احداث خطوط تقویتی و ایجاد ستاد رصد گازی

وزیر نفت درسفر به خراسان رضوی خبر داد

احداث خطوط تقویتی و ایجاد ستاد رصد گازی

وزیر نفت گفت: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای میزان مصرف گاز شکل گرفت.


به گزارش قدس خراسان، جواد اوجی که ظهر یکشنبه برای بررسی وضعیت پایداری انتقال شبکه گاز به خراسان رضوی سفر کرده بود، در جلسه فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با رئیس جمهور ضمن تشکر از مردم کشور برای صرفه‌جویی گاز، اظهار کرد: از صبح پنجشنبه واردات گاز ترکمنستان به ایران قطع شد و کشور تمام توان خود را برای تأمین گاز به کار بست و به یک رکورد بی‌نظیر دست پیدا کرد.
وزیر نفت گفت: دستور رئیس جمهور برای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک به 2/5 میلیون مترمکعب کاهش مصرف صورت گرفت.
وی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای میزان گاز شکل گرفت.
اوجی گفت: متأسفانه از روز شنبه در برخی از نقاط جنوب خراسان رضوی دچار قطعی گاز شدیم که به سرعت گاز مایع در اختیار مردم این نواحی قرار گرفت و بخاری نفتی و گازی نیز توزیع شد.
وی ادامه داد: در این مدت سعی شد با تغییر چیدمان در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری شود تا دچار کمترین میزان قطعی گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.
وزیر نفت در حاشیه این جلسه هم  خاطر نشان کرد: مصرف گاز در کشور با توجه به سرمای کم‌سابقه در چند روز گذشته رکورد جدیدی زد به طوری که ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف مصرف شد.
 همچنین از روزهای ابتدایی که موضوع قطع گاز وارداتی از ترکمنستان به دلیل سرمای بی‌سابقه در این کشور رخ داد، با تدابیر اندیشیده شده شبکه انتقال، انجام و مصرف، مدیریت شد.
وزیر نفت بیان کرد: یک کار خوب استاندار خراسان رضوی، برگزاری جلسات به صورت مستمر در ستاد سوخت و بحران استان بود تا با اتخاذ راهکارها مردم کمترین چالش را داشته باشند.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده برای حل مشکل گاز جنوب خراسان رضوی توافق شد تا شرکت ملی گاز و پالایش و پخش برای ساخت خط لوله «تابش» تسریع کند تا استان‌های مربوط از نظر فراورده‌های نفتی در سال‌های آتی تأمین شوند.
اوجی اظهار کرد: ساخت خط لوله گاز به خراسان رضوی تقویت خواهد شد و در موضوع تولید گاز و مدیریت مصرف تصمیم‌های خوبی گرفته شده است. مشوق‌های خوبی در دولت مصوب شد که هر مشترک اگر مصرف گاز خود را یک درصد کاهش دهد، 3 درصد تخفیف بگیرد و از سوی دیگر مشترکانی که خارج از الگو، مصرف می‌کنند اخطار بگیرند و حتی گازشان قطع و در قبض‌ها نیز جرایم برایشان اعمال شود.

احداث خط تقویتی گازتربت جام  
وزیر نفت  عصر دیروز با حضور در جلسه ستاد بحران تربت جام گفت: زیرساخت‌های ضعیفترین منطقه منجر به قطع شده است برای رفع  این مشکل خط انتقال تقویتی ۶۵ کیلومتر از مسیر فریمان به تربت جام اجرا خواهد شد.
اوجی اعلام کرد: احداث این خط تقویتی گاز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مصمم هستیم با  تامین اعتبار تا سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد تا مشکل مردم در سال آتی برطرف شود.
وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر گاز حدود ۱۷ هزار مشترک در تربت‌جام قطع است که برای رفع مشکل آن‌ها  نفت سفید رایگان و کپسول گاز توزیع شده است و ۱۷ هزار بخاری برقی نیز بین مشترکان یادشده توزیع می شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه