قانونی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه نداریم

گلایه‌های یک مخترع و فعال صنعت غذایی از بی‌توجهی به حوزه انرژی

قانونی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه نداریم

یکی از قدیمی‌ترین فعالان صنعت غذایی کشور معتقد است با بهینه‌سازی بسیاری از تجهیزات پخت و پز می‌توانیم تا 50درصد مصرف سوخت کشور را تقلیل داده و از هدررفت انرژی در مصارف خانگی جلوگیری کنیم.


مهندس صدیق‌زاده که چند دوره متوالی عنوان کارآفرین نمونه کشور را به خود اختصاص داده، میهمان روزنامه قدس بود و ایده‌های جالبی برای اشتغال‌زایی در کشور دارد. او با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول در هر سه بخش صنعتی، تجاری و خانگی این نکته را مطرح می‌کند که تجهیزات 
پخت و پز و گرمایشی در هر سه بخش باید مورد بازنگری و تغییر قرار بگیرند. وی معتقد است در بخش تجاری همچون رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها هم باید تحولاتی صورت بگیرد و به همین منظور طرح‌هایی نیز در این زمینه ارائه کرده است. آشپزخانه صحرایی 150نفره، آبسردکن 2هزار لیتری، حمام صحرایی، هیتر صنعتی کارگاهی، کباب‌پز نواری اتوماتیک، شومینه کم مصرف تأمین آب داغ، دیگ خورش‌پزی، مخزن تولید نمک بهداشتی، دستگاه مولد آب جوش، دیگ مکعب چلوپز بدون مصرف روغن، کباب‌پز و سرخ‌کن گازی و برقی، ماشین سی‌ان‌سی زولبیا، ماشین آماده سازی کتلت و کباب‌پزعمودی نیمه‌صنعتی از جمله اختراعات این مخترع مشهدی است که به مرحله تولید رسیده‌اند. صدیق‌زاده به عنوان پدر صنعت غذایی کشور کار خود را در بخش تجهیزات پخت صنعتی که دربرگیرنده جمعیت بسیاری است شروع کرده و امروز آشپزخانه صدها مرکز بزرگ کشور همچون مجلس، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، بیمارستان‌ها و... را که به تجهیزات پخت غذا مجهزند، طراحی و ساخته است.

ضرورت تحول در صنعت پخت سنتی
آقای مخترع که به قول خودش هزار و یک دغدغه و ایده در سر دارد و تنها برخی از آن‌ها را اجرا کرده است، می‌گوید: ایجاد تحول در صنعت پخت سنتی کشور، بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آن تا 30 درصد، جلوگیری از هدررفت و اسراف مواد غذایی تا 15درصد و رعایت و حفظ بهداشت در فرایند تهیه غذا، مهم‌ترین ویژگی این سیستم است. در همین بخش نیز با توجه به برگزاری مراسم مذهبی در ایام محرم و سرو غذا در ابعاد میلیونی وی اقدام به ارائه سیستم‌های پخت غذا با قیمتی ارزان‌تر و با همان ویژگی‌های کیفی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه مصرف انرژی در کشور آن‌قدر زیاد است که کار از اسراف گذشته و به تبذیر رسیده، ادامه می‌دهد: از زمان پهلوی اول تاکنون شعله‌های گاز ما هیچ تغییری نکرده و همچنان به روش غلط و پر مصرف می‌سوزد و اسراف فراوان صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تمام وسایل مصرفی در بخش خانگی پرمصرف هستند و برای خانواده‌ها این امرعادی شده، ادامه می‌دهد: تمام وسایل گازسوز مورد استفاده ما در سیستم‌های گرمایشی و خوراک‌پزی بسیار پرمصرف هستند و باید فرهنگ استفاده از وسایل کم‌مصرف تبلیغ شود.وی معتقد است: اجاق‌های موجود زیر دیگ‌های بزرگ بیشتر از 70 درصد پرت و هدررفت انرژی دارند.

شعله‌های روشن زیر تخت‌ها
صدیق‌زاده گلایه می‌کند: وقتی در همین نزدیکی ما در رستوران‌ها و مناطق ییلاقی شاندیز و طرقبه زیر تخت‌ها هرکدام یک شعله روشن است تا میهمانان گرم شوند و یا شعله‌های گرمایشی در دیوارها و سقف‌ها در یک فضای باز برای جلب مشتری روشن است، موجب می‌شود در بسیاری از نقاط دیگر با کمبود گاز روبه‌رو شویم. وی می‌افزاید: در یکی ازهمین باغ‌ها 122 تخت و 122شعله انرژی مصرف می‌کنند. شعله‌ها را برای قشنگی گذاشته‌اند و گاز بی‌رویه مصرف می‌شود. باغ ویلاها، استخرها و رستوران‌های طرقبه و شاندیز به اندازه تمام مصارف خانگی شهر مشهد گاز و انرژی مصرف می‌کنند و هیچ‌کس هم به این موارد رسیدگی نمی‌کند. آن وقت برق و گاز صنایع و تولید را قطع می‌کنند! 
او می‌گوید: ما یکی از پرمصرف‌ترین کشورها به لحاظ انرژی در دنیا هستیم؛ اما بسیاری از مسئولان نمی‌خواهند قبول کنند که می‌شود با اندک وسایل صرفه‌جویی کرد. ما معدن اورانیوم، مس، آلومینیوم، طلا و هزاران ماده معدنی داریم؛ ولی مدیری متخصص که بتوانیم از این منابع معدنی استفاده کنیم، نداریم. نداشتن مدیر ما راعقب انداخته است. چرا باید با وجود داشتن این‌ همه منابع خدادادی عقب باشیم؟

قانونی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه نداریم
وی که 15سال سابقه همکاری با سپاه را در لوح افتخارات خود دارد، ادامه می‌دهد: به بسیاری از مسئولان امر نامه‌های فراوانی نوشتم که در صورت ارائه امکانات، سوخت کشور را 50 درصد تقلیل می‌دهم تا صرفه‌جویی ‌کنیم. در دوره‌ای با معاون رئیس جمهور در مورد یکی از محصولات و کم کردن مصرف انرژی صحبت کردم. او گفت: «تخصص من این نیست و متوجه حرف‌های شما نمی‌شوم. به استانداری خراسان رضوی نامه می‌نویسم». از آنجا به شرکت گاز ارجاع داده شدم. با مرکز تحقیقات شرکت گاز استان خراسان رضوی جلسه گذاشتم. مدیر مرکز گاز گفت ما قانونی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه گاز نداریم. نامه نگاری‌های من به تمام ارگان‌ها موجود است؛ اما همه به اتفاق عنوان می‌کنند که ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
وی معتقد است: سرمایه‌گذار در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار زیاد داریم؛ اما کسی حمایت نمی‌کند. مسئولان باور نمی‌کنند که در بخش خانگی و صنعتی این همه مصرف گاز داریم. مردم کاری از دستشان برنمی‌آید وقتی سیستم طبخ و گرمایش خانوارها قدیمی است و به روز نشده و هنوز پرمصرف است.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه