت به تبعات بلندمدت هرگونه تصمیم احساسی از سوی جمهوری آذربایجان پس از حادثه اخیر به این کشور هشدار داد.


​​​​​​​به گزارش قدس، محمدباقر قالیباف روز گذشته در هفدهمین نشست کنفرانس اتحادیه بین‎المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیان کرد: جهان اسلام در دوره معاصر باوجود برخورداری از غالب مؤلفه‌های لازم قدرت مانند پیشینه تاریخی و تمدنی غنی، منابع طبیعی هنگفت، جغرافیای گسترده، تنوع اقلیمی و جمعیت بالا، متأسفانه نقشی درخور و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات نظام بین‌الملل ایفا نکرده است. خوشبختانه طی چند دهه اخیر با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، به یُمن دستیابی ملل مسلمان به توسعه در ابعاد گوناگون، شاهد شکل‌گیری تحرکی نوین برای بازگشت شایسته امت اسلامی به مدار ایفای نقش تاریخی و سرنوشت‌ساز خود در ترسیم نقشه آینده جهان هستیم. در عین حال، باید به این واقعیت اذعان کرد که رسیدن به این نقش‌آفرینی نیازمند اقدام دسته جمعی برنامه ریزی شده و هدفمند همه کشورهای اسلامی است.  رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور اظهار کرد: آقای رئیس، اینجانب به نمایندگی از همکارانم در مجلس شورای اسلامی ایران  به منظور تحقق و عملیاتی کردن ارتقای جایگاه و منزلت جهانی امت اسلامی، مایلم پیشنهادی را با عنوان «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» به نشست حاضر ارائه دهم.  پیش‌شرط اساسی این ابتکار  تأکید بر چندجانبه‌گرایی و تمرکز بر مشترکات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی با پرهیز از پرداختن به موضوعات اختلاف برانگیز است. وی تأکید کرد: تحقق این ابتکار مستلزم تمرکز بر راهبردهای زیر است که نقش‌آفرینی پارلمان‌های اسلامی در چارچوب اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این روند غیرقابل انکار است: نخستین راهبرد، همکاری نزدیک و تشریک مساعی کشورهای اسلامی برای تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار امت اسلامی به عنوان یک بلوک قدرت جدید است، در این راستا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع دیگر کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر، باید اصول اساسی دستور کار همکاری مشترک کشورهای اسلامی باشد. باید همگان متعهد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بوده و گفت‌وگو و مفاهمه، اولویت اول آنان در تعامل با یکدیگر باشد.  قالیباف با بیان اینکه دومین راهبرد، همکاری برای حل چالش‌های اساسی فراروی جهان اسلام است، ادامه داد: فقر، بحران غذایی، توسعه نیافتگی، تروریسم و افراط‌‌ گرایی، بحران‌سازی قدرت‌های مداخله‌گر خارجی، دشمنی خصمانه سردمداران جهان غرب با گسترش فرهنگ اسلامی به شیوه‌های مختلف، اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه کشورهای اسلامی و همچنین اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، بخشی از این چالش‌ها به شمار می‌آیند. بدیهی است تنها راهکار فائق آمدن بر این چالش‌ها و مخاطرات، همکاری میان کشورهای اسلامی و هماهنگی در زمینه سیاست‌گذاری‌های راهبردی و کلان آن‌هاست.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه سومین اقدام، نوآوری‌های راهبردی برای رسیدن به هدف مذکور است، توضیح داد: در این راستا نوآوری‌ها و طرح‌هایی همچون تأسیس ساختارهای نوین جهت گفت‌وگو و مفاهمه و همکاری مشترک برای تأسیس و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌پایه، افزایش تعاملات فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ غنی اسلام و ارتقای هم‌پیوندی و همکاری میان کشورهای اسلامی می‌بایست به طور جدی در دستور کار ما باشد. همچنین در حوزه اقتصادی، اقداماتی از قبیل توسعه زیرساخت‌های مربوط به همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی، افزایش قدرت چانه‌زنی و توان رقابتی اقتصادهای کشورهای اسلامی در بازارهای جهانی باید با اقداماتی همچون تأسیس بازار مشترک و شکل‌دهی به اتحادیه پولی  مالی با هدف تحقق توسعه متوازن و همگن در سطح کشورهای اسلامی مورد توجه و پیگیری قرار گیرند. وی افزود: امیدواریم تصویب و برنامه‌ریزی برای اجرای این ابتکار که مستلزم تدوین و تصویب قوانین لازم به منظور فراهم ساختن امکان بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های داخلی و بومی کشورهای اسلامی و اتخاذ رویکردهای اجماعی و یکپارچه است، در دستور کار «پی‎یو‌آی‌سی» قرار گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه