سود یاقوت کویر در جیب دلالان

پایتخت انحصاری عناب در سوگ فراوری

سود یاقوت کویر در جیب دلالان

خراسان جنوبی با ۹۸درصد تولید عناب ایران به عنوان پایتخت انحصاری این محصول مطرح است اما به دلیل خام‌فروشی و نبود صنایع تبدیلی سود دسترنج کشاورزان به جیب دلالان می‌رود.عناب محصولی ارزشمند بوده که خراسان جنوبی عنوان قطب تولید آن را در کشور دارد به گونه‌ای که ۹۸درصد عناب کشور در این استان تولید می‌شود. سالانه 7هزار و ۵۰۰ تن عناب در استان تولید می‌شود که بر اساس این آمار خراسان جنوبی پس از چین رتبه دوم تولید این محصول را در دنیا دارد.


برداشت این محصول از شهریور ماه آغاز می‌شود. حالا چند ماهی می‌شود که برداشت محصول به پایان رسیده و فصل فروش کشاورزان آغاز شده و در این بین دلالان، سود عناب‌کاران را به جیب می‌زنند. هر چند آمار دقیقی از میزان صادرات عناب خراسان جنوبی در دست نیست اما کشاورزان می‌گویند دلالان بخشی از عناب را برای صادرات خریداری می‌کنند.
عناب صادراتی ایران بیشتر به هند و پاکستان می‌رود و به فراورده‌های دارویی تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، به جز هندی‌ها، چینی‌ها هم تولید فراورده‌های آن را در دنیا در دست گرفته‌اند به گونه‌ای که در چین بیش از ۲۰۰ نوع فراورده از عناب تولید می‌شود.
یکی از عناب‌کاران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در شهریور ماه عناب را جمع‌آوری و با آفتاب خشک می‌کنیم تا دلال از ما خریداری کند، افزود: کشت درخت عناب در هر هکتار تا زمان برداشت محصول، پنج سال زمان می‌برد و سرمایه‌گذاری زیادی را می‌طلبد.
رضا احمدی با بیان اینکه به دلیل نبود بازار فروش مناسب، دلال سرمایه‌گذاری چند ساله‌مان را به ارزانی می‌خرد، اظهار کرد: بخش زیادی از عناب خریداری شده توسط دلال به پاکستان صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه عناب‌کاران سرمایه‌گذاری می‌کنند اما واسطه‌ها سود می‌برند، گفت: دلال عناب را کیسه‌ای می‌خرد و کیسه‌ای هم صادر می‌کند.
یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه باید مرکزی هم برای خرید تضمینی عناب شکل بگیرد، افزود: عناب‌کار باید بداند محصولش را پس از برداشت به کجا تحویل دهد.
موسی ابراهیمی اظهار کرد: متأسفانه عناب نه تنها فراوری نمی‌شود بلکه میوه‌ای فراموش شده بوده و در بسیاری از مناطق شناخته شده نیست. متأسفانه محصول عناب را پس از جمع‌آوری در انبار دپو می‌کنم تا دلال خریداری کند.
محسن پویان، رئیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی هم گفت: کشور چین بیش از ۲۰۰ نوع فراورده از عناب به دنیا عرضه می‌کند. 
در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان دانش فنی نوشیدنی ژله‌ای ضدسرفه از عناب بدست آمده است. همچنین دانش فنی کلوچه و کوکی عناب انجام شده و نیاز است با جذب سرمایه‌گذاران و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، این محصولات به تولید انبوه برسد.
الیاس جویبان، معاون سازمان صمت خراسان جنوبی هم گفت: عناب به صورت فله‌ای صادر می‌شود، و کشورهای همسایه در قالب بسته‌بندی وفراوری با نام خودشان استفاده می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه