بررسی علت تصادف دو دانش‌آموز مشهدی در محل حادثه

معاون دادستان به خانواده «سهیل» تسلیت گفت

بررسی علت تصادف دو دانش‌آموز مشهدی در محل حادثه

صبح روز گذشته قاضی شریعت‌یار، معاون دادستان مشهد همراه رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با حضور در محل حادثه دلخراش تصادف خودرو سواری سمند با دو برادر دانش‌آموز، ضمن بررسی تمامی زوایای حادثه، مقابل خانه آن‌ها رفت و با تسلیت فوت دانش‌آموز هشت ساله به پدرش، تأکید کرد هر دو دانش‌آموز به دقت قوانین را رعایت کرده بودند اما راننده سواری سمند این حادثه تلخ را رقم زده و داغی بر دل مردم شهر گذاشت.


یک شهر داغدار فوت «سهیل»
ظهر روز شنبه گذشته خبر تلخ و شوک‌آور تصادف خودرو سمند سفید رنگ با دو دانش‌آموز مشهدی هنگام عبور از عرض خیابان (امامیه57) یک شهر را داغدار کرد؛ خبری که اشک از چشمان هر خواننده‌ای جاری کرده و دل هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد. 
از همین رو صبح روز گذشته قاضی سیدهادی شریعت‌یار، معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم که ریاست کارگروه پیشگیری از تصادفات دادسرای مرکز استان خراسان رضوی را هم برعهده دارد با همراهی رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، فرمانده کلانتری قاسم‌آباد و برخی مسئولان شهرداری مشهد برای بازدید میدانی از صحنه تصادف و بررسی تمامی علت‌ها و زوایای این حادثه تلخ راهی بولوار امامیه شدند.

سرعت زیاد، عامل اصلی حادثه

با حضور معاون دادستان در محل، وی از سرهنگ غلامی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی خواست در مورد وقوع حادثه توضیحاتی ارائه دهد. در ادامه، سرهنگ غلامی گفت: در محل، تابلو محدودیت سرعت (30کیلومتر) وجود داشته و علائم هشداری کاملی در منطقه جانمایی شده است. 
این مقام ارشد انتظامی درباره سرعت زیاد خودرو سمند که از مسیر انتهای بولوار امامیه به سمت میدان امامیه در حرکت بود توضیحاتی ارائه داد و مشخص شد راننده خودرو با اینکه حدود 50متر قبل از محل حادثه سرعت‌گیر هم نصب بوده با سرعتی بیش از 90کیلومتربرساعت از آنجا عبور کرده و این حادثه تلخ را رقم زده است. این مقام ارشد انتظامی تخطی از سرعت مطمئنه را عامل اصلی این اتفاق دانسته و اعلام کرد: دانش‌آموزان عزیز ما در محل امن حضور داشتند که سواری سمند از پهلو با آن‌ها برخورد می‌کند. در ادامه، خودرو به مسیر مخالف می‌رود و آنجا هم پس از برخورد با خودرو‌های پارک شده و درخت، متوقف می‌شود.

دستگیری راننده 21 ساله
فرمانده کلانتری قاسم‌آباد هم که در محل حضور داشت، بیان کرد: خودرو سواری سمند دارای پنج سرنشین بود؛ درحال حاضر راننده 21ساله آن که در ابتدا متواری شده بود بازداشت و از داخل خودرو یک قبضه سلاح سرد کشف شده است. برای این فرد پرونده‌ قضایی تشکیل شده و در شعبه621 دادسرای ناحیه6 مشهد در دست رسیدگی قرار دارد.
همچنین قاضی شریعت‌یار دستور بازبینی تصاویر دوربین‌های مداربسته اطراف را صادر کرد که تنها دوربینی که لحظه تصادف را ذخیره کرده دوربین‌های شرکت آب و فاضلاب بود که در چند متری محل قرار داشتند.
بازبینی دوربین‌ها نشان داد خودرو سمند با سرعتی عجیب از لاین کندرو به سمت محل حادثه در حرکت بود که در یک لحظه، به سمت وسط خیابان منحرف شده و پس از عبور از روی بلوکه‌های بولوار، با دو دانش‌آموز که تمامی قوانین را رعایت کرده بودند و انتظار خلوت شدن خیابان را می‌کشیدند تا از روی خط عابرپیاده عبور کنند، برخورد می‌کند و منجر به فوت «سهیل» هشت ساله و به کما رفتن برادر 10ساله او می‌شود.
دیدن صحنه وقوع تصادف آن‌قدر رنج‌آور بود که اشک در چشمان خبرنگاران حاضر و مسئولان قضایی و انتظامی حلقه زد و تکرار تصاویر و دیدن واقعه دشوار بود.

تسلیت به خانواده دانش‌آموزان و صحبت‌های پدر
پس از آن، معاون دادستان مشهد دستور می‌دهد برای عرض تسلیت به خانواده داغدار دانش‌آموز هشت ساله به محل زندگی آن‌ها که فاصله کمی با محل وقوع حادثه داشت مراجعه کنند.
پدر دو دانش‌آموز حادثه‌دیده که در تدارک دفن پاره تنش بود و نیمی از وجودش در بیمارستانی جا مانده بود که دیگر فرزندش آنجا روی تخت حال خوشی نداشت، درحالی که قدردان حضور مقام قضایی و تیم همراه بود، گفت: به فرزندانم آموزش داده بودم فقط از خط عابر پیاده عبور کنند، از هیچ جای دیگر عبور نکنند.
بروید و دوربین‌ها را بررسی کنید، فرزندان من هنگام حادثه یک سرپایشان داخل خیابان نبود. فرزندانم از روی خط عابر عبور می‌کردند و در محل ایستاده بودند که سواری به آن‌ها می‌زند و پرتابشان می‌کند. جرم آن‌ها چه بود؟ به پسرانم گفته بودم هروقت به خط‌کشی رسیدید توقف و همه جا را نگاه کنید. پدر دانش‌آموزان حادثه‌دیده ادامه داد: فرزندان من هیچ وقت دست هم را رها نمی‌کردند. روز حادثه پسر بزرگ‌ترم از مدرسه آمد تا برادرش را به مدرسه برساند و به خانه بازگردد که این‌گونه شد. خیلی اوقات به پسر هشت ساله‌ام می‌گفتم امروز تو دستم را بگیر و تو پدر من باش و من را از خیابان رد کن. این کار را می‌کردم تا ایراد‌های او را بگویم و مراقب باشد. اما امروز همه به من تسلیت می‌گویند و من باید پسرم را با دستان خودم به خاک بسپارم و او دیگر برنخواهد گشت. چرا راننده با این سرعت حرکت کرد؟ چرا قوانین را رعایت نکرد؟

راننده‌های پرخطر را به اینجا خواهیم آورد
 قاضی شریعت یار، معاون دادستان هم بیان کرد: بارها به خانواده‌ها توصیه کرده‌ایم به نوجوان‌ها و جوان‌هایی که گواهی‌نامه ندارند خودرو ندهند. ولی بنده هر روز خودروهایی را توقیف می‌کنم که رانندگی پرخطر و سرعت بالا داشته‌اند. پدر و مادر این افراد خاطی، شما هیچ وقت خانواده‌های دغدار را نمی‌بینید. در همین مکان که حضور داشتم فردی به دنبال آزادی خودرویی بود که تخلف مشابه داشت، واقعاً جای تأسف دارد. رسانه‌ها باید این عزیزان را ببینند که یک فرد خاطی با دل آن‌ها کرده است. چرا باید پدر و مادری که خودرو فرزندشان پس از تخلف، توقیف شده همه جا بروند و هر کس را ببینند تا خودرو آزاد شود و یک روز هم در پارکینگ نماند اما این خانواده داغدار را نمی‌بینند!
معاون دادستان ادامه داد: بنده حتماً رانندگان پرخطری را که خودرو‌های آن‌ها توقیف و برای توجیه و شرکت در کلاس‌ها به ما معرفی شده‌اند به این مکان خواهم آورد تا ببینند رفتار آن‌ها چه عواقب تلخی را در پی دارد، آن‌هم برای خانواده‌ای که به عزیزانش آموزش قانونمداری داده بود اما فرد دیگری با رعایت نکردن قانون، آن‌ها را داغدار کرد. 
در ادامه، معاون دادستان به همراه مأموران انتظامی ابتدا به محل تحصیل دانش‌آموزان حادثه‌دیده و سپس به بیمارستان محل درمان برادر «سهیل» هشت ساله رفت و از روند درمانی او با خبر شد و دستوراتی نیز برای تسهیل پیگیری‌های روند درمانی این دانش‌آموز صادر کرد.

حرف رسانه
آنچه در این حادثه تلخ مشخص بود خانواده دو دانش‌آموز مشهدی به دقت برای رعایت مسائل ایمنی و عبور از خطوط عابر پیاده به فرزندان هشدار داده و آن‌ها نیز موارد را رعایت کرده بودند اما راننده خودرو سمند که هنوز مشخص نیست علت تردد با سرعت غیر مجازش در این محور چه بوده است با یک سهل‌انگاری جان یک نفر را گرفته و خانواده ای را داغ‌دار کرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه