ادبیات دینی ایران در حال پوست‌اندازی است

ادبیات دینی ایران در حال پوست‌اندازی است

 علی‌الله سلیمی در نشست بررسی رمان «انتقام» گفت: ادبیات دینی در کشور ما در حال پوست‌اندازی است. داریم به سمتی می‌رویم که شاید در وهله اول برای خوانندگان غریب جلوه کند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی رمان نوجوان «انتقام» نوشته نیلوفر مالک با حضور علی‌الله سلیمی، مصطفی خرامان، محمدقائم خانی و نویسنده اثر در فروشگاه کتاب به‌نشر برگزار شد.


​​​​​​​نیلوفر مالک با اشاره به اینکه بازخوردهای خوبی را در مرحله اول نوشتن رمان «انتقام» از نوجوان گرفته، گفت: این کار برای نوجوان امروز است که از کلیشه دوری می‌کند. بعضی‌ها گفتند کتاب را یک‌شبه خوانده‌اند و برای من شنیدن این‌ها واقعاً جذاب بود. به نظرم اگر نوجوان، همان قسمتی را که درباره پیامبر(ص) و انتقام نگرفتن از قاتل حمزه گفته می‌شود درک کند، هدفی را که داشتم، بدست آورده‌ام. من می‌خواستم نوجوان از خواندن داستان لذت ببرد و نگوید کلیشه‌ای نوشته‌ام.
نیلوفر مالک نظر خود را درباره تجربه نوشتن اثر نوجوان با مضمون دینی این‌طور توضیح داد: برای نوشتن همین حد از خشونت موجود در داستان هم به من ایراد گرفتند و کار دینی هم اضافه بر آن شد و کارشناسان دینی درباره مضمون سخت می‌گرفتند و در نهایت پیش آمد که پشیمان شوم؛ اما به طور کل دوست دارم اگر شرایطش باشد، باز هم چنین داستان‌هایی بنویسم. پیشنهادم این است سخت‌گیری‌های نوشتن چنین آثاری را کم کنند تا نوجوانان بتوانند با آثار داستانی خوب مواجه شوند. کارشناسان، نوجوانان را گوگولی تصور می‌کنند؛ در صورتی که ذهن آن‌ها آن‌قدر هم لطیف نیست.
علی‌الله سلیمی، کارشناس و منتقد ادبی درباره کلیتی که رمان «انتقام» را دربرمی‌گیرد، گفت: فکر می‌کنم ادبیات دینی در کشور ما در حال پوست‌اندازی است. داریم به سمتی می‌رویم که شاید در وهله اول برای خوانندگان غریب جلوه کند. اسمش ادبیات دینی است اما در ظاهر خیلی ارتباطی با موضوع ندارد؛ یعنی دیگر آن شکل کلیشه‌ای جواب نمی‌دهد. نسل جدید خوانندگان، متفاوت هستند و به دنبال داستان‌گویی‌اند نه صرفاً مطلع شدن از تاریخ و دین. انواع مختلفی برای روایت مضامین دینی و تاریخی وجود دارد؛ در ابتدا زندگی‌نامه بود و بعد شد زندگی‌نامه داستانی و بعدها کارها در حوزه داستان با فضایی مذهبی و دینی تولید شدند. کار خانم مالک در رده سوم یعنی داستانی با فضایی مذهبی است. این هم آزمون و خطاست و فعلاً شاهد ورود نویسندگان به این مرحله هستیم؛ مرحله‌ای که در نگاه اول، کار ادبی است و دیگر زندگی‌نامه داستانی نیست. بنابراین می‌خواهم بگویم رمان «انتقام»، یک رمان است با تعلقات دینی و مذهبی. وی اظهار کرد: نوشتن این نوع کارها سخت است؛ چون معمولاً وقتی مضمونی را در نظرداری و می‌خواهی چینش داستان را بر اساس آن پیش ببری، چفت شدن ساختمان داستان خوب انجام نمی‌شود. موقع خواندن داستان به کار سخت خانم مالک واقف بودم. داستان نوعی حرکت روی لبه تیغ داشت؛ هم شما باید به خواننده نوجوان امروزی که کنجکاو است و کلیشه را نمی‌پسندد توجه کنی و هم هوای مضمون داستان را داشته باشی. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه